• Anonym (ring ombudet)

Pappan tänker behålla barnet två veckor!

Vänd dig genast till ditt ombud och begär verkställighet av domen.

Domen säger att det är din tid då ska barnet tillbaka till dig.
    Domen har ni fått för att inte behöver komma i konflikt och nu går pappan emot den.

Klart domen gäller.

Åk och hämta ditt barn !!

• Anonym (ring ombudet)
    Anonym skrev 2012-06-01 05:59:53 följande:
    Om du åker och hämtar ungen på mån så kan du förlora bboende och vårdnad om pappan anmäler dig. Även om dom finns! Har du bevis attt ungen ska vara borta till den 17? Anledningen att ungen stängt av mobb kanske är att den inte vill bli störd av dig!

oj har du underlag för det....?

Det är ju ändå ts helg så barnet ska ju vara med ts även denna helg egentligen och domen ska följas.
    Bara för att ts har lämnat barnet till papen en extra helg så betyder ju inte det att  pappan får behålla barnet.
  • Anonym (ring ombudet)
    Anonym skrev 2012-06-01 08:39:11 följande:
    du kan ringa din advokat på måndag om du inte fått hem barnet. och det kan bli så att hans umgänge helt kommer att stängas av. bryter man mot domen så får man ju betala vite. men du kan inte göra nånting förrän söndag när du egentligen skulle fått hem barnet.
    bara så du vet så kan du åka och hämta barnet efter skolan på måndag annars... 
    måste bara inflika att det är ts som "brytit" mot domen genom att erbjuda en extra helg som  inte var med i domen och självmant körde barnet dit.. Så barnet ska egentligen enligt dom inte hem  på söndag .. alls eftersom barnt ska vara med ts denna helg.

jag trodde man var tvugen att ha en förhandling först innan man fick vite.. och sedan inför varje tillfälle nåt händer så har man en förhandlig för att se om man ska utdela vitet.

Hur är det om både "brutit" mot domen.. dvs om mamman nekat umgänge nån gång mot pappans vilja och nu behåller pappan barnet ?
  • Anonym (ring ombudet)
    sirisdotter skrev 2012-06-01 08:47:54 följande:
    Vite utdöms väl av tingsrätt efter sammanträde -  hur skulle det annars gå till?   Att  Ts skickar inbetalningskort till exet,,,,?

det måste först finnas en dom med vitesföreläggande.
    det verkar inte finnas det för då skulle ts har sagt det.

Sedan får man förhandla varje gång om vite om det ska bli eller inte.
    tex om det handlar om småbarn så kan man inte kräva vite av en bf som inte lämnat ut ett barn för att det tex kräkts helat iden och inte haft möjlighet att åka ivög för det var barnets bästa att stanna hemma då.

Och vem av parterna i detta fall ska få vite anser du?

Det är ju ts som brutit domen genom att åka med barnet till pappan på sin egna tid..  och det är inte egenmäktighet med barn eftersom ts frivilligt överlämnat barnet          
  • Anonym (ring ombudet)
    sextiotalist skrev 2012-06-01 09:10:16 följande:
    Självklart är det jobbigt för TS, men frågan är vad denna dom i praktiken innebär. Jag har själv skrivit att hon har all rätt att hämta barnet på skolan (men bör meddela pappan).
    Men Ts ex kommer varken få fängelse eller böter för att han gör detta. Det var det hon frågade efter. 
    Jag tror inte heller att hon varken förlorar boendet eller vårdnaden om hon hämtar barnet efter skolan och meddelar pappan "Nej, jag går inte med på att du har barnet så länge, jag går efter domen"

men du tror det kan slå  tillbaka på pappan om de har en tvist igen.. hur då?
  • Anonym (ring ombudet)
    sirisdotter skrev 2012-06-01 23:07:52 följande:
    Hämtar polis barn utan att ha fått en dom om verkställighet??

Nej!
Svar på tråden Pappan tänker behålla barnet två veckor!