• Anonym (A)

Ni som bor på "landet"/utanför stan i villa - se hit!

Var bor du?
    Hur är området? 
    Långt in till centrum?
    Hur kommer det sig att du valde att bosätta dig där? 

Fördelar/nackdelar?

• Svar på tråden Ni som bor på "landet"/utanför stan i villa - se hit!
  • riboflavin
    Anonym (A) skrev 2012-05-30 17:50:23 följande:
    Var bor du?
    Hur är området? 
    Långt in till centrum?

Fördelar/nackdelar?
    Ett litet samhälle strax utanför Skara
    Villaområde/radhusområde
    Till byns centrum har jag ca 200 m, till Skara centrum 8 km. 
    Här kunde jag köpa hus kontant utan att behöva sälja lägenheten i Göteborg .

Fördelar: Bor i princip gratis jämfört med många av mina klasskamrater som hyr (jag betalar lika mycket för 5 rok som de gör för sina ettor/studentrum), har trädgård och slipper grannar. Egen tvättmaskin :)

Nackdelar: Här bor bara gamlingar och barnfamiljer, alla tjejer i min ålder har minst 2 barn, alla killar i min ålder har en svartsjuk flickvän.=umgås med Siv, 76 år. Dåliga kollektivförbindelser. 
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (A)
    riboflavin skrev 2012-05-30 20:10:42 följande:
    Ett litet samhälle strax utanför Skara
    Villaområde/radhusområde
    Till byns centrum har jag ca 200 m, till Skara centrum 8 km. 
    Här kunde jag köpa hus kontant utan att behöva sälja lägenheten i Göteborg .

Fördelar: Bor i princip gratis jämfört med många av mina klasskamrater som hyr (jag betalar lika mycket för 5 rok som de gör för sina ettor/studentrum), har trädgård och slipper grannar. Egen tvättmaskin :)

Nackdelar: Här bor bara gamlingar och barnfamiljer, alla tjejer i min ålder har minst 2 barn, alla killar i min ålder har en svartsjuk flickvän.=umgås med Siv, 76 år. Dåliga kollektivförbindelser. 
    Funderar du någonsin på att flytta in till centrum? Känner du dig ofta isolerad? 
  • riboflavin
    Anonym (A) skrev 2012-05-30 20:15:15 följande:
    Funderar du någonsin på att flytta in till centrum? Känner du dig ofta isolerad? 
    Nu är min utbildning snart klar och jag kommer flytta "hem" igen under vintern mest troligt, men ja, jag känner mig isolerad. Inte lika mycket sen jag tog körkort dock.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Alvi

Var bor du?
    Jag bor 5 km utanför en medelstor stad, 25000 invånare. Räknas det som medelstor?

Hur är området?

Superlugnt, husen ligger långt ifrån varandra, vi bor på en grusväg där det är 4 andra hus, inget mer. Åkrar och ängar åt alla håll. 

Långt in till centrum?
    Som sagt, 5 km, och i stan finns allt man behöver, sjukhus, affärer, systemet, osv.

Det var en ren slump!! Jag ville egentligen bo i stan, är född och uppvuxen i Solna och pallade inte med tanken på att bo på landet på riktigt, så att bo i denna medelstora stad kändes för mig alldeles lagom. Men så skulle mina svärföräldrar komma på hustittarbesök, och svärfar tyckte att om de ändå ska komma, så kan vi lika gärna passa på och titta på ALLA lediga hus, och då fick detta hus på landet hänga med också. Och vi älskade det!!!

Fördelar/nackdelar
    Fördelar:  
    Det ligger SÅ vackert!
    Att det är verkligen landet, men ändå så nära stan! 
    Jag vågar släppa ut barnen i trädgården utan att vara rädd för bilar och fula gubbar.
    Maken som drömmer om lite självhushåll har gott om plats att bre ut sig på.

Nackdelar:
    Man måste vara nykter när man ska ut, eller ta taxi hem.
    När barnen blir äldre och har massa aktiviteter blir det ett jädra skjutsande.
    Trist att köra 1 mil fram och tillbaka om man skulle råka glömma något.
    Inga lekkamrater i närheten för barnen. Hade varit roligt för dem med en massa andra ungar på gården typ.   

• Anonym (A)
    Alvi skrev 2012-05-31 09:40:48 följande:
    Var bor du?
    Jag bor 5 km utanför en medelstor stad, 25000 invånare. Räknas det som medelstor?

Hur är området?

Superlugnt, husen ligger långt ifrån varandra, vi bor på en grusväg där det är 4 andra hus, inget mer. Åkrar och ängar åt alla håll. 

Långt in till centrum?
    Som sagt, 5 km, och i stan finns allt man behöver, sjukhus, affärer, systemet, osv.

Det var en ren slump!! Jag ville egentligen bo i stan, är född och uppvuxen i Solna och pallade inte med tanken på att bo på landet på riktigt, så att bo i denna medelstora stad kändes för mig alldeles lagom. Men så skulle mina svärföräldrar komma på hustittarbesök, och svärfar tyckte att om de ändå ska komma, så kan vi lika gärna passa på och titta på ALLA lediga hus, och då fick detta hus på landet hänga med också. Och vi älskade det!!!

Fördelar/nackdelar
    Fördelar:  
    Det ligger SÅ vackert!
    Att det är verkligen landet, men ändå så nära stan! 
    Jag vågar släppa ut barnen i trädgården utan att vara rädd för bilar och fula gubbar.
    Maken som drömmer om lite självhushåll har gott om plats att bre ut sig på.

Nackdelar:
    Man måste vara nykter när man ska ut, eller ta taxi hem.
    När barnen blir äldre och har massa aktiviteter blir det ett jädra skjutsande.
    Trist att köra 1 mil fram och tillbaka om man skulle råka glömma något.
    Inga lekkamrater i närheten för barnen. Hade varit roligt för dem med en massa andra ungar på gården typ.   

Det låter underbart och inte alls långt utanför.
  • Anonym (Skåne)

Jag bor i ett gammalt sommarstugeområde. Ungefär 2/3-3/4 bor permanent här, resten är fortfarande sommargäster. På vintern är det jättelugnt, på sommaren lite mer livat, men det är inget som stör. Det är drygt 5 km till närmsta by (Ica, en pizzeria och förskolan) och drygt en mil till stan.

Vi ville ha hus, ett vi hade råd med, på pendelavstånd från ett par städer (av jobbskäl) och med en trädgård större än ett frimärke.

Fördelar: Vi bor lugnt, hyfsat billigt och med en jättefin trädgård. Tvååringen kan cykla på grusvägen utanför och vara ensam ute i trädgården.

Nackdelar. Bilberoendet! Så länge det är barmark och inte halt eller ösregn är det inga problem att cykla till byn. Till stan tar det emot, så det blir ofta bilen.

• Anonym (Bondmoran)

Var bor du?
    4 km utanför litet samhälle-dock egen kommun!- i småland. 
    Hur är området?
    Rena bonnvischan,lugnt,skönt,inget levandes, goa grannar
    Långt in till centrum?
    4 km som sagt
    Vi ville bo på landet i gammalt hus och med skog och det råkade bli just här vi hittade nåt som passade

Inga nackdelar alls!

• tinis77

Bor på landet en mil utanför en småstad. Vi hyrde ett hus och hade inga planer på att flytta, men så fick vi se att detta huset var till salu.
    Ett totalt renoveringsobjekt, gav 150 000 för det.. exakt ett sånt ställe vi båda ville ha!
    Bor pensionärer och barnfamiljer runt om, så det är lugnt och stilla.
    Fördelar är att jag kan ha mina djur hemma i trädgården (hästar, kaniner, hönor), barnen kan gå ut själva och leka, liten mysig skola och dagis i närheten.
    Nackdelen är väl att det är långt till affären.

• Anonym (Stickan)

Åh, en tråd för mig! Jag funderar på att lämna Stockholms innerstad för "landet". Det som gör att jag funderar, är kortare pendlingstider samt lägre boendekostnader. Vi får väl se om jag tar steget

• The Green Witch
    Var bor du? 
    I utkanten av en liten stad (ca 25 000 invånare i hela kommunen)

Hur är området? 
    Bor i "sista huset" åt ena väderstrecket... en enda granne, och sedan bara åkrar och natur.

Långt in till centrum?
    Ca 2,5 km

Lugnt och skönt! Mycket natur! Ända nära till livsmedelsbutiker och restauranger, samt havsstränder.

Fördelar/nackdelar?
    Ser bara fördelar. Vill jag ta mig till storstadspulsen så går det bussar med korta mellanrum, eller tar ca 20 min med bil. Nära till kontinenten och en stor internationell flygplats. 
  • Anonym (Bor bra)

Hej, först blir jag nyfiken på varför du undrar?

Var bor du? Gammal bruksort i Västra Götaland. 650 invånare. 45km till Göteborg.

Hur är området? Det är ett villaområde uppfört under 60-70 talet. Det har varit / är generationsskifte här nu. Så äldre par och barnfamiljer. 

Långt in till centrum? Det finns inget cemtrum här. 8 km till ort med 2 mataffärer, systembolag, 3 klädaffärer, 2 banker, 2 pizzerior och lite mer.

Hur kommer det sig att du valde att bosätta dig där?  Ville köpa hus i orten som jag nämnde ovan men där kostar husen ca 1 miljon kronor mer och det "hade vi inte råd med", vill ha lite pengar över till annat än bara boende. Även i den orten "krävs" (för att vi har råd unnar vi oss den lyxen) varsinn bil eftersom mannen jobbar skift på flygplasten dit man måste ta sig med bil och då blev jag och barnen strandsatta hemma.

Fördelar/nackdelar?
    + Gångavstånd till förskola och f-6 skola.
    + Härlig miljö. Skogen tätt in på med vandringsleder, fiskesjöar etc.
    + Inte så stort område, känner långt i från alla men många, folk verkar ärliga och trevliga. 
    + Bra kollektivtrafik till Borås  

-  Mycket dålig kollektivtrafik till Göteborg, byte på orten 8km härifrån och de turerna är inte synkade.
    - Vid fest, utgång mm (som inte händer så ofta eftersom vi har små barn men det har varit några gånger) måste någon köra, t.ex. firades mannen av på sitt gamla jobb för några veckor sedan, jag vill helst inte hämta eftersom det innebär att väcka barnen o sätta dem i bilen, så då måste man arrangera grannar som barnvakt (det tar ju bara ca 25 minuter att hämta vid bussen från GBG) eller fixa nån annan som kör.          

Svar på tråden Ni som bor på "landet"/utanför stan i villa - se hit!