• Pearlcrow

    Ägglossningstest

    Hej!
    Vad trött jag blir..Vi har försökt få till ett syskon nu i fem månader. Och den här månaden tänkte jag att nu får det va nog nu kör vi på ägglossnings test, innan använde jag en app på telefonen som visar den fertila veckan, och nu visar det sig att jag inte ens har en stegring under en den veckan..så nu beställde jag hem mer test så de kommer i morgon. och förhoppningsvis får jag en stegring nån annan vecka, hade hormon preventivmedel innan, men det är ju 6 månader sen nu.. 

    Men tanken finns ju att tänk om ägglossningen inte ens kommit igång än? Med våran första började vi försöka 6 mån efter att jag tagit ut min p-stav och det gick på första försöket.

    Någon som varit i liknande situation, eller någon med erfarenhet om just ägglossnings test? 

  • Svar på tråden Ägglossningstest
  • April barn

    Jag tycker inte att ägglossningstest är att lita på, hur långt har du mellan varje mens? Det säkraste sättet är att ha regelbundet sex.

  • Hon den där
    April barn skrev 2012-05-27 08:58:20 följande:
    Jag tycker inte att ägglossningstest är att lita på, hur långt har du mellan varje mens? Det säkraste sättet är att ha regelbundet sex.
    Varför litar du inte på dom? Nu blev jag nyfiken för jag kör med ägglossningtest och inget händer...
  • Kattflickan

    Testar du kväll med ÄL-testet? Man ska testa eftermiddag/kväll. Första månaderna när jag testade morgon fick jag aldrig klart utslag på testerna. Jag har en snabb stegring. Vilken typ av test använder du? Jag har kört testlagrets och de har funkat bra. När börjar du testa? Din ÄL är kanske tidig eller sen. Lycka till!

  • isadora81

    Du kan komplettera ägglossningstesten med att tempa. Om du tar din temp varje morgon så ser du på temphöjning att din ägglossning har varit. Det tillsammans med ett positivt ägglossningstest gör att man kan vara säker på att ägglossningen har infallit.

  • Pearlcrow

    jag började testa några dagar efter min mens, vi har sex varannan dag också men har bara haft det runt den gröna (fertila) perioden på min kalender. nu har jag använt clearblue, men beställde hem från testlagret. vi hade tänkt köra varannan dag tills nästa bim, ägglossningstestet är mest för att jag vill SE att det finns en höjning. under de andra månaderna så har vi slutat haft regelbundet sex efter den fertila veckan typ..men inte den här gången. 

    jag har testat på morgonen, första kissningen av dagen. är det fel??  

  • Kattflickan

    Efter kl 16 har jag hört. De flesta har dock stegring i minst en dag, många har det i två och då borde man inte missa om man testar på morgonen. Men min är kort och om jag inte mäter på kvällen så missar jag den. Jag har blivit gravid 3 ggr så jag vet att jag ägglossar.

  • Pearlcrow

    jaha! jag visste inte det, men de osm jag beställde var ju billiga och så fick jag 21 st, och jag har ju bara 2 veckor kvar till min mens tror jag om jag såg rätt. så då har jag ju råd att testa två gånger om dagen om inte annat. 
    Vad irriterande det är, jag är sån planerings människa och var lite naiv att SJÄLVKLART bli jag gravid igen lika fort som första gången... 

  • Jeff

    Jag litar inte heller på ÄL-test av den enkla anledningen att både jag och min vän har blivit gravida under månader då vi aldrig fick positivt.

    Har man kort stegring är risken stor att man missar den med bara ett test per dag och det är viktigt med koncentrerad urin, mycket viktigare än vid gravtest. Bästa testtid är mellan kl 10 och 20 så ett par tester per dag mellan de timmarna plus urin som hållits inne minst fyrs timmar ger bäst svar vad gäller hormonstegring. Sen garanterar inte stegringen att ägget lossnar men det är kanske en senare fråga.

    Har man sex var annan/var tredje dag under hela cykeln (ÄL kan komma sent eller tidigt) missar man den inte. Vi fick en fin bebis så jag är glad att vi inte lät testerna eller förväntad ÄL styra.

    Lycka till! :)

Svar på tråden Ägglossningstest