Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

3-åring som vägrar sova

Varför ligger ni inte med henne tills hon somnar? Vi har båda våra barn sovandes i vanliga sängar som står i kloss med vår dubbelsäng. Tryggt och ingen behöver springa upp rädd eller trött. Vaknar de så märker de att vi är där och somnar om.

• Flickan och kråkan

Kan du inte testa att somna henne i famnen ett tag? Min yngsta har också fyllt 3 år nyligen och härom veckan var han jätteorolig och ville inte sova. Satt med honom i famnen i soffan. Såg på något harmlöst på TV och så tuppade han bara av. Det låter som hon är väldigt orolig och drömmer läskigt. Det är inte så ovanligt med drömmar i den åldern.

• Flickan och kråkan
    memmen skrev 2012-05-31 21:19:12 följande:
    Tror hon är rädd för att sova. Först hade hon kolik som höll henne vaken sen hade hon konstant öroninflammationer i ett halvår innan de satte in rör. Sen hade hon en period när hon sov bra men sen började hon vakna an att hon fick andningsuppehåll på nätterna. I december opererade hon bort halsmandlarna, men jag tror alla problem satt sina spår.
    Men kan ni inte testa att verkligen tanka massor med närhet och trygghet. Låt henne somna i din famn i soffan. Kanske kan hon ha sin säng i ert sovrum eller att du eller hennes pappa sover i hennes rum så att hon inte vaknar ensam. Att vara så liten och bli storasyster är ju också en omvälvning.
  • Flickan och kråkan

Men att sova med henne då. Om det är själva sovandet som oroar henne så kanske hon kan få lite ro och bli tryggare med sömnen om hon har sällskap.....att slippa vakna ensam och rädd. Då kanske insomnandet kan bli lättare också?

Vad säger hon själv? Hur skulle hon själv vilja ha det?

• Flickan och kråkan
    memmen skrev 2012-05-31 22:37:46 följande:
    Om hon fick bestämma själv skulle hon nog leka tills hon stupar, hon vill inte sova. På sista tiden nu när hon börjat förstå mer har vi pratat mycket om varför man behöver sova och det verkar hon förstå. Förut skrek hon så fort det var dax att duscha, nu kan hon säga att hon ska sova efter sagan, men sen skiter det sig. Om jag visste att hon somnade på 10 min om jag la mig i hennes rum skulle jag kunna låta lillebror vara själv en stund, men det kan ta allt mellan 10min och 2h. När hon var mindre och sov på dagis fick de alltid lägger henne själv någonstans annars väckte hon resten av barnen. Så som sagt om hon fick bestämma vet jag inte hur länge hon skulle vara vaken.

Ja, men hur vill hon ha det när hon ska somna och när hon sover? Vad drömmer hon om? Är hon rädd? Vad är hon rädd för etc.

Jag skulle nog ändå testa att somna henne i famnen på kvällen utan att haussa upp det med att det är något slags belöning fredag lördag då både mamma och pappa är hemma och det är helg för att hon somnat bra under veckan som gått etc. När du är själv hemma, somna lillebror först och sedan lugnt sätta dig med henne i famnen i soffan eller någon annanstans som passar bra. Och var själv urtrist. Närvarande och varm famn men trist = inte "spela med" om hon försöker få med dig på lek etc.
Svar på tråden 3-åring som vägrar sova