Inlägg från: Regnig måndag |Visa alla inlägg
  • Regnig måndag

Min 3 åring är smart för sin ålder!

Anonym (Stolt?) skrev 2012-05-27 22:38:45 följande:
    Jag pratar dock i allmänna termer här, jag skriver "man" för att poängtera att det inte är mig själv jag pratar om. Det är ju många här i tråden som skrivit om att det lätt blir tävling mellan föräldrar osv. Och jag tävlar inte, eftersom mitt äldsta barn är rätt sen med mycket av det som andra föräldrar gärna framhåller så skulle det vara oerhört orättvist mot henne om vi gick runt och jämförde och tyckte det var jobbigt att hon är sen istället för att vi gläds med hennes utveckling där den är. För hon utvecklas väldigt starkt men är fortfarande klart sen.
    Ja?
    Och som du märker jag gör det också, använder ordet "man". Att du tar åt dig är däremot mycket talande. Du tar dig rätten att prata generellt och rätten att ta det personligt när andra pratar lika generellt. Hmmm...
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Regnig måndag
    Indianica skrev 2012-05-27 23:33:58 följande:
    Vill man nu absolut inte lära ett nyfiken barn problemlösning osv, så är det ju upp till föräldrarna. Folk får väl uppmuntra barn att lära sig hela telefonkatalogen utan till om de känner för det, men jag skulle aldrig lägag energi på det. Jag ser problemlösning och kreativitet som betydligt mer utvecklande för barn som man misstänker kanske är begåvade! Alla barn är ju nyfikna och det är rätt (ja, jag tar mig friheten att påstå det) att uppmuntra det. Jag tycker bara det är synd att så många lägger tid på att lära små barn basala saker som de ändå lär sig i första klass!?
    Det kan jag däremot hålla med dig om. Jag menar mer att inget är rätt eller fel utan bara olika.
  • Regnig måndag
    Anonym (I win) skrev 2012-05-26 14:05:23 följande:
    Nej, asså helt seriöst så kunde mitt barn inget av det där från BB ;)
    Det sticker inte i mina ögon att en treåring kan det där. Det som sticker i mina ögon är att mamma känner ett behov av att RADA UPP allt dottern kan. Det finns ingen poäng med det förutom att hon vill höra "ooooh! wow!"

Det är stressande nog att vara förälder idag. Både jag och ungefär alla föräldrar jag känner har någongång tänkt eller frågat oss själva: Är mitt barn normal? Trots att man vet att alla barn utvecklas olika bidrar sådana här trådar bara till jämförelse med andra, vilket också är precis det som TS vill, då hon skriver i trådstarten "Hur är ERA 3 åringar i utveckligen? Är det nån mer som har en 3 åring som kan mycket för sin ålder?" Hon vill jämföra. 

Det äcklar mig lika mycket som när föräldrar stoppar sina bebisar i skönhetstävlingar. 

Denna typen av skryt, för ja enligt mig så är det skryt, gör att andra föräldrar blir osäkra och vissa kanske pressar sina små barn att lära sig mer och snabbare och springer till bvc i tid och otid för att de inte tror att deras barn är normalt. Om ts verkligen hade velat diskutera hur det är att ha ett begåvat barn hade hon kunnat skriva på många andra sätt. Jag tycker att det är bra om människor är stolta över sina bedrifter och jag tror som jag skrev först att alla föräldrar är stolta över sina barn, vare sig de kan borsta håret eller inte. Men alla känner inte att de måste skryta över det...
    Men kamma till dig! Du är enbart ute efter att provocera, och om du har glömt hur så kan du ta och läsa ditt inlägg 69 igen.

Det är inte så himla konstigt att man frågar oavsett om barnet är före, efter eller normalt. Man behöver referensramar och ja, det går ut på att jämföra. Även barnpsykologi går ut på att jämföra.

Det som är äcklande är när man inte kan ta det för vad det är utan väljer att se det som en tävling. Speciellt vidrigt blir det när man lägger den sanningen i någon annans kn- I det här fallet lägger du din tolkning i TS knä.
  • Regnig måndag
    Indianica skrev 2012-05-28 10:24:22 följande:
    Det är klart att det inte tvunget betyder att man drillar sitt barn, men det är ju uppenbart hur många som fascineras av hur mycket barn kan lära sig och det kan de, det ligger ju för deras överlevnad i deras natur att inte fortsätta befinna sig på spädbarnsstadiet.

Vad jag menar är att man som förälder också kanske ska uppmuntra annat också och visa stolthet över det. Det är klart att det är jättebra att kunna en massa adresser och telefonnummer, men samtidigt känns det lite tragiskt för mig att man radar upp en massa praktiska och basala kunskaper, men inte en enda "mänsklig EGENSKAP" man är stolt över hos sitt barn. Barnet beskrivs här t ex som "en bra ledare". Ok, det är alltså bättre att vara en bra ledare än en bra kompis? För det verkar inte som att man "skryter" om att barnet är en bra och fin kompis?!

Sedan är det ju typiskt svenskt att "skryta" om självständighet. Barnet kan borsta tänderna själv (ja, det kan de flesta barn, men hur bra borstat blir det egentligen, de flesta vuxna klarar t ex inte att borsta tillräckligt länge, på tändernas insida osv?!) barnet kan tvätta sig och skära mat etc. Ja, allt det där kan barn lära sig, en treåring kan även lära sig att koka sin egen mat och tvätta sina kläder i en flod, om föräldrarna helt överger det. Vad jag menar är att det också kan vara en varningssignal när föräldrar inte kan se att de ställer för höga krav på sina barn. För barn har föräldrar av ett syfte: för att de inte ska göra allting själva.

Däremot blir dessa barn ofta anorektiska eller får ångestproblematik och blir utbrända senare i vuxenlivet om de fostras att deras värde hänger på antalet telefonnummer och att fokus inte ligger på hur de är som personer.
    Visa källa på det!

Och om det är typiskt svenskt att skryta om barns självständighet, vad skryter "utlänningar" med?
  • Regnig måndag
    Anonym skrev 2012-05-28 10:45:10 följande:
    normala, d v s inte överintelligenta då...
    Det är din tolkning, inte min.
  • Regnig måndag
    Anonym (Jodå så att..) skrev 2012-05-28 10:47:12 följande:
    Vet du vad? Jag vet det...  Men det har väl knappast med detta att göra?
    TS framställer sin unge som en maskin...  Hon rabblar den ena saker efter den andra, som flickan kan, men inte nånstans ser man något om egenskaper hos flickan tex.

Sen måste jag få säga att bara för att man inte är superintelligent eller kan borsta tänderna själv när man är tre faktiskt kan klara sig utmärkt både på gymnasiet och högskolan. Däremot kommer man inte långt om ingen tycker om en för att man växt upp i tron att man är Guds gåva till mänskligheten.

Jag skulle inte ens bemöda mig att vara vän med en självupptagen typ oavsett hur intelligent han eller hon är... Att vara en bra medmänniska är faktiskt det som räknas...
    Alltså med tanke på att du har svårt att mäta din intelligens som vuxen med ditt barns så säger det väldigt mycket om dig.
    Även hur du gallrar text och att du inte vill vara vän med de som är stolta över sina barn därför att du annars blir trampad på mycket ömma tår.

Nej, jag tror du gör rätt i att inte vara vän med stolta föräldrar, du riskerar ju att bli mycket, mycket bitter och det gagnar inte någon.
  • Regnig måndag
    Indianica skrev 2012-05-28 10:54:09 följande:
    Ska förtydliga mig och säga att i många andra kulturer ses det som självklart att barn gör saker själva. Jag känner en tjej som arbetat i Kenya och som berättat om små barn som knallat runt i ett par mil om dagen för att hämta vatten, men det ses som naturligt och nödvändigt, inget man skryter om.
    Så du har själv upplevt att fattiga i Kenya inte säger "Ah! Nu har lilla NN lärt sig gå en mil och hämta vatten"?
    Det är faktiskt samma som TS säger fast med de behov vi har i vårt samhälle.

Det märkliga är att du ser TS som skryt och Kenya som en nödvändighet och därför förutsätter att de inte säger något alls.
  • Regnig måndag
    Beckah82 skrev 2012-05-28 11:25:27 följande:
    Jag trodde alla förstod att man vill ha sitt barn, sjukt eller inte, funktionhindrat eller inte.
    Då ska man heller inte sticka under stol med att det alltid innebär en sorg att få ett funktionshindrat barn. Det är inte riktigt PK att säga det men lik förbannat sörjer föräldrar det friska barbet. Sen när det är bearbetat är de självklart lika glada över sina barn som alla andra.
  • Regnig måndag
    Anonym (Jodå så att..) skrev 2012-05-28 11:37:00 följande:
    Ja du, Regning måndag...  Tror att det eventuellt regnat lite väl mycket hos/på dig...

Att jag har svårt för att mäta mig med mitt överintelligenta barn säger inte dugg om mig men däremot en hel del om min dotter...  Det kanske är svårt för dig att förstå, men faktiskt så kan barn vara intelligentare än en vuxen, ÄVEN om den vuxne också är intelligent.

Inte någonstans skriver jag att jag inte vill vara vän med någon som är stolt över sina barn. Självklart är man och ska man vara stolt över sina barn, men att presentera sitt barn som en avancerad maskin som kan det och det, är fel enligt mig. Jag är jättestolt över mina ungar, men inte för att de kan alfabetet, borsta tänderna själv, reda ut tovor i håret (Va? Har det ens med smarthet att göra?), utan för att de är underbara små människor med fantastiska personligheter. Små människor som jag uppfostrat..  något jag är delaktig i. Att föda en unge som haft turen att vara intelligent är väl knappast någon bedrift och därför heller inget att vara så stolt över att man måste framhäva sig själv och sitt barn på FL? Jag är jätteglad för min intelligenta flickas skull, men stolt? Nä... Stolt kan hon vara som drar nytta av sin intelligens, som läser och lär och vill så mycket..  Det är hennes bedrift, inte min..

Och vad gäller min intelligens så tycks den ju överstiga din. Du verkar ju inte ens kunna läsa en text och förstå vad den innehåller...
    Nja du. Intellegines handlar om att inte dra förhastade slutsatser som tex om regn och måndagar och det du insinuerar. Att du framställer dig som ytterst osympatisk förstår du uppenbarligen inte själv, liksom att du inte först¨år att om du blir missförstådd så handlar det om att du inte kan uttrycka dig.
    Jag har läst det du skrivit, att du nu vill ha det till något annat är inte så himla konstigt.

Intillegens handlar även om empatisk förmåga, att man inser att världen inte är precis som hemmavid. Något du uppenbarligen missat, därför är min analys korrekt men självklart förstår jag att det svider och att du kryddar svaret med påhopp men det visar bara att jag har rätt.
  • Regnig måndag
    Beckah82 skrev 2012-05-28 11:50:27 följande:
    Du kanske inte kan det här med intelligens riktigt? Jag och min son är båda medlemmar i Mensa, dvs har en IQ över 131, som är gränsen och har med andra ord gjort riktiga tester (inte dessa fjantiga låtsastest på internet och sådant trams). Jag har en IQ på just 131, medan min son har en IQ på 139 och det testet gjordes när han var 11 år gammal.

Det betyder verkligen inte att han är smartare än mig. Smarthet är INTE samma sak som intelligens (även om den missuppfattningen otroligt utbredd i den här tråden och i samhället i stort).

IQ handlar om en medfödd förmåga att bland annat kunna tänka logiskt, se samband och mönster osv. Det säger inte ett skit om NÅGOT annat. Man kan ha en hög IQ och ändå göra osmarta val, vara otrevlig, okunnig och sakna kunskap och erfarenheter.

En femåring med en IQ på 130 kan inte allt det som en 50-åring med en IQ på 130 kan. En femåring med en IQ på 130 får inte heller en högre IQ när hen är 10 år gammal och kan och förstår mycket mycket mer än hen kunde vid 5 års ålder.

Lär dig vad som är vad.

Jag kan inte heller mäta min IQ med min son, han har bevisligen högre IQ än mig. Han kan å andra sidan inte mäta sina erfarenheter och kunskaper med mig. Jag kan, vet och förstår ofantligt mycket mer än honom.
    Jag har inte skrivit speciellt detaljerat om intelligens att du kan göra några slutsatser.  Och nej, jag är inte såpeciellt över ditt resultat eller medlemskapet i mensa.  Trots allt, när allt kommer kring är det inget du kommer att bevisa på något sätt. Det blir mao lika trovärdigt och enbart skryt, alltså det du anklagar TS för. Så hur sjutton tänkte du när du slängde ut det där??

Att du nu blandar in smarthet med intelligens får mig verkligen att fundera om du läser det som skrivs och i så fall förstår det du och andra läser.  Att kunna skilja på sak och person, på sak och sak hör till intelligensen och med tanke på att du inte visar ens en tendens till det så blir du än mer icke trovärdig.

Ett tips är att du läser på fler sidor än wikipedia om intelligens, du tillför föga i tråden med att rapa upp vad som där står.
  • Regnig måndag
    Beckah82 skrev 2012-05-28 12:12:24 följande:
    Jag förstår att du gärna vill provocera eftersom du fick en knäpp på näsan men det känns inte som att jag skulle få ut speciellt mycket av att fortsätta att föra diskussionen med dig, då du uppenbarligen är oförmögen att ta till dig det jag skriver.

Jag känner inte heller något behov av att bevisa något, eftersom det är helt ointressant om det är sant eller inte. Jag använde mig och min son som exempel för att göra förklaringen mer pedagogisk och lättförståelig och då vi har dokumenterat hög IQ och han har högre IQ än mig, så var det väldigt nära till hands att använda oss som exempel.

Poängen är den samma, även om jag hade skrivit om påhittade personer. Läs det jag skrev en gång till. Om du efter det fortfarande inte förstår hur det kan komma sig att en vuxen inte kan mäta sin intelligens med ett barn, så är det beklagligt, men inget att göra åt.
    Vad menar du? Jag fick ingen knäpp på näsan däremot visade du mycket tydligt att du inte har någon större koll på vad du säger. Du visar även mycket tydligt att jag varit rätt ute eftersom du inte har förmåga att ta till dig skriven tex.

Så summa summarum gjorde du bort dig själv rejält- Även om du önskar att du gett mig en näsknäpp är inte så fallet. .-)
  • Regnig måndag
    Anonym (Oj oj oj...) skrev 2012-05-28 12:37:36 följande:
    Beckah82; att du indirekt kallar andra idioter visar ju på ett tillfredsställande sätt att det finns olika sorters intelligens, och att IQ som vi mäter den har mycket lite att göra med exempelvis EQ. Men det kanske var det som var din poäng?
  • Regnig måndag
    Beckah82 skrev 2012-05-28 12:52:34 följande:
    Vet du vad? Jag tror vi får säga så; du har rätt, jag har ingen som helt koll på vad jag skriver. Det är bara en massa ordbajseri utan grund eller vettig logik.

Det blir bra så. 
    Tja, vad beträffar ordbajseri så bemötte jag dina inlägg så ordbajseriet är det du som står för.Du får svar på tal helt enkelt. Så eftersom du anser att det är utan grund och logik ( ) får du gå till källan, dvs dina egna inlägg) Men jag förstår att det pyr lite nu när din intention var att knäppa mig på näsan men inte lyckas.

Det stämmer otvivelaktigt som den Anonyme säger att det är svårt att bedöma sin egen förmåga men ett är i alla fall säkert, din självinsikt är inte den bästa.

Gör oss alla en tjänst, gör inte bort dig än mer.
  • Regnig måndag
    BookLady skrev 2012-05-29 08:37:01 följande:
    Fy vad ni är ogina! Varför kan ni inte unna en mamma att tycka att hennes barn är smart, duktigt och tidigt? Och glädjas med henne? Gör det er eller era barn sämre för att hon tycker att hennes barn är bra? NEJ! Men det tycker ni tydligen, annars skulle ni unna henne det! Så otroligt trist.

Till anonym "konstigt" - vaddå huvaligen, det är väl underbart med ett barn som tar initiativ och visar ledaregenskaper, förmåga att organisera och ta beslut mm? Vad är det för fel på det? Det säger väl sig självt att man lär barnet och det lär sig själv automatiskt under åren att inte "bossa" eller vara otrevlig och också låta andra bestämma!?
    Som kommentar till det sista: nej, det är inget barn lär sig per automatik utan de tar efter sina förebilder. Kanske man säger "huvaligen" för att man innerst inne vet att man inte är någon god förebild, inte kan uppfostra sina ungar till att bemöta omgivningen med hyfs eller i största allmänhet har problem med auktoriteter?
  • Regnig måndag
    BookLady skrev 2012-05-29 08:55:09 följande:
    Det jag menar med "automatiskt" är "naturligt" i samspel med andra, kompisar, lärare osv, förutom det föräldrarna aktivt försöker lära dem.

I övrigt - ja så kan det naturligtvis vara.  
    Ok.
Svar på tråden Min 3 åring är smart för sin ålder!