• annastekpanna

Deprimerad pojkvän, vad göra?

Jag och min pojkvän har varit tillsammans i 4 månader. För ungefär en månad sen började han få problem med nackvärk, huvudvärk mm och läkarna vet fortfarande inte vad det är. På senare tid har han också blivit sämre på att svara på sms och är nästan aldrig inloggad på msn längre, tidigare chattade vi hela kvällarna om vi inte träffades. Jag skickade nu ett sms där jag bad om ett svar och sa att det känns som at han undviker mig. Fick då ett svar att han är helt nere, tröstäter, knappt sover, grubblar över vårt förhållande, att han är missnöjd med sitt liv, att jag är överlägsen honom osv. Han verkar alltså vara ordentligt deprimerad. Min fråga är nu hur jag ska hantera det här? Ska jag fortsätta höra av mig eller ska jag ge upp och gå vidare? Någon som har erfarenhet av hur man ska hantera en repektive som går in i en depression? De sjukdomstecken som han visat kan ju också kopplas till utbrändhet så känns som att allt skulle kunna hänga ihop.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-26 13:51
    Ska kanske förtydliga lite och säga att vi varit tillsammans i 4 månader, men vi träffas bara i snitt en gång i veckan. Några hela helger också. Vi har inte träffat varandras familj (han har barn sen innan)och vänner. Skulle aldrig dyka upp hemma hos honom oannonserat och vill inte att han bara dyker upp. Ville bara klargöra, eftersom det är så olika hur långt man kommit i förhållandet.

• Svar på tråden Deprimerad pojkvän, vad göra?
  • annastekpanna

Låter som att det mycket väl kan vara som feliis skriver, att han gått in i förhållandet för att undvika att bli deprimerad. Sa i början saker som att han var så glad att han hittat mig och att nu kanske det äntligen var hans tur att bli lycklig. Uppbrottet från barnens mamma var väldigt länge sedan, men han hade haft ett 4 år långt förhållande som officiellt tagit slut ungefär ett halvår innan vi träffades. De hade inte haft det bra på flera år, och han har sagt något om att hon var psykiskt instabil.

Men det är väl just det som jag tänker på. vi har varit tillsammans i 4 månader, jag kan inte säga säkert att jag älskar honom ännu och då kanske det bästa är att ta en paus och låta honom få hantera det själv utan att han ska känna ansvar för min lycka och pressen att svara på mina meddelanden och samtal.

Borrelia är testat för och det är det inte.   

Svar på tråden Deprimerad pojkvän, vad göra?