Vad är det för är fel på mitt hår!!????
Det kan vara antingen att champoot är för starkt och får hårbotten att överproducera i ren panik pga att det är uttorkande.
Eller att produkterna du använder är för vårdande, vilket också kan få håret att se fett ut snarare än vårdat.
Torrchampoo kan vara en bra lösning, men testa med t.ex. kakaopulver om du har brunt/mörkt hår eller potatismjöl om du är blond. Det kan fungera som en bra 'mellan-tvätt-lösning'.
Vad som funkar för håret är väldigt olika.
Jag har både sommar/vinter som är olika, och har behövt hitta nya alternativ ibland då det som har funkat ett tag inte fungerar lika bra längre.
Om du använder stylingprodukter som spray, gel osv kan det också bidra till att håret blir lite knepigt, och om det har blivit en uppbyggnad av silikoner i håret kan även det tynga ner det.
Ett champoo så fritt från tillsatser som möjligt är det första jag kan komma på, plus torrchampoo (kakao eller potatismjöl) mellan tvättarna. Undvik stylingprodukter eller minska iallafall på mängden du använder.
Att massera hårbotten sägs kunna stimulera allt från hårväxt till sebumproduktion (fettet som bildas för att hålla huden i bra skick) men det är också vad som är mest rengörande om man vill dra ner på mängden kemikalier.