-
Då är ju pappan helt betydelselös isf efter han inte har något band what so ever till barnet när det föds.Anonym (männen då?) skrev 2012-05-26 01:19:22 följande:OFT, Varför då, är det universellt att mamman alltid är bäst på att ta hand om barn, sexistiskt tycker jag. Det finns garanterat fall där pappan är mer lämpad än mamman, man är inte bättre på att ta hand om ett barn bara för att man fött det, tyvärr. Adoption skulle ju i så fall vara helt fel.
-
Jag har varit i samma sits, mina dagar tog slut och pappan vägrade ge mig sina dagar och ville inte vara föräldraledig. Jag fick hjälp av socialtjänsten de sista månaderna och sonen började på dagis när han var 13 månader.
-
Anonym (Fd:an) skrev 2012-05-26 17:43:15 följande:Vet inte med säkerhet att jag inte skulle få soc men när jag pratade med någon på kommunen lät det negativt eftersom jag har en bostadsrätt och lite andra tillgångar (inte mycket och de är låsta). Dagisplats verkar också kört för tillfället.
Har du tillgångar så måste du göra dig av med dem först annars kan du iinte få försörjningsstöd. Så du får låsa upp dem och betala ditt uppehälle med dem eller lämna ungen till pappans sambo. Vad du tycker och tänker om vem som tar hand om din unge har inte med sak att göra annars får du bli dagmamma och ta hand om ditt och andras barn -
Lider med dig Ts! Hoppas han tar sitt förnuft till fånga och ger dig dagar eller tar ut dem nu direkt efter dig. Det borde ligga i hans intresse att vara pappaledig med sin bebis istället för att lämpa över till sin nya tjej eller sätta på dagis.
-
Anonym (m) skrev 2012-05-27 01:42:05 följande:I norge har man 12 månader så vet inte vart du fått dina uppgifter ifrån.
Stödperioden för föräldrapenning från Norge är 47 veckor med 100 procents föräldrapenning eller 57 veckor med 80 procents full föräldrapenning (46 respektive 56 veckor om födseln ägde rum före den 1 juli 2011). Det val som görs när utbetalningen av stödet startar gäller för hela perioden och för båda föräldrarna.
En vecka utgör fem bidragsdagar. Inget bidrag betalas ut för lördagar och söndagar. Totalsumman som utbetalas för hela perioden när man tar ut 80 procent är lägre än om man tar ut 100 procent av bidraget.
Tre veckor före och sex veckor efter födseln är reserverade för mamman. Om barnet föddes före den 1 juli 2011 är den så kallade fedrekvoten tio veckor. Dessa veckor är reserverade för pappan och kan tas ut när som helst efter de sex första veckorna efter födseln. Om barnet föddes efter den 1 juli 2011 har pappan rätt till 12 veckors fedrekvote.
Resten av bidragsveckorna (26/36 veckor) kan delas mellan föräldrarna, men det finns särskilda villkor för pappans uttag. Mamman har rätt till bidrag under hela perioden om pappan inte har rätt till föräldrapenning.
Föräldrarna kan välja att göra ett flexibelt uttag av föräldrapenningen. Det innebär att de kombinerar arbete med föräldrapenning och kallas för graderte foreldrepenger (graderad föräldrapenning). Det gör det möjligt att förlänga stödperioden. Observera att föräldrapenningen måste tas ut innan barnet fyller tre år.
-
Oförglömlig skrev 2012-05-26 22:03:06 följande:Tycker du ska ringa famuljerätten å ta samtal å skriva typ kontrakt på hur ni ska lösa detta! Ring dem å be om samtal så ni har någon med er när ni diskuterar! Ska han ha vårdnad får han ta hand om barnet med!
-
Ts, har du fått nån ide om hur du tänker lösa det här?
Vi är flera som har föreslagit familjerätten som medlare och kommunikationshjälp för er, hur ser du på det? -
Pappan har fixat barnvakt...Emelie 491 skrev 2012-05-27 11:00:49 följande:Kanske för att man där har möjlighet till förskoleplats/barnomsorg innan 1årsdagen? Bara en gissning.
-
Det var relevant för det påstods att pappan inte kunde ta hand om barnet, och det kan han, med hjälp av sin kära sambo.Emelie 491 skrev 2012-05-29 21:34:13 följande:Hur är den informationen relevant för inlägget du citerade?
Och varför berättar du saker för mig som jag redan vet?
Eller menar du att alla pappor i Norge ordnar barnvakt till sina barn efter föräldraledighet och innan förskola? Du gör mig verkligen förvirrad! -
Ts, du visste att du var ensamstående när barnet föddes och jag undrar hur du kunde planera så illa att du inte ens kan vara hemma 1 år med barnet. Du hade 9 månader innan barnet föddes, att spara pengar, dra in kostnader osv och planera för livet med bebis. Du har vetat att du bara har 190 SGI-dagar och 45 garantidagar. Visst verkar pappan vara en skitstövel men det förhindrar inte att du själv kunde ha tagit ett större ansvar och planerat för din föräldraledighet.
Du bör få ett högt bostadsbidrag när du är föräldraledig. Med planering och vilja kan man klara allt. -
Självklart inte men ts visste förutsättningarna och borde ha planerat för att klara första året med barnet ekonomiskt, om ts hade ambitionen att vara hemma ett år. Pappan har rätt till sina dagar och det finns inget ts kan göra.Anonym (bådas ansvar) skrev 2012-05-30 17:07:29 följande:Att vara ensamstående betyder väl inte nödvändigtvis att man är den enda som tar hand om barnet? Pappan har ju lika mycket ansvar som mamman att se till att någon av dem kan vara hemma och ta hand om barnet under dess första levnadsår.
-
Ts visste förutsättningarna när hon var gravid och valde inte att planera ekonomiskt för en längre föräldraledighet. inte heller behöll hon enskild vårdnad. Att komma nu och kräva att pappan ska ge henne dagar är lite väl sent.Anonym (bådas ansvar) skrev 2012-05-30 17:14:52 följande:Uppenbarligen visste hon inte att pappan både tänkte vägra vara hemma med barnet och vägra skriva över dagar. Hon utgick inte ifrån att han är en så stor skitstövel som han verkar vara. Visst, pappan rätt till sina dagar, men egentligen är det ju barnet som har rätt till sin pappa under hans dagar och det är nu barnet behöver honom.
Pappan kan lösa omsorgen om barnet om ts behagar börja arbeta igen för att försörja sig. Han är vårdnadshavare och har rätten att besluta om vem som tar hand om barnet under hans tid med barnet. -
Klart hon kunde. Hon skrev på gemensam vårdnad frivilligt och ja, mamman kan bestämma själv. Vill pappan gå vidare med det mot mammans vilja så behöver han stämma i tingsrätten om det.Anonym (bådas ansvar) skrev 2012-05-30 17:22:04 följande:Hon kan väl inte bara "behålla" enskild vårdnad? Det är väl inte en sak som mamman bara kan bestämma? Barnet har ju lika stor rätt till båda sina föräldrar. TS må vara något naiv, men hon är i alla fall inte lika cynisk och hård som du är i den här frågan.
Det är bara fakta. Ts har själv valt den situation hon sitter i och dålig planering anser jag är en stor orsak till att det har blivit så här. -
Ts valde att skriva på gemensam vårdnad trots att hon hade kunnat välja att behålla enskild. Ts kan låta barnet vara med pappans sambo på dagarna men det duger inte för ts.yodi skrev 2012-05-30 17:52:34 följande:enligt mitt tycke så vissas det prov på en hel del dubbel moral i den här tråden.
en mamma ska absolut inte få för sig att hon på något viss är viktigare än pappan, pappan har precis lika stor rätt till barnet och fp dagarna, visst fint.
men i samma veva så pekas det fingrar på att det är upp till ts att försörja sig och att pappan minsan kan ta ut sina dagar när han vill.
om båda har lika stor rätt till barnet och fp dagarna hur kommer det sig att det bara är mammans skyldighet att vara hemma med barnet tills det blivit tillräkligt gammalt för dagis?
och om man nu som ts ex vet om att mamman inte har fler dagar och att barnet är för litet för att skolas in men ändå vägrar att skriva över dagar eller ta fl med barnet själv, vems bästa tänker man då på?
för beroende på hur mycket man får i fp så är det inte alls säkert att man kan snåla in på dagarna.
har absolut inget emot att båda förlädrarna får lika många dagar vid delad vårdnad, men då borde det ändå vara tvång på att den andra partnern i såna här situationer får antingen ta hand om barnet eller skriva över dagar, snacka om att sätta mamman i en svår situation och så klagas det över att mammor inte vill skriva på delad vårdnad.
Det är inte vi övriga i tråden som har dubbelmoral anser jag.
Hon hade kunnat planera för föräldraledigheten. En hög SGI och låga utgifter ser man väl till att ha när man försätter sig i situationen att vara ensamstående och bara ha halva föräldraledigheten? -
Snälla du. Hon har själv valt. Hon har missat ekonomisk planering för att kunna vara hemma ett år om det nu är vad hon vill. Samtidigt som hon vägrar pappan att lösa problemet,även om han kan och har erbjudit sig att göra det.yodi skrev 2012-05-30 18:01:04 följande:och här har vi då jämnställdhetens svergie.
skriver man inte på enskild vårdnad så är man egoitstisk och ogin, skriver man på så får man skylla sig själv om pappan inte vill "passa" sitt barn.
jämnställt och bra, och jo det är dubbel moral så det skriker om det.
Det enda hon vill ha är den lösning HON vill ha, inte den lösning som finns. -
Nej, du har rätt, det är inte jämnställt.yodi skrev 2012-05-30 18:01:04 följande:och här har vi då jämnställdhetens svergie.
skriver man inte på enskild vårdnad så är man egoitstisk och ogin, skriver man på så får man skylla sig själv om pappan inte vill "passa" sitt barn.
jämnställt och bra, och jo det är dubbel moral så det skriker om det.
Men det har inte med kön att göra, det har med att göra vem som är boendeförälder.
Jag har varit i sitsen att mitt ex inte tog sitt föräldraansvar och jag pratade med familjerätten om det, om han kunde bete sig som han gjorde och vilka skyldigheter en umgängesförälder har.
Och svaret jag fick var att en umgängesförälder enda skyldighet är att betala underhållet, i övrigt kan han göra som han vill i princip.
Och det suger men tyvärr som det är nu så är det så det ser ut.
Och alla förlorar på det, men mest barnen.
Sen kan jag tycka att just i det här fallet så har anonym inlägg 251 en poäng.
Ts ex har fixat en lösning och det är upp till honom hur han väljer att göra på sin tid.
Men ts accepterar inte hans lösning, då får ju hon också komma upp med en egen lösning. -
En morsa kan lika gärna sätta ungen på dagis om hon inte vill använda föräldrardagarna precis som en pappa kan göra det så var i ligger skillnaden / dubbelmoralen?yodi skrev 2012-05-30 17:52:34 följande:enligt mitt tycke så vissas det prov på en hel del dubbel moral i den här tråden.
en mamma ska absolut inte få för sig att hon på något viss är viktigare än pappan, pappan har precis lika stor rätt till barnet och fp dagarna, visst fint.
men i samma veva så pekas det fingrar på att det är upp till ts att försörja sig och att pappan minsan kan ta ut sina dagar när han vill.
om båda har lika stor rätt till barnet och fp dagarna hur kommer det sig att det bara är mammans skyldighet att vara hemma med barnet tills det blivit tillräkligt gammalt för dagis?
och om man nu som ts ex vet om att mamman inte har fler dagar och att barnet är för litet för att skolas in men ändå vägrar att skriva över dagar eller ta fl med barnet själv, vems bästa tänker man då på?
för beroende på hur mycket man får i fp så är det inte alls säkert att man kan snåla in på dagarna.
har absolut inget emot att båda förlädrarna får lika många dagar vid delad vårdnad, men då borde det ändå vara tvång på att den andra partnern i såna här situationer får antingen ta hand om barnet eller skriva över dagar, snacka om att sätta mamman i en svår situation och så klagas det över att mammor inte vill skriva på delad vårdnad.