• PolyPond

    Stjärnfamiljen - bilda familj med en vän?

    För ett par veckor sedan var det ett par tjejer i "Efter tio" och pratade om sitt liv tillsammans. De var båda separerade och hade valt att flytta ihop med sina respektive barn. De hade ingen kärleksrelation i botten, men däremot en lång vänskap.
    Själv finner jag den typen av familjebildande både intressant och tyvärr underskattad. Jag tillhör dem som tror att den sortens "resonemangsäktenskap" har större chans att vara trygga och hålla i längden än dem som bygger på förälskelse och åtrå. Även om jag har förståelse för att majoriteten kanske vill leva tillsammans med den de är kär i, så undrar jag om det inte vore bra om den här typen av leverne faktiskt blev ett alternativ som folk i allmänhet faktiskt räknade med och funderade över. Jag tror nämligen att det för de allra flesta inte ens når sinnevärlden, utan att parnormen är så härskande att den utplånar de flesta andra idéer.

    Vad tänker ni om det här?

  • Svar på tråden Stjärnfamiljen - bilda familj med en vän?
  • Neko

    Låter väl jättefint, fast det finns ju alltid en risk att någon av dem blir förälskad och vill flytta in med den personen istället, fast det kan ju även hända i vanliga förhållanden. Dessutom kan de ju dejta samtidigt om de vill, och hjälpas åt med barnpassning. Superbra =)

  • katalysator

    Jag tycker att det verkar helt fantastiskt praktiskt. Om det nu inte blivit sig så att jag haft en barnkär sambo sedan flera år så hade jag definitivt kunnat tänka mig att skaffa barn ihop med en kompis som har lika värderingar som jag. När jag hör om alla bittra skilsmässor och vårdnadstvister och svartsjukedraman hit och dit så tänker jag verkligen att en kompisrelation har betydligt mycket större chans att vara trygg och stabil än en kärleksrelation.

    Samtidigt är den ju lite skör, precis som Neko säger, och om den ena personen skulle bli kär i den andra så känns det som att det är helt kört på så vis istället. Barn ihop med en bögkompis vore väl kanske det ultimata.

  • PolyPond
    katalysator skrev 2012-05-31 18:43:25 följande:
    Samtidigt är den ju lite skör, precis som Neko säger, och om den ena personen skulle bli kär i den andra så känns det som att det är helt kört på så vis istället. Barn ihop med en bögkompis vore väl kanske det ultimata.
    Skulle just den delen bli skillnad om kompisen var bög?

    Jag tänker mig att man kanske kan ta och bestämma sig för att kärleken inte ska få ta över också, utan att den mera skulle kunna få vara "en krydda vid sidan om", medan familjelivet blir ett aktivt beslut, något man helt enkelt bestämmer sig för, åtminstone så länge barnen är små.
  • katalysator
    PolyPond skrev 2012-05-31 18:45:53 följande:
    Skulle just den delen bli skillnad om kompisen var bög?

    Jag tänker mig att man kanske kan ta och bestämma sig för att kärleken inte ska få ta över också, utan att den mera skulle kunna få vara "en krydda vid sidan om", medan familjelivet blir ett aktivt beslut, något man helt enkelt bestämmer sig för, åtminstone så länge barnen är små.
    Ja, jag menar att jag nog skulle känna mig mycket tryggare ihop med en vän som jag känner mig säker på att han inte kommer att utveckla några känslor för mig. I det här fallet en bög då om det är tal om biologiska gemensamma barn, men att bilda familj ihop med en tjejkompis är absolut ett likvärdigt alternativ. Jag tror att jag med en hetrosexuell killkompis alltid skulle känna lite lite tvivel inför vår relation, om det var på ett så intimt plan att vi bodde tillsammans. Någon med lite mer distans, separat boende och varsitt förhållande vid sidan av skulle nog absolut också kännas tryggt. Men nu spekulerar jag bara hej vilt, alla förhållanden är lika svåra att förutsäga egentligen Skrattande 
Svar på tråden Stjärnfamiljen - bilda familj med en vän?