• Underskoterskan

Tonårsdotter träffar äldre man

Jag är väl rätt ny här men skriver för att få lite råd då jag inte vet vad jag själv tycker samtidigt mitt ex som jag har dottern med har blivit helt galen.

Min dotter är nyss fyllda 18 (94) och har väl haft en rätt tuff uppväxt. Av olika anledningar jag inte vill gå in på nu har hon missat en del av skolan och hon kommer därmed inte att ta studenten förrän om tre år. Hon har träffat en man och jag är bekymrad över att han är alldeles för gammal för henne och dessutom i en helt annan fas i livet. Det kanske hade varit annorlunda om hon var lillgammal men nu är hon riktigt så.

Nåväl, killen är 26 år gammal och ska fylla 27 i år och verkar vara rätt trevlig men mitt exman är förstås rasande. Han har till och med börjat kolla upp killen mot diverse statliga register som taxeringskalendern.

Jag själv vet inte riktigt vad jag ska tycka, han är visserligen väldigt gammal, men han är ju inte samma problemkillar som hon tidigare träffat.

Vad ska man göra? Hur skulle ni se på det här? Några råd?

• Svar på tråden Tonårsdotter träffar äldre man
  • viseversa
    Majsan70 skrev 2012-05-27 18:30:01 följande:
    VA?! Sen när vet du något om hur jag valt att leva mitt liv?
    Startar du en tråd så kan man inte räkna med att alla skall tycka samma som dig. Ditt barn är myndigt o gör som hon vill vad du/ni än tycker om det och vilken kultur ni än har.
  • Cecese

Jag tycker ni överreagerar kraftigt. Det är ju inte alls så stor åldersskilland. När jag läste rubriken trodde jag nog det skulle handla om minst 15-20 års ålderskillnad. Ta det lugnt och var glad för att hon hittat någon hon tycker om. Visst det kanske inte håller men vad gör det. Lev i nuet och ta det som det är nu. Onödigt att börja oroa sig för något som kanske kan hända i framtiden.

• viseversa
    Underskoterskan skrev 2012-05-27 18:35:13 följande:
    Så du menar att det är helt okej?
    Ja det är helt okej. Hon är en egen människa och får välja själv VEM hon träffar.
  • FOA

Min syster var 16 då hon blev tillsammans med en kille på 21 (mamma var INTE glad). Efter 1 år hade hon trötnat och gjorde slut.

Jag var 19 då jag blev tillsammans med en 27 årig kille från Algeriet. Mina föräldrar var väl inte direkt överlyckliga men sa inte så jättemycket. Efter 5 år hade jag tröttnat och gjorde slut. Nu är jag 35 och gift med 3 barn tillsammans med en 38 årig man.

• tankar28
    Underskoterskan skrev 2012-05-27 17:32:30 följande:
    Jag är väl rätt ny här men skriver för att få lite råd då jag inte vet vad jag själv tycker samtidigt mitt ex som jag har dottern med har blivit helt galen.

Min dotter är nyss fyllda 18 (94) och har väl haft en rätt tuff uppväxt. Av olika anledningar jag inte vill gå in på nu har hon missat en del av skolan och hon kommer därmed inte att ta studenten förrän om tre år. Hon har träffat en man och jag är bekymrad över att han är alldeles för gammal för henne och dessutom i en helt annan fas i livet. Det kanske hade varit annorlunda om hon var lillgammal men nu är hon riktigt så.

Nåväl, killen är 26 år gammal och ska fylla 27 i år och verkar vara rätt trevlig men mitt exman är förstås rasande. Han har till och med börjat kolla upp killen mot diverse statliga register som taxeringskalendern.

Jag själv vet inte riktigt vad jag ska tycka, han är visserligen väldigt gammal, men han är ju inte samma problemkillar som hon tidigare träffat.

Vad ska man göra? Hur skulle ni se på det här? Några råd?
    Håller med :=)
    Cecese skrev 2012-05-27 18:38:26 följande:
    Jag tycker ni överreagerar kraftigt. Det är ju inte alls så stor åldersskilland. När jag läste rubriken trodde jag nog det skulle handla om minst 15-20 års ålderskillnad. Ta det lugnt och var glad för att hon hittat någon hon tycker om. Visst det kanske inte håller men vad gör det. Lev i nuet och ta det som det är nu. Onödigt att börja oroa sig för något som kanske kan hända i framtiden.
  • Underskoterskan

Okej,
    Exmannen har kollat upp en del grejer men kan inte hitta något riktigt dumt. Killen har tydligen en examen från Stockholms  universitet i ekonomi och en från KTH. Han bor vid medis och tjänar betydligt mer än både jag eller min man.
    Däremot verkar det finnas massa bilder på honom där han poserar med tjejer på stureplan.se vad det nu är för sida. Mina fördomar bara besannas. Han är säkert en player.

• viseversa
    Underskoterskan skrev 2012-05-27 19:05:58 följande:
    Okej,
    Exmannen har kollat upp en del grejer men kan inte hitta något riktigt dumt. Killen har tydligen en examen från Stockholms  universitet i ekonomi och en från KTH. Han bor vid medis och tjänar betydligt mer än både jag eller min man.
    Däremot verkar det finnas massa bilder på honom där han poserar med tjejer på stureplan.se vad det nu är för sida. Mina fördomar bara besannas. Han är säkert en player.
    Haha
  • Kattdamen
    Underskoterskan skrev 2012-05-27 19:05:58 följande:
    Okej,
    Det kommer bli lite pinsamt för ditt x när killen kommer på att han kollar upp honom.
    En kopp te, tack.
  • Modgun

Du ska inte göra någonting. I lagens mening är hon vuxen, och då bestämmer hon själv vem hon ska vara tillsammans med.

• grodan134
    Underskoterskan skrev 2012-05-27 17:46:16 följande:
    Ja, men jag tvivlar på att det kommer att hålla då han är så gammal. De har levt så olika liv också. Dessutom vill jag ju inte säga det men det tar emot att ha en moderatyuppie i familjen. Nu är det givetvis inte det faktum att han är en moderat som spelar in, men jag menar att visar lite på att de har så olika uppväxt så att det inte funkar.
    Jag var bara 15 år när jag träffade min 20 år äldre man.
    Min mamma och pappa var inte glada..
    Dom sa precis som du att det aldrig skulle hålla.  Men nu 8 år senare är vi gifta och har barn och hus tillsammans.
Svar på tråden Tonårsdotter träffar äldre man