Inlägg från: Anonym (Undrar) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Undrar)

Borderline = omgonad?

Är en person med borderline omogen? Har stött på det synsättet några gånger (har själv borderline) och funderar lite...
    Borderline-personer är svartvita i sitt tänkande, det är det som utmärker dem enligt min psykolog. Samtidigt finns det olika teorier på vad som orsakar borderline, bl a nämns trauman med medfödd känslighet som en möjlig orsak.
    Om en borderline-person har fått sin diagnos efter ett trauma, är det verkligen en omognad? Om mognaden finns i övrigt, men det svartvita "vaknar" vid tillfällen som påminner om/liknar traumat? Är det inte mer som en stressreaktion då?

• Svar på tråden Borderline = omgonad?
  • Anonym (Undrar)
    Anonym skrev 2012-05-25 19:12:43 följande:
    Hur menar du med att man ser saker i svart vitt?
    Jag vet inte precis vad som menas med svartvitt tänkande, men ett kriterium är ju att man kan ha väldigt motstridiga känslor för en och samma person. Intensivt hat till intensiv kärlek.
    spillerkillern skrev 2012-05-25 19:15:07 följande:
    Jag skulle aldrig kalla en person med borderline för omogen. De flesta med bl som jag träffat är mycket intelligenta. Det är snarare en slags "beteenderubbning" som i de flesta fall klingar av i 35 års åldern.
    Vad menar du med beteenderubbning? Det är ju inte beteendet som är problemet egentligen (kanske för omgivningen) utan känslorna bakom.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym skrev 2012-05-25 19:48:34 följande:
    TS all respekt för Dig men har en psykiatriker ställt diagnosen borderline?
    Varför undrar du?
  • Anonym (Undrar)
    Anonym skrev 2012-05-25 19:56:13 följande:
    Det är nog mer en känslomässig omognad än en intelektuell sådan. Om man råkat ut för trauman tidigt i livet så hämmas den känslomässiga mognaden och man får svårigheter att reglera sitt känsloliv.
    Låter vettigt. Tack för ett bra svar!

En följdfråga då; hur gör man i teorin som vuxen för att ta igen det man saknats?
  • Anonym (Undrar)
    Anonym skrev 2012-05-25 20:00:54 följande:
    Du behöver inte alls svara! Jag undrar bara för jag tycker det är hemskt att unga människor får psykiatriska diagnoser!! (utgår från att du är ung?)  Och så tycker jag det är konstigt att Du undrar om borderline kan vara omogenhet?? Din läkare har väl förklarat vad borderline innebär? 
    Jag har fått min diagnos efter en utredning (som jag själv bad om) gjort av en psykiater. Och nej, så ung är jag inte längre. Diagnosen var helt nödvändig för att jag skulle få rätt behandling.

Jag vet vad borderline är. Men jag har bl.a. läst att borderline är en omognad som man ofta "växer ifrån" i 30-årsåldern. När det uttrycks så så låter det i mina öron som om det är helt slumpmässigt vem som får borderline, liksom det är slumpmässigt om ett barn är moget nog att gå vid 1-årsådern eller inte. Vilket jag inte tror.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym skrev 2012-05-25 20:04:46 följande:
    Man bearbetar det genom psykoanalytisk terapi.
    Och vad är att bearbeta? Prata om, om och om igen tills man tröttnat och är redo att gå vidare?
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Funderar) skrev 2012-05-25 20:03:59 följande:
    Jag TROR att det är en medfödd känslighet tillsammans med livets jäklighet... Vissa kan uppleva jäkligheten utan att hamna i det svart vita träsket, medans andra trillar dit....
    Men om man, säg, levt med en förälder med ett starkt svartvitt synsätt? Kan man klara sig ifrån att själv drabbas om man inte lärt sig något annat?
  • Anonym (Undrar)
    Anonym skrev 2012-05-25 20:20:01 följande:
    Inget illa menat, men varför har Du inte ställt dessa frågor till den läkare som gav Dig diagnosen?
    Men det är inte det jag vill diskutera i tråden. Jag vill diskutera vad anledningarna till borderline kan vara eftersom det verkar råda delade meningar om det.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Funderar) skrev 2012-05-25 20:21:01 följande:
    Tror att om man haft en annan hälsosam vuxen i sin närhet kan man se livet i grått ;). Har man endast haft en förälder med borderline drag kan det vara svårt, dock kan individen vinna över sitt arv, det är jag övertygad om.
    :) Det tror jag med.
  • Anonym (Undrar)
    Litet My skrev 2012-05-25 20:34:02 följande:

Sedan finns det många terorier varför Borderline uppstår, men en av de mest kända är Martha Linehan och den Bisociala teorin

Enligt Linehan behöver inte den biologiska sårbarheten leda till en emotinell dysreglering dvs den som utmärker borderlinepatienterna, för att detta skall ske krävs också en invalidierande omgivningn som sagt. Linehan talar om tre olika typer av invalidernade familjer

*Den kaotiska familjen, där det förekommer missbruksproblem, där barnen aldrig riktigt vet om föräldrarna är nyktra, våldsamma eller hur det kommer att vara när de kommer hem från skolan, kanske får de stryk, ordning och rutiner finns inte, barnen lever i en stor ovisshet om hur dagen kommer att te sig.

*Den "perfekta familjen", där allting skall vara perfekt utåt och där föräldrarna inte kan tolerera negativa känsloreaktioner från barnen.

*Den prestaions och kontrolliknande familjen, där fokus ligger på kognitiv kontroll av känslor och prestation ses som ett kriterium för framgång vilket jag tolkar som att det bara är framgångarna som gäller och "platsar man inte" så duger man som barn inte till. Den emotionella dysregleringen leder enligt Linehan också till dysreglering ifråga om betende, kommunikation, interpersonella relationer och självkänsla.

Väldigt intressant, känner du till fler teorier?
Svar på tråden Borderline = omgonad?