Anonym (smart barn) skrev 2012-05-26 13:50:12 följande:
Oj vad många verkar sura och avundsjuka i sina svar!
Barn som är intelligentare än genomsnittet har alltid fascinerat mig. Många vuxna verkar bli fascinerade och uppslukade av ovanligt söta och vackra barn, men jag blir uppslukad av de smarta. Kanske för att jag själv var lillgammal och smart för min ålder. Inte riktigt lika smart som de andra i tråden dock, jag var bara tvåspråkig som 3-åring, kunde läsa och skriva först som 4-åring, skrev och illustrerade min första "bok" som 6-åring och programmerade dataspel som 8-åring. ;)
Det jag märkt själv genom egna erfarenheter är dock att vissa vuxna nästan blir skrämda eller provocerade av smarta barn. Jag blev också "stoppad" i min utveckling för att klasskamraterna skulle komma ikapp.
Oj, jag tycker att det är tvärtom, att det är otroligt vanligt med föräldrar som pratar om sina "smarta barn" och tom så att många vill att de ska hoppa över klasser. Att de missar mycket annat tänker de inte på utan de är, som du säger, uppslukade av sina barns smarthet.
Jag tror mest att det handlar om att man är rätt distanslös, saknar perspektiv och inte kan vara objektiv eller kritisk i förhållande till sitt eget barns prestationer. För prestationer är vad det handlar om, att barnet inte kan bara-vara utan kan-göra.
Skolan har fungerat så dåligt som du säger men jag ser att stora förändringar faktiskt har skett de senaste 10-20 åren. Tror säkert att det beror på vilken skola det handlar om men idag har skolan en helt annan inriktning med individuella läroplaner. Det ser jag inte som det största problemet utan faktiskt för de barn som inte är logiskt lagda eller har svårt för det abstrakta tänkandet. Skolan är teoretisk och en grupp som glöms bort helt är praktikerna, de som lär sig via kroppen och inte via bokstäver. Det handlar inte om smarthet utan om lärstil men iom att skolan ser ut som den gör och krav på satsningar på en typ av intelligens (logik) så kommer dessa barn att halka på efterkälken från början.
Någon sa att vi måste satsa mer på högpresterande barn. Jag anser att det är helt fel. Föräldrarna måste ta sitt ansvar där och själva stimulera sina barn. Skolan ska satsa så att alla har en hygglig chans att bli bäst på det de är bäst på. Så funkar det inte idag och till dess så ska vi inte lägga resurser på mer elitisk inriktning utan det åligger föräldrarna.