• Anna83 m Juline och Vincent

Jag får i mig för lite kolhydrater

Jag har dem senaste dagarna skrivit upp vad jag äter och märkt att jag får i mig alldeles för lite kolhydrater.Jag är så trött hela tiden och börjar misstänka att det beror på för få kolhydrater.

Jag vet inte hur jag ska göra för att öka den biten.Har ni några tips?

• Svar på tråden Jag får i mig för lite kolhydrater
    En glad tjej skrev 2012-05-29 11:38:02 följande:
    Men hur vet du att du får i dig för lite kolhydrater? Fullkornsmacka är kolhydrater, likaså stuvade makaroner. Det verkar absolut som om du får i dig bra med kolhydrater.
    Jag har ett program i mobilen där jag lägger in det jag äter och enligt den får jag i mig ca 1/3 av kolhydraterna jag borde.Jag får i mig mer än tillräckligt av proteiner och fett och kalorierna får jag i mig.ca 1500 kalorier per dag.
    Scream2 skrev 2012-05-29 11:38:26 följande:
    Vem säger att du äter FÖR LITE kolhydrater? Snarare kan jag tänka mig du äter snabba kolhydrater som gör att du får upp ditt blodsocker snabbt och sen dalar det fort och då blir du trött. Ät MER protein och dra ner ytterligare på kolhydraterna, spec pasta och ät MER till frukost. Fler ägg kanske utan att äta mer macka?
    Enligt ett program jag valt att lägga in mina matvanor i så är det för lite :) Jag äter ca 1500 kalorier om dagen och jag får i mig bra med proteiner och fett men bara 1/3 av kolhydraterna
  • Majse

Du får ju i dig kolhydrater men kanske är det just att du äter kolhydrater som gör dig trött? Jag blir trött och hängig av kolhydrater i form av bröd, pasta och ris och därför undviker jag det bortsett från en brödskiva till frukost. Resten av dagen äter jag proteiner och grönsaker, både från över jord och under jord, mycket frukt och försöker röra på mig lite varje dag, det mår jag bäst av. Alla kroppar fungerar olika så testa dig fram och se vad just du mår bra av. :)

• PolyPond
    Scream2 skrev 2012-05-29 11:50:21 följande:
    Beror ju helt på hur man resonerar! Du får nog komma med mer bevis än "Myt" för att det ska låta trovärdigt. Men risken är att det behöver bli en ny tråd till de 1500 som redan finns i det ämnet
    Proteiner är kroppens byggnadsmaterial, vilka vi behöver väldigt lite av. Om vi inte använder proteinerna till detta går de till förbränning, vilket är helt onödigt, då skapande av proteiner är en ekologiskt kostsam process.
    Vi har aldrig ätit så mycket proteiner i Sverige som vi gör just nu.
  • PolyPond
    Anna83 m Juline och Vincent skrev 2012-05-29 12:14:43 följande:
    Jag har ett program i mobilen där jag lägger in det jag äter och enligt den får jag i mig ca 1/3 av kolhydraterna jag borde.Jag får i mig mer än tillräckligt av proteiner och fett och kalorierna får jag i mig.ca 1500 kalorier per dag.
    Om du bara får i dig 1500 kcal om dagen så är du sannolikt trött för att du får i dig för lite energi.
  • katalysator
    Anna83 m Juline och Vincent skrev 2012-05-29 12:16:05 följande:
    Enligt ett program jag valt att lägga in mina matvanor i så är det för lite :) Jag äter ca 1500 kalorier om dagen och jag får i mig bra med proteiner och fett men bara 1/3 av kolhydraterna
    Jag skulle nog bli lite misstänksam mot det programmet. Det kan inte vara så att du ska ange vikten på kokt pasta, men anger den okokta vikten, eller något liknande missförstånd? 1/3 av behovet är ju fruktansvärt lite, det kan du inte landa på med smörgåsar och två portioner pasta på en dag.
  • Majse
    katalysator skrev 2012-05-29 12:20:36 följande:
    Jag skulle nog bli lite misstänksam mot det programmet. Det kan inte vara så att du ska ange vikten på kokt pasta, men anger den okokta vikten, eller något liknande missförstånd? 1/3 av behovet är ju fruktansvärt lite, det kan du inte landa på med smörgåsar och två portioner pasta på en dag.

Jag tänkte exakt samma sak, jag skall äta högst 1200 kcl nu när jag skall gå ner i vikt, relaterat till att jag har ett jobb där jag sitter ner hela dagarna, och skulle jag äta som TS gör så skulle jag överskrida behovet av kolhydrater flera gånger om.
  • Kodia

Du äter absolut inte för lite kolhydrater! Det jag däremot reagerar på är att du inte äter några frukter eller grönsaker! Byt ut en del av pastan mot grönsaker, och lägg till en frukt när du känner dig trött mellan målen! Då blir du säkert piggare! (samt frisk luft och motion, så klart!)

• Juvina

Jag var också jämt trött så kollade upp det och jag hade järnbrist så det behöver inte vara kolhydrater det kan man klara sig utan.

Svar på tråden Jag får i mig för lite kolhydrater