• Anonym (Hon)

Jag HATAR missbrukare!

Jag verkligen avskyr och grovt hatar alla slags missbrukare. Dom är inget  värda i mina ögon. Ser ner på missbrukare. Det är falska och opålitliga människor. Dom är så svaga och det ända dom tänker på är sitt missbruk. 

Jag bryr mig inte om hur tufft dom har haft det och vad orsaken är till att dom börja missbruka. Jag tycker man ser dessa missbrukare överallt i varenda hörn. Dom är bara en stor belastning för samhället.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-27 22:58
    Många förbannade missbrukare har fått all hjälp dom kan få men ändå väljer dom att fortsätta med sitt missbruk. Det är ingen som tvingar dom att ta knark eller supa. Man har alltid val här i livet och väljer man att knarka/supa bort sitt liv så är man dum i huvudet. Skyll fan inte på omständigheter och tuff uppväxt. Jag själv har haft en tuff uppväxt men inte fan knarkar/super jag för det.
    Jag brukar inte gå och tänka på hur mkt jag hatar missbrukare men när jag ser en a lagare eller en påtänd pundare så känner jag bara hur vidriga o misslyckade dom är. Jag skulle aldrig skämma ut mig och prata med en sån människa. Och NEJ JAG ÄR INTE EN OPATISK MÄNNISKA. Jag har hjälpt många men det är såna som förtjänar det. Jag skulle aldrig hjälpa en missbrukare när jag veta tt det bara är onödigt.

• Svar på tråden Jag HATAR missbrukare!
  • Anonym
    unknown02 skrev 2012-05-27 19:04:16 följande:
     jag tycker synd om dom , men man kan styra sitt öde själv..
    Nä, inte alla.
    unknown02 skrev 2012-05-27 19:21:54 följande:
    ursäka du missförstod , vi prata missbruk are med missbruksproblem  ,det du nämner här är helt annat , att hamna i missbruk kan man väl själv styra, om inte man e tvingad .
    En stor portion av missbrukarna har psykiska problem i bagaget som debuterade före drogerna.
    Där dom många ggr varit i kontakt med sjukvården ett antal ggr men aldrig fått den hjälp som kan få dom att må bra.
    Dessa vänder sig till droger och då oftast cannabis:
    Och cannabis har starka antipsykiska egenskaper, därför fortsätter man.
    En del trillar över kanten och överdriver sin  cannabis intag och blir vad man kallar missbrukare = destruktiv mot sig själv och omgivningen.
    Och andra klarar av att hantera drogen och inte för ovanligt blir produktiva medborgare i samhället.
  • tobiq

Nej jag förstår helt det ni säger, det är klart att det inte hjälper att spy galla över någon som redan ligger.
    Men man måste ändå förstå att många är extremt frustrerade över missbrukare, jag tror inte att någon som inte missbrukat allvarligt själv kan veta hur det känns, jag kan inte förstå det och det är säkert väldigt inskränkt men i så fall är jag inskränkt. Inskränkt och lyckligt lottad antar jag...

• Anonym
    Anonym skrev 2012-05-27 19:44:07 följande:
    Jag är narkoman och alkoholist.

Idag lever jag med min dotter i en bostadsrätt, vi äter god mat och reser mycket. Jag kör en bra bil och har en fin utbildning i ryggen.

Jag tog ett aktivt val att bli nykter för lite mer än tre år sedan, men det säger inte att jag kommer att vara nykter imorgon eller ens ikväll.

Jag älskar livet och jag känner en djup empati för de stackars människor som fortfarande lever i fördärvet.

Jag tar oerhört illa vid mig att läsa någon så kortsynt och felaktigt som du skrivit. Skäms på dej människa.
    Sant!! Solig
  • Anonym
    tobiq skrev 2012-05-27 20:40:18 följande:
    Nej jag förstår helt det ni säger, det är klart att det inte hjälper att spy galla över någon som redan ligger.
    Men man måste ändå förstå att många är extremt frustrerade över missbrukare, jag tror inte att någon som inte missbrukat allvarligt själv kan veta hur det känns, jag kan inte förstå det och det är säkert väldigt inskränkt men i så fall är jag inskränkt. Inskränkt och lyckligt lottad antar jag...
    Det är nog det vettigaste du har skrivit än, du förstår inte, därför hatar du blint, missbrukare, brukare alla som beblandar sig med droger överhuvudtaget.

Det är dock inget att skryta med, är man så pass okunnig så gör man bäst i att hålla tyst eller skaffa sig lite förståelse.

• Anonym
    tobiq skrev 2012-05-27 20:40:18 följande:
    Problemet vi har är att vi har en effektiv stigmatisering av samhället i frågan.
    En del ser stigmatisering som nått bra, men den som ens fattar vad stigmatisering är vet att det är dåligt.
  • PolyPond
    Anonym (Hon) skrev 2012-05-27 02:46:46 följande:
    Jag verkligen avskyr och grovt hatar alla slags missbrukare. Dom är inget  värda i mina ögon. Ser ner på missbrukare. Det är falska och opålitliga människor. Dom är så svaga och det ända dom tänker på är sitt missbruk. 

Jag bryr mig inte om hur tufft dom har haft det och vad orsaken är till att dom börja missbruka. Jag tycker man ser dessa missbrukare överallt i varenda hörn. Dom är bara en stor belastning för samhället.

Jag anser att människor med avsaknad av empati är en stor belastning för samhället och en fara för andra människor. Jag önskar att den typen av individer inte fanns och är övertygad om att världen vore en bättre plats utan dem. Missbruk är tufft för både individ och samhälle, men knappast lika fundamentalt obehagligt och skadligt för mänskligheten i stort.
  • tobiq

Men jag har aldrig sagt att jag hatar missbrukare, jag avskyr missbruket och ser definitivt ned på "partyknarkarna" som inte har en aning om hur illa det kan gå, eller bara inte bryr sig för att det verkar kul.
    Hade jag fått välja hade det inte det inte existerat varken alkohol eller droger, då det bara leder till förstörda människor och förstörda familjer. Tyvärr är det ju bara önsketänkande.

• Anonym
    tobiq skrev 2012-05-27 21:12:21 följande:
    Men jag har aldrig sagt att jag hatar missbrukare, jag avskyr missbruket och ser definitivt ned på "partyknarkarna" som inte har en aning om hur illa det kan gå, eller bara inte bryr sig för att det verkar kul.
    Hade jag fått välja hade det inte det inte existerat varken alkohol eller droger, då det bara leder till förstörda människor och förstörda familjer. Tyvärr är det ju bara önsketänkande.
    Du har tydligt skrivit att du föraktar och ser ner på.
    Tror nog att dom du försöker förminska med "partyknarkare" vet mer om sina droger än vad du är medveten om.

Som tur är så är det du inte du som bestämmer och du bör även kolla upp lite bakgrundinfo innan du ger dig på så pass stora val, dom allra flesta, ta vilket drog du vill missbrukar inte.

• Anonym
    PolyPond skrev 2012-05-27 21:06:37 följande:
    Jag anser att människor med avsaknad av empati är en stor belastning för samhället och en fara för andra människor. Jag önskar att den typen av individer inte fanns och är övertygad om att världen vore en bättre plats utan dem. Missbruk är tufft för både individ och samhälle, men knappast lika fundamentalt obehagligt och skadligt för mänskligheten i stort.
    Klokt skrivet. Samhället är tufft i dag, jag tror ingen har en önskan att hamna i ett missbruk för som jag förstått det så är det ett helvete. Klart man kan känna förakt för föräldrar som väljer sprit framför sin barn, men jag anser att det är en sjukdom som är oerhört komplicerad och det är en människa bakom missbruket som inte får glömmas.
  • sekretess
    PolyPond skrev 2012-05-27 21:06:37 följande:
    både och alla som blivit utsatta osv ska inte tvingas till emati av alla sorter...det är upp till vad som hänt o skett med..
Svar på tråden Jag HATAR missbrukare!