• Underskoterskan

Tonårsdotter träffar äldre man

Jag är väl rätt ny här men skriver för att få lite råd då jag inte vet vad jag själv tycker samtidigt mitt ex som jag har dottern med har blivit helt galen.

Min dotter är nyss fyllda 18 (94) och har väl haft en rätt tuff uppväxt. Av olika anledningar jag inte vill gå in på nu har hon missat en del av skolan och hon kommer därmed inte att ta studenten förrän om tre år. Hon har träffat en man och jag är bekymrad över att han är alldeles för gammal för henne och dessutom i en helt annan fas i livet. Det kanske hade varit annorlunda om hon var lillgammal men nu är hon riktigt så.

Nåväl, killen är 26 år gammal och ska fylla 27 i år och verkar vara rätt trevlig men mitt exman är förstås rasande. Han har till och med börjat kolla upp killen mot diverse statliga register som taxeringskalendern.

Jag själv vet inte riktigt vad jag ska tycka, han är visserligen väldigt gammal, men han är ju inte samma problemkillar som hon tidigare träffat.

Vad ska man göra? Hur skulle ni se på det här? Några råd?

• Svar på tråden Tonårsdotter träffar äldre man
  • Underskoterskan

Det är inte så lätt att klippa navelsträngen alltid. Speciellt med tanke på att hon haft ett struligt liv. Hade det varit mer normalt och hon skött skolan så visst.

Grejen är ju den att farsan är syrian också så det spelar givetvis in hur kontrollerande han vill vara. Själv försöker jag utröna om det är något positivt det som händer eller bara något negativt. Killen kanske bara vill ha henne för hennes kropp.

• Ellab

Hejsan förstår att du är orolig. Jag var i din dotters sits jag träffade min man på ett extra jobb jag var arton han va 27, Jag tyckte först att det va väldigt gammalt. Var skit nervös för att introducera han för mina päron. Visst var vi i olika stadier i livet. Efter ett år förhållande var de nära att det tog slut för att jag ville leka av mig. Men jag valde att stanna och vi har nu varit tsm i tre år! 

Jag tycker att ni inte ska oroa er. Hon är framför allt en vuxen kvinna nu även om ni inte ser eller beter sig så:)

Håll era åsikter för er själva men ni ska finnas i bakgrunden om det skulle hända något. Och vem vet han kanske gör gott för henne genom att uppmuntra till utbildning osv.

Lycka till :) 

• alvisen

Jag och min sambo har den dubbla åldersskillnaden - mellan oss är det 18 år. Vi träffades när jag var 19 och han 37 men blev inte tillsammans förrän nåt år senare. Jag tycker inte alls du behöver oroa dig över att han är "gammal" för det är han absolut inte! Nio års skillnad är väl helt normalt? Försök istället se till hans personlighet och sätt - verkar han vara en vettig kille? Det finns många "äldre" män som kan vara toppen, precis som det kan finnas yngre killar som bara är trubbel.

• Underskoterskan

Det är ju klart att ni alla tycker att det är helt normalt då ni själva valt samma liv. Ni är ju inte neutrala. Jag är väl för den delen inte heller speciellt neutral. Det skulle vara intressant om någon som faktiskt hade en dotter i samma ålder eller dylikt gav sitt svar.

• viseversa
    Underskoterskan skrev 2012-05-27 18:22:19 följande:
    Det är ju klart att ni alla tycker att det är helt normalt då ni själva valt samma liv. Ni är ju inte neutrala. Jag är väl för den delen inte heller speciellt neutral. Det skulle vara intressant om någon som faktiskt hade en dotter i samma ålder eller dylikt gav sitt svar.
    Va????
  • Majsan70
    Underskoterskan skrev 2012-05-27 18:22:19 följande:
    VA?! Sen när vet du något om hur jag valt att leva mitt liv?
    Startar du en tråd så kan man inte räkna med att alla skall tycka samma som dig. Ditt barn är myndigt o gör som hon vill vad du/ni än tycker om det och vilken kultur ni än har.
  • Underskoterskan

Ja, alla skriver ju, jag själv var 18 när jag träffade min 25-35å¨ring och det fungerade ju jättebra. Hade det inte fungerat bra så hade ni ju inte varit på den här sidan antar jag. Så alla som det fungerat bra för väntar barn och samlas här medan alla som det fungerar dåligt för knappast är här. Det är det jag menade. Så vad jag än skriver kommer det att bli allt fungerar jättebra som svar tillbaka. Därför jag ville att någon som ahr en dotter i åldern också skulle ge sina synpunkter.

• Majsan70
    Underskoterskan skrev 2012-05-27 18:31:21 följande:
    Ja, alla skriver ju, jag själv var 18 när jag träffade min 25-35å¨ring och det fungerade ju jättebra. Hade det inte fungerat bra så hade ni ju inte varit på den här sidan antar jag. Så alla som det fungerat bra för väntar barn och samlas här medan alla som det fungerar dåligt för knappast är här. Det är det jag menade. Så vad jag än skriver kommer det att bli allt fungerar jättebra som svar tillbaka. Därför jag ville att någon som ahr en dotter i åldern också skulle ge sina synpunkter.
    Nej ALLA skriver verkligen inte det!

Jag HAR två barn i 17 samt 20 års åldern så jag står för det jag säger. Det är ingen stor affär och jag skulle ALDRIG blanda mig in i deras kärleksval oavsett vad jag än ansåg. De får göra sina egna val o ta ansvar över sina egna liv. Däremot finns jag alltid där som ett stöd vad som än händer.
  • Underskoterskan

Så du menar att det är helt okej?

• Majsan70
    Underskoterskan skrev 2012-05-27 18:35:13 följande:
    Så du menar att det är helt okej?
    Ja det hade det varit för mig. Jag har inget som helst med deras kärleksliv och val av partner att göra. Jag finns där o stöttar. Visst hade jag reagerat om det vart en gubbe på 55 år, men en kille i 20 års åldern? Nope jag hade inte höjt ett ögonbryn.

Och nej jag har aldrig varit tillsammans med en mycket äldre man. Men typ 10 år äldre..och det är ingen stor åldersskillnad.
Svar på tråden Tonårsdotter träffar äldre man