• memmen

3-åring som vägrar sova

Har en dotter som nyligen fyllde 3 som vägrar sova. Hon har varit bökig med sömnen ända sen hon föddes men hade hoppats det skulle bli bättre. Tycker vi har en bra rutin, först dusch sen på med nattlinne sen får hon en frukt och vi läser saga sist tandborstning. Vi går med till rummet och säger god natt, hon får ha en liten lampa tänd och dörren öppen. Hon lägger sig 19:30 och har sällan somnat före 21:00 och under den tiden hinner hon komma upp x antal gånger och skrika. Hon gråter och pratar i sömnen varje natt. Sen kommer hon upp mellan 06-07 på morgonen. Sova på dagen har hon inte gjort sen ett år tillbaka, vägrar det också. Vi börjar bli desperata vet inte vad vi mer kan göra. Någon som varit i samma sitution som har några tips och råd?

• Svar på tråden 3-åring som vägrar sova
  • Pickeli

Hon kanske är väldigt sockerkänslig? Hungrig? Övertrött?

Testa lägg henne lite tidigare, varför inte läsa en bok eller lyssna på en saga med henne?

• Flickan och kråkan

Varför ligger ni inte med henne tills hon somnar? Vi har båda våra barn sovandes i vanliga sängar som står i kloss med vår dubbelsäng. Tryggt och ingen behöver springa upp rädd eller trött. Vaknar de så märker de att vi är där och somnar om.

• Pyttismamman

Men har n i testat att ligga bredvid henne en stund?
    Har själv en 3,5-årig dotter som har svårt att somna (har alltid haft) och hon somnar snabbare om man ligger bredvid henne. Oftast låter vi henne ligga själv en liten stund så hon får snurra runt lite och trixa och sen lägger vi oss bredvid henne. Det kan ändå ta ca 40 minuter innan hon somnar men går ändå betydligt snabbare än om hon ligger själv hela tiden.

• memmen

Övertrött är hon definitivt så fort hon håller på att somna far hon upp ur sängen. Vi har legat hos henne i rummet tills hon somnade men hon somnade inget snabbare för det. Har en fem månaders bebis också. Jag är ganska mycket själv med dem när de ska somna då min sambo pluggar. Kan inte ligga med henne i hennes rum i flera timmar måste passa lillebror också. Kan inte lägga honom innan henne då han vaknar av hennes skrik. Suck

• Flickan och kråkan

Kan du inte testa att somna henne i famnen ett tag? Min yngsta har också fyllt 3 år nyligen och härom veckan var han jätteorolig och ville inte sova. Satt med honom i famnen i soffan. Såg på något harmlöst på TV och så tuppade han bara av. Det låter som hon är väldigt orolig och drömmer läskigt. Det är inte så ovanligt med drömmar i den åldern.

• memmen

Tror hon är rädd för att sova. Först hade hon kolik som höll henne vaken sen hade hon konstant öroninflammationer i ett halvår innan de satte in rör. Sen hade hon en period när hon sov bra men sen började hon vakna an att hon fick andningsuppehåll på nätterna. I december opererade hon bort halsmandlarna, men jag tror alla problem satt sina spår.

• Flickan och kråkan
    memmen skrev 2012-05-31 21:19:12 följande:
    Tror hon är rädd för att sova. Först hade hon kolik som höll henne vaken sen hade hon konstant öroninflammationer i ett halvår innan de satte in rör. Sen hade hon en period när hon sov bra men sen började hon vakna an att hon fick andningsuppehåll på nätterna. I december opererade hon bort halsmandlarna, men jag tror alla problem satt sina spår.
    Men kan ni inte testa att verkligen tanka massor med närhet och trygghet. Låt henne somna i din famn i soffan. Kanske kan hon ha sin säng i ert sovrum eller att du eller hennes pappa sover i hennes rum så att hon inte vaknar ensam. Att vara så liten och bli storasyster är ju också en omvälvning.
  • memmen

Vi testade ett tag att om hon var duktig och somnade själv sön-tors fick hon sitta med oss och somna i våran famn fre-lör. De ända kvällar min sambo garanterat är hemma så vi kan ta en var. Tyvärr fungerade det inget bra för så fort hon höll på att somna började hon klättra och fara omkring. Hon var ofta vaken väldigt sent. Tycker det är jättemysigt att hon somnar i min famn men det är en jobbig kamp som ofta föstör en stor del av det mysiga.

• Flickan och kråkan

Men att sova med henne då. Om det är själva sovandet som oroar henne så kanske hon kan få lite ro och bli tryggare med sömnen om hon har sällskap.....att slippa vakna ensam och rädd. Då kanske insomnandet kan bli lättare också?

Vad säger hon själv? Hur skulle hon själv vilja ha det?

• memmen

Om hon fick bestämma själv skulle hon nog leka tills hon stupar, hon vill inte sova. På sista tiden nu när hon börjat förstå mer har vi pratat mycket om varför man behöver sova och det verkar hon förstå. Förut skrek hon så fort det var dax att duscha, nu kan hon säga att hon ska sova efter sagan, men sen skiter det sig. Om jag visste att hon somnade på 10 min om jag la mig i hennes rum skulle jag kunna låta lillebror vara själv en stund, men det kan ta allt mellan 10min och 2h. När hon var mindre och sov på dagis fick de alltid lägger henne själv någonstans annars väckte hon resten av barnen. Så som sagt om hon fick bestämma vet jag inte hur länge hon skulle vara vaken.

• Flickan och kråkan
    memmen skrev 2012-05-31 22:37:46 följande:
    Om hon fick bestämma själv skulle hon nog leka tills hon stupar, hon vill inte sova. På sista tiden nu när hon börjat förstå mer har vi pratat mycket om varför man behöver sova och det verkar hon förstå. Förut skrek hon så fort det var dax att duscha, nu kan hon säga att hon ska sova efter sagan, men sen skiter det sig. Om jag visste att hon somnade på 10 min om jag la mig i hennes rum skulle jag kunna låta lillebror vara själv en stund, men det kan ta allt mellan 10min och 2h. När hon var mindre och sov på dagis fick de alltid lägger henne själv någonstans annars väckte hon resten av barnen. Så som sagt om hon fick bestämma vet jag inte hur länge hon skulle vara vaken.

Ja, men hur vill hon ha det när hon ska somna och när hon sover? Vad drömmer hon om? Är hon rädd? Vad är hon rädd för etc.

Jag skulle nog ändå testa att somna henne i famnen på kvällen utan att haussa upp det med att det är något slags belöning fredag lördag då både mamma och pappa är hemma och det är helg för att hon somnat bra under veckan som gått etc. När du är själv hemma, somna lillebror först och sedan lugnt sätta dig med henne i famnen i soffan eller någon annanstans som passar bra. Och var själv urtrist. Närvarande och varm famn men trist = inte "spela med" om hon försöker få med dig på lek etc.
  • I969

Precis som för vuxna så kan det bli en ond cirkel om man lägger sig för tidigt, ligger och inte kan somna o.s.v. Man bryter mönstret genom att lägga sig sent, och ändå alltid gå upp samma tid. Med tiden kan man förskjuta läggningen något tidigare igen.

Visst är 9-10 timmar ganska lite sömn för en 3-åring, men inte extremt, vår store sov ca så i den åldern. Jag skulle utgå från att hon då behöver nattas kl.21 istället för 19.30. 

Även ensaminsomningen kan behöva jobbas på. Lägg två veckor på att ligga bredvid henne tills hon somnar, konsekvent! Visa inte på minsta sätt att ni tröttnar, sen sätter jag en femma på att det går att börja stöka utanför den öppna dörren igen. Prata med henne, vad skulle hon vilja ha vid insomning? Sagoskiva? Musik? 

Svar på tråden 3-åring som vägrar sova