• Anonym (Håret)

Vad är det för är fel på mitt hår!!????

Jag har fått ett problem jag inte blir av med. Mitt hår är konstant fett nu också direkt efter tvätt!

I mitt fall vet jag att detta INTE beror på att jag tvättar för ofta som jag vet att de flesta förmodligen tänker tipsa med. Det började med att det bara blev fett snabbare än vanligt. Jag tvättar håret var 3:e dag och har alltid gjort. Nu är det fett direkt efter tvätt, alltså jag fönar det och håret är helt stelt i övre delen av hårbotten och fingrarna blir flottiga och kladdiga lite som klister.

Jag har nu testat ALLT! Jag har under en månads tid bara tvättat håret en gång i veckan i hopp om att det skulle göra det bättre men det har inte gett något resultat alls. Jag har testat att schamponera med grumme tvättsåpa och även en gång med yes diskmedel det hjälper för stunden men efter någon dag är det lika flottigt igen. Jag skulle hellre säga att min hårbotten är "kladdig" än just flottig. Drar jag fingrarna genom håret så stannar det kvar i den "positionen" och då kan jag knappt behälla en hårsnodd i vanliga fall då det är så glatt. Jag har alltid använt frisörschampo och använder just nu Loreal absolute repair serien. Jag vet inte vad det är för fel mitt hår men jag står inte ut längre!!!???

Folk runt omkringa har tillochmed börjat kommentera och fråga vad som har hänt med mitt hår och "när ska du tvätta håret" Jag har verkligen testat ALLT och jag måste nu ha hårband varje dag och äcklas av mitt hår!!

Alla tips är välkomna, vad kan det vara för fel?!

• Svar på tråden Vad är det för är fel på mitt hår!!????
  • Anonym

köp ett clarifying schampo som tar bort rester av stylingprodukter osv..enda jag kan komma på.. :/

• Anonym

Gå till en frisör och fråga?

• MajaMaria79

Bytt p-medel? Hormoner kan påverka sådant väldigt mycket.
    Annars kanske då fått någon allergi eller eksem i hårbotten, och då ska du nog gå till en frisör och visa upp det.

• Eber

Prova maroccanoil.. Låter knäppt men det hjälper, håret behöver inte producera massa eget fett! Hjälpte mig iaf nu ser det rent ut i 3 dagar minst! Tvättade varje/varannan dag innan

• Anonym (Puder)

tillfällig lösning kan vara potatismjöl eller något puder som suger upp det kladdiga

• Anonym (Håret)

Jag var inom en frisör idag och hon sa med att det kunde komma inifrån. Jag har hormonspiral som jag bytte för ett år sedan och har innan dess haft en i 5 år. Jag kan inte komma på vad det skulle kunna vara som påverkar detta men något är det. Känns lite drastiskt att ta ut den för håret då den endå kostar 1000 kr och jag måste sövas för att sätta in den... :(

• aikidoaasa

Citron.
    Häll citron saft i håret och låt det vara i under natten. Funkar i många fall där håret blivit så fett att det kan stå rakt upp av sig självt... sen så tvättar man självklart ut det morgonen därefter, försökt undvik schampoo just den gången om det går. (För vissa så är det ett måste för att inte vara "citron klibbigt" efteråt, men då är inte effekten lika bra.) Min mamma har ofta problem med superfett hår och när hon fick det här tipset så har det blivit mycket bättre. Det räcker med att hon gör det typ en gång i halvåret/ kvartalet beroende på lite säsong.

Sen skulle jag byta schampo till ett annat. Håret tycker inte om att ha samma preparat dag ut och dag in. Fråga mig inte varför, men det rekomenderade min frisör att man ska göra ca en gång per år. 

• Anonym (Håret)
    Eber skrev 2012-05-28 22:32:35 följande:
    Prova maroccanoil.. Låter knäppt men det hjälper, håret behöver inte producera massa eget fett! Hjälpte mig iaf nu ser det rent ut i 3 dagar minst! Tvättade varje/varannan dag innan
    Hur ska den användas? Massera i hårbotten vid tvätt?
  • Anonym (frisör)

tvätta håret två gånger med schampo när du tvättar de och låt schampot verka ett par minuter innan du sköljer ur. Använder du balsam så sätt det bara i topparna, INTE i hårbotten..

köp ett bra djuprengörande schampo..  

• Eber

Jag tar en klick(har axellång hår) masserar i händerna och drar genom fuktigt hår borstar efter det. Ibland tar jag extra i topparna om jag ska platta det.

Svar på tråden Vad är det för är fel på mitt hår!!????