6-åring hotar med självmord, hjälp!
Hon låter som ett helt normalt barn. I den åldern suger dom åt sig av allt i den åldern blir världen mer verklig, hon blir större och förstår saker på ett annat sätt och hon bearbetar det genom att testa.
Klart hon inte kommer hoppa ut genom fönstret för att det inte finns cola, hon trodde nog inte ens att hotet skulle funka men hon testar ju hur ni skulle reagera,hon vill ha bekräftelse om att ni alltid kommer finnas där (förmodligen framförallt av mamman som nu är borta mer).
Jag minns när min systerdotter var i den åldern och tjafsade med sin bror i baksätet..(det var någonting hon ville ha men inte fick och så blev hon irriterad på sin bror och tog ut det på han)
bror- sa någonting och syrran blev arg.
syster- JAHA! men om du blev påkörd av en traktor skulle jag inte bry mig!!! *armarna i kors och titta bort*
bror- MEH! om någon skulle sticka kniven i dig skulle jag bara skratta HAHAHAHAHAH! *armarna i kors och titta bort*
och båda bölar för igentligen syrran/brorsan deras bästa vän.
visst är det hemskt att dom pratar om död och knivar etc,men det är saker som dom hört finns där ute och som dom förstår är farligt och är rädda för.
Barn är så. dom bearbetar rädslor genom att tänka på dom och prata om dom i de mest kryptiska former, lättast kommer det fram när dom är arga.
Lägg inte för stor vikt i det och försök få henne trygg i denna mentala förändring, Prata med henne om vad som känns jobbigt...,. Hon är en helt normal 6åring, försäkra henne om att ni finns där, denna fas går över såsmåningom,men kommer förmodligen bli "värre" först...