• Anna83 m Juline och Vincent

Jag får i mig för lite kolhydrater

Jag har dem senaste dagarna skrivit upp vad jag äter och märkt att jag får i mig alldeles för lite kolhydrater.Jag är så trött hela tiden och börjar misstänka att det beror på för få kolhydrater.

Jag vet inte hur jag ska göra för att öka den biten.Har ni några tips?

• Svar på tråden Jag får i mig för lite kolhydrater
  • katalysator

Ät pasta/ris/potatis till maten? Ta en extra smörgås?

• Anna83 m Juline och Vincent
    En glad tjej skrev 2012-05-29 11:31:54 följande:
    Vad äter du? Svårt att ge tips om jag inte vet vad du äter.
    Jag äter vanlig husmanskost typ.Som idag blev det kaffe med mjölk och socker,en fullkornsmacka med kaviar och ett kokt ägg på till frukost och ett glas mjölk.
    Till lunch blir det egengjorda köttbullar med stuvade makaroner till.
    Middag blir nog tyvärr samma som lunchen idag.
    Sen en äggmacka på kvällen med ett glas mjölk till.

Så vanlig mat eller vad jag ska säga :p
  • amanda h

Jag tycker det låter som du får i dig normala mängder kolhydrater! Ät mer frukt och grönsaker :)

• En glad tjej
    Anna83 m Juline och Vincent skrev 2012-05-29 11:34:15 följande:
    Jag äter vanlig husmanskost typ.Som idag blev det kaffe med mjölk och socker,en fullkornsmacka med kaviar och ett kokt ägg på till frukost och ett glas mjölk.

Men hur vet du att du får i dig för lite kolhydrater? Fullkornsmacka är kolhydrater, likaså stuvade makaroner. Det verkar absolut som om du får i dig bra med kolhydrater.
  • Scream2
    Anna83 m Juline och Vincent skrev 2012-05-29 11:34:15 följande:

Vem säger att du äter FÖR LITE kolhydrater? Snarare kan jag tänka mig du äter snabba kolhydrater som gör att du får upp ditt blodsocker snabbt och sen dalar det fort och då blir du trött. Ät MER protein och dra ner ytterligare på kolhydraterna, spec pasta och ät MER till frukost. Fler ägg kanske utan att äta mer macka?
  • PolyPond

Varför tror du att du får i dig för lite?
    Äter du dåligt av potatisen/riset/pastan till maten och hoppar du över grönsaker?

Och vad kännetecknar egentligen "husmanskost" för dig?
    Enligt mig är husmanskost sådant som kalops, köttbullar med potatis och brunsås, kålpudding, kroppkakor, ärtsoppa, rotmos och fläsklägg, samt fläsk med löksås, men det är det sällan någon som verkar äta till vardags i någon stor omfattning längre.

• PolyPond
    Scream2 skrev 2012-05-29 11:38:26 följande:
    Vem säger att du äter FÖR LITE kolhydrater? Snarare kan jag tänka mig du äter snabba kolhydrater som gör att du får upp ditt blodsocker snabbt och sen dalar det fort och då blir du trött. Ät MER protein och dra ner ytterligare på kolhydraterna, spec pasta och ät MER till frukost. Fler ägg kanske utan att äta mer macka?
    Nästan ingen behöver mera protein. Det är en modern myt.
    Protein är "dyrt" bränsle och bör användas för att bygga upp kroppens muskler med, inte användas som förbränning.Vi överäter otroligt mycket proteiner "i väst" idag.
  • Scream2
    PolyPond skrev 2012-05-29 11:42:32 följande:
    Nästan ingen behöver mera protein. Det är en modern myt.
    Protein är "dyrt" bränsle och bör användas för att bygga upp kroppens muskler med, inte användas som förbränning.Vi överäter otroligt mycket proteiner "i väst" idag.

Beror ju helt på hur man resonerar! Du får nog komma med mer bevis än "Myt" för att det ska låta trovärdigt. Men risken är att det behöver bli en ny tråd till de 1500 som redan finns i det ämnet
Svar på tråden Jag får i mig för lite kolhydrater