• Ea91

Swedbank, Handelsbanken eller Nordea?

Vilken bank är bäst av Swedbank, Handelsbanken och Nordea?

• Svar på tråden Swedbank, Handelsbanken eller Nordea?
  • singelmamma75

Jag har alltid haft Swedbank och har väl varit hyffsad nöjd med dem. Allt har fungerat och det bästa är att om man har internetbank så har de en tjänst som heter e-kort där man kan koppla sitt betalkort om man ska handla via internet i webbutiker mm. Då väljer man ett belopp att reservera, man anger hur länge det är giltigt att dra det beloppet för kortet och det skapas ett temporärt kortnummer som man knappar in istället för det fysiska kortet. Borde alla banker ha!

Nu kommer jag att så mycket som möjligt gå över till Handelsbanken!

Anledningen är att jag nu hållet på att separera och letar en bostadsrätt alternativt hus (i sista hand hyreslägenhet) och problemet är att jag har svårt att få bolån just nu då jag kommer att börja nytt i sommar och då inledningsvis ha provanställning och söker utan medsökare. Hos Handelsbanken var det inga problem att få lånelöfte då jag har lätt att få nytt jobb om något skulle hända, samt att jag kunde visa upp en riktigt bra kalkyl på mina utgifter. Jag har blivit beviljad att låna så att jag nästan går plus/minus pga att jag har stenkoll på min ekonomi. Det hade aldrig gått för sig på Swedbank där de vill att man har minst ca 7000 över efter att allt är betalt, inklusive husamorteringar, räntor mm och jag tror inte att de beviljar med provanställning heller.

Jag fick i övrig väldigt positiva intryck efter att ha pratat med min kontakt på Handelsbanken så det kommer troligtvis att bli min huvudbank i fortsättningen.

• Marlean

Vi har haft Swedbank till vårt bolån men nu sist fick vi höra att vi inte kunde amortera någon summa under 25 000 på det. Det vi glömde fråga var hur vi gör andra inbetalningen då lånet i sig ligger på en mindre summa än just 25 000? Måste vi sätta in pengar då för att det ska bli "godkänt" då eller? Udda företag det där.

• MrsMcC

Vi är jättenöjda med Handelsbanken. Dessutom är det den enda bank som hanterar kontanter på alla sina kontor

• KoLa

Går inte att svara generellt på vilken bank som är bäst - det skiljer sig åt beroende vilka individuella behov man har.
    Fundera på vad som är de viktigaste produkterna för dig och jämför sedan bankernas utbud i just de områdena.

Alla banker måste ju rätta sig efter lagen, så att man får redovisa var man fått större summor kontanter ifrån är endast ett bevis på att din bank följer antipenningtvätts-lagen - och jag tycker det känns skönt att min bank följer lagen...

• Erki

Som svar till vad banken gör utöver att hantera kontanter:
    Vem tror ni justerar era lån, räntor, svarar på era frågor om lån, placeringar, sparande, nya konton, överföringar av pengar, aktier, kreditkontroller, tar hand om bankdosor, spärrar o spärrar upp kort, ger rådgivning om allt som rör pengar mer eller mindre och massa mer..

Det är som att säga att Ikea bara har två anställda i kassan och allt annat sköter sig självt :)
    De flesta företag vill gå ifrån pengahanteringen som är både riskfylld och kostsam.

• Elli47

Jag har själv Sparbanken Nord och är nöjd med dem men funderar på att byta till Handelsbanken. Handelsbanken här på orten är en väldigt trevlig bank som engagerar sig i olika saker och har dessutom otroligt trevlig personal. Dessutom är Handelsbanken enklast att få lån hos som jag förstått, eller det går snabbast hos dem iallafall

• Karro94

Jag har Swedbank och är jättenöjd med dem! Förutom att det bara finns två bankkontor i Göteborg där man kan sätta in kontanter på kontot...

• Miss Idan

Har haft Swedbank sen jag var liten men bytt till Handelsbanken när vi köpte hus då dom var mycket mer tillmötesgående! Är super nöjd Handelsbanken får 100% för service och bemötande! Nordea ska du inte ha dom har knappt några kontor och är inte alls hjälpsamma vid kortproblem!

• jagelina

Tycker du ska kolla in skandiabanken! Vinner år efter år priser som sveriges bästa kundtjänst ( öppet mellan 6-24 ALLA dagar)och bästa internetbank. Har i princip inga kostander och är verkligen en superbra bank!!!!

• Nezzan

Har haft swedbank i alla år, fram tills vi skulle köpa hus 2004 - det blev lite panikartat att fixa fram lånelöfte då vi blev blixtförälskad i ett hus men då hade banken inte tid med oss...!!??!! Har aldrig varit till bekymmer för banken och när man väl behöver dem kring sitt livs största affär, ja då ställer de inte upp med en tid på ynka 40-60 min =/

men handelsbanken ställde genast upp.. och vi är än i dag så glada att det blev som det blev. De är trevliga, kompetenta och har en otrolig service... nu senast i slutet på januari gick en del av vårt huslån ut och de ringer personligen från banken för att påminna oss om detta att aktivt göra ett val då det fanns bättre alternativ att välja för det lånet beträffande ränta - än att låta lånet löpa på en ny 1 års period....vilken bank gör så ???

• Agaton Sax

Har Handelsbanken och varit kund där sedan jag var 18 år.

Alltid varit nöjd och haft en del   huslån,billån, lägenhetslån, spar och fondspar genom åren.

Har alltid varit tillmötesgående och förhandlingsbara när det gällt räntor o lån - varje gång jag ska göra nya affärer, senast för ett halvår sedan börjar jag att prata om att gå över till någon annan bank för att få bra förhandlingsläge och det lyckas varje gång

En av de banker som har lägst kringkostnader och en del har jag förhandlat bort tex aviseringsavg och uppläggningsavg.

Dock har jag Ica banken också för vi använder det kortet att bet resor med och som betalkort utomlands - bet inom 45 dagar = ingen ränta eller valutaväxlingskostnader.

Det kan inte HBS erbjuda.      

Svar på tråden Swedbank, Handelsbanken eller Nordea?