• NadiaMi

Vad är det för är fel på mitt hår!!????

Det kan vara antingen att champoot är för starkt och får hårbotten att överproducera i ren panik pga att det är uttorkande.
    Eller att produkterna du använder är för vårdande, vilket också kan få håret att se fett ut snarare än vårdat.

Torrchampoo kan vara en bra lösning, men testa med t.ex. kakaopulver om du har brunt/mörkt hår eller potatismjöl om du är blond. Det kan fungera som en bra 'mellan-tvätt-lösning'.

Vad som funkar för håret är väldigt olika.
    Jag har både sommar/vinter som är olika, och har behövt hitta nya alternativ ibland då det som har funkat ett tag inte fungerar lika bra längre.

Om du använder stylingprodukter som spray, gel osv kan det också bidra till att håret blir lite knepigt, och om det har blivit en uppbyggnad av silikoner i håret kan även det tynga ner det.
    Ett champoo så fritt från tillsatser som möjligt är det första jag kan komma på, plus torrchampoo (kakao eller potatismjöl) mellan tvättarna. Undvik stylingprodukter eller minska iallafall på mängden du använder.

Att massera hårbotten sägs kunna stimulera allt från hårväxt till sebumproduktion (fettet som bildas för att hålla huden i bra skick) men det är också vad som är mest rengörande om man vill dra ner på mängden kemikalier.

• NadiaMi
    shine skrev 2012-05-30 01:45:04 följande:
    Tyvärr kan jag inte citera då jag skrivet på mobilen.

Efter första schamponeringen är fettkörtlarna tomma så då kommer det inge mer. Prova så går du se.
    Men om fettkörtlarna är tomma redan efter första champoneringen, varför champonera igen?

Jag masserar hårbotten väldigt mycket mer nu än när jag använde champoo och mitt hår kan ta ett par veckor på sig att bli fett - om jag inte själv har olja på händerna eller gör en oljeinpackning. Champoo funkar visserligen för många men mitt hår är i mycket bättre skick sedan jag gick över till andra sätt att tvätta håret och vårda hårbotten.
    Jag är uppe i nästan 4 år utan champoo nu så jag vågar påstå att jag har en del erfarenhet att basera mitt påstående på.

Därmed inte sagt att no poo funkar på samma sätt för alla - men det gör rimligtvis inte den metod som funkar för dig heller med tanke på att alla har olika förutsättningar baserade på hudtyp, hårtyp, styling mm.
  • NadiaMi
    shine skrev 2012-05-30 01:30:47 följande:
    Gör så här, tvätta håret med schampo två gånger.

Varför tvätta två gånger? Jo så här är det. När du masserar in första schamponeringen så stimulerar du dina fettkörtlar. Så om du bara tvättar en gång så börjar dom spruta ut fett medans du torkar håret.

Men om du i stället tar du och schamponerar ditt hår en gång till och blir av med det fettet. Problemet löst :)
    shine skrev 2012-05-30 01:45:04 följande:
    Efter första schamponeringen är fettkörtlarna tomma så då kommer det inge mer. Prova så går du se.
    Vet inte om det bara är jag men dehär inläggen motsäger varandra en hel del.

Om man champonerar bara en gång så sprutar fettkörtlarna ut fett när man torkar håret. Alltså inte redan där och då, utan när håret torkas..
    Men enligt nästa svar så är fettkörtlarna tomma efter första champoneringen, så vart skulle det fettet komma ifrån? Tomma fettkörtlar bör ju inte ha något att spruta ut...
Svar på tråden Vad är det för är fel på mitt hår!!????