Beckah82 skrev 2012-05-28 11:50:27 följande:
Du kanske inte kan det här med intelligens riktigt? Jag och min son är båda medlemmar i Mensa, dvs har en IQ över 131, som är gränsen och har med andra ord gjort riktiga tester (inte dessa fjantiga låtsastest på internet och sådant trams). Jag har en IQ på just 131, medan min son har en IQ på 139 och det testet gjordes när han var 11 år gammal.
Det betyder verkligen inte att han är smartare än mig. Smarthet är INTE samma sak som intelligens (även om den missuppfattningen otroligt utbredd i den här tråden och i samhället i stort).
IQ handlar om en medfödd förmåga att bland annat kunna tänka logiskt, se samband och mönster osv. Det säger inte ett skit om NÅGOT annat. Man kan ha en hög IQ och ändå göra osmarta val, vara otrevlig, okunnig och sakna kunskap och erfarenheter.
En femåring med en IQ på 130 kan inte allt det som en 50-åring med en IQ på 130 kan. En femåring med en IQ på 130 får inte heller en högre IQ när hen är 10 år gammal och kan och förstår mycket mycket mer än hen kunde vid 5 års ålder.
Lär dig vad som är vad.
Jag kan inte heller mäta min IQ med min son, han har bevisligen högre IQ än mig. Han kan å andra sidan inte mäta sina erfarenheter och kunskaper med mig. Jag kan, vet och förstår ofantligt mycket mer än honom.
Jag har inte skrivit speciellt detaljerat om intelligens att du kan göra några slutsatser. Och nej, jag är inte såpeciellt över ditt resultat eller medlemskapet i mensa. Trots allt, när allt kommer kring är det inget du kommer att bevisa på något sätt. Det blir mao lika trovärdigt och enbart skryt, alltså det du anklagar TS för. Så hur sjutton tänkte du när du slängde ut det där??
Att du nu blandar in smarthet med intelligens får mig verkligen att fundera om du läser det som skrivs och i så fall förstår det du och andra läser. Att kunna skilja på sak och person, på sak och sak hör till intelligensen och med tanke på att du inte visar ens en tendens till det så blir du än mer icke trovärdig.
Ett tips är att du läser på fler sidor än wikipedia om intelligens, du tillför föga i tråden med att rapa upp vad som där står.