• sirisdotter

Pappan tänker behålla barnet två veckor!

Ts,  först kände jag med dig,   Sedan läser jag att barnet är 20 år.   Har barnet inte varit de sedvanliga  fyra sommarveckorna med sin pappa -  du verkar ovan vid att inte ha barnet hos dig?

Sedan såg jag att du skrev att du VANN...    Det finns knappast någon vinnare i  fall som gäler barn som går till domstol.

Verkställighet av dom -  min erfarenhet är  att sådant tar något längre tid än 14 dagar.    Och om barnet är så gammalt finns kanske möjlighet att försöka få fram barnets vilja  -  tror knappast att polisen med glädje ingriper för att hämta en 10-åring.

Härdad som jag blivit gratulerar jag dig till att pappan från början deklarerat att det bara gäller 14 dagar....   Vad jag förstår har du till och med möjlighet att träffa barnet i skolan  på vardagarna  om din längtan blir för stor!

• sirisdotter
    sirisdotter skrev 2012-05-31 23:26:00 följande:
    Ts,  först kände jag med dig,   Sedan läser jag att barnet är 20 år.   Har barnet inte varit de sedvanliga  fyra sommarveckorna med sin pappa -  du verkar ovan vid att inte ha barnet hos dig?

Sedan såg jag att du skrev att du VANN...    Det finns knappast någon vinnare i  fall som gäler barn som går till domstol.

Verkställighet av dom -  min erfarenhet är  att sådant tar något längre tid än 14 dagar.    Och om barnet är så gammalt finns kanske möjlighet att försöka få fram barnets vilja  -  tror knappast att polisen med glädje ingriper för att hämta en 10-åring.

Härdad som jag blivit gratulerar jag dig till att pappan från början deklarerat att det bara gäller 14 dagar....   Vad jag förstår har du till och med möjlighet att träffa barnet i skolan  på vardagarna  om din längtan blir för stor!
    10 år ska det förstås stå.
  • sirisdotter
    Anonym (hjälp!) skrev 2012-05-31 23:30:36 följande:
    20? 10 är barnet ungefär.

Barnet har bott med pappa några år och efter en jobbig tvist i domstol fick jag hem barnet igen. Jag vann tvisten om vårt barn! Barnet har det bäst med mig enligt domstolen. Det måste väl vara värt något?

Hur lång tid tar verkställighet ungefär?

Kan jag inget göra för att domen ska följas eller vad menar du?
    Begära verkställighet är vad du kan göra,  antar   jag,  tack vare att dom finns.

Kan du inte fråga ditt ombud,  du  hade  väl  någon advokat /jurist  i boendetvisten?   De som dagligen arbetar med liknande fall torde veta hur lång tid det kan ta att få verkställighet.
  • sirisdotter
    Anonym (ring ombudet) skrev 2012-06-01 07:27:19 följande:
    oj har du underlag för det....?

Det är ju ändå ts helg så barnet ska ju vara med ts även denna helg egentligen och domen ska följas.
    Bara för att ts har lämnat barnet till papen en extra helg så betyder ju inte det att  pappan får behålla barnet.
    Avsteg från dom kan nog vara svårt när det blir tvist.   När jag försökte få tillbaka en ettåring fick jag höra  "Vi har ingen aning om vad ni kommit överens om".    Jag fick ingen hjälp någonstans.   Var ensam vårdnadshavare,  barnet  hade aldrig levt med sin far -  och dom fanns inte då.
  • sirisdotter
    sextiotalist skrev 2012-06-01 07:58:29 följande:
    Om du menar straff, så är detta inget som regleras av brottsbalken, såvida det inte är kidnappning eller att barnet mår dåligt.

Hans agerande kan ge konsekvenser, ja, men då i förlängningen. Misstänker du att barnet far illa, då skall du agera direkt, men far barnet inte illa, utan det bara är att domen inte fullföljs, då är det bara att köra den mjuka linjen.

Men skulle din son ringa och be dig hämta honom, då kan du absolut göra det.     
    Vet inte vem du riktar dig till med "du".    Är det inte egenmäktighet att behålla barn utöver vad domen avsett?   Har ts nämnt att hon vill ha exet straffat?
  • sirisdotter
    sextiotalist skrev 2012-06-01 08:11:44 följande:
    Både ja och nej, har de gemensam vårdnad så är det inte så lätt. Det krävs betydligt mer än att barnet stannar två veckor.

Nej, pappan kommer troligen inte dömas, ens till böter, om Ts driver det vidare. Däremot hade han tagit barnet, rest bort, inte låtit Ts träffa barnet på ett halvår, så hade det varit lite annorlunda.

Om barnet går i skolan, så kan Ts åka och hämta barnet efter skolan, hindras barnet däremot att gå till skolan, då kan Ts anmäla detta, då det är skolplikt.

Vad som däremot kan hända, det är att det kan slå tillbaka på pappan om det skulle bli en vårdnadstvist.

Men far barnet illa, då är det en helt annan sak.        
    Jaså,  är det i sin ordning att hämta tillbaka barn  från förskola /skola?
  • sirisdotter
    Anonym (ring ombudet) skrev 2012-06-01 08:44:16 följande:
    måste bara inflika att det är ts som "brytit" mot domen genom att erbjuda en extra helg som  inte var med i domen och självmant körde barnet dit.. Så barnet ska egentligen enligt dom inte hem  på söndag .. alls eftersom barnt ska vara med ts denna helg.

jag trodde man var tvugen att ha en förhandling först innan man fick vite.. och sedan inför varje tillfälle nåt händer så har man en förhandlig för att se om man ska utdela vitet.

Hur är det om både "brutit" mot domen.. dvs om mamman nekat umgänge nån gång mot pappans vilja och nu behåller pappan barnet ?
    Vite utdöms väl av tingsrätt efter sammanträde -  hur skulle det annars gå till?   Att  Ts skickar inbetalningskort till exet,,,,?
  • sirisdotter
    Anonym (ring ombudet) skrev 2012-06-01 08:56:49 följande:
    det måste först finnas en dom med vitesföreläggande.
    det verkar inte finnas det för då skulle ts har sagt det.

Sedan får man förhandla varje gång om vite om det ska bli eller inte.
    tex om det handlar om småbarn så kan man inte kräva vite av en bf som inte lämnat ut ett barn för att det tex kräkts helat iden och inte haft möjlighet att åka ivög för det var barnets bästa att stanna hemma då.

Och vem av parterna i detta fall ska få vite anser du?

Det är ju ts som brutit domen genom att åka med barnet till pappan på sin egna tid..  och det är inte egenmäktighet med barn eftersom ts frivilligt överlämnat barnet          
    Det var inte jag som drog in  vite i tråden.   Ville bara klargöra att det inte är gjort i en handvändning att fastställa att vite ska utdömas.   Det är troligen som du skriver att vite måste finnas med i dom för att bli aktuellt.
  • sirisdotter
    Anonym (F) skrev 2012-06-01 10:50:03 följande:
    Är du orolig över att barnet ska komma till skada? Eller handlar det här om att du har hakat upp dig på domen som ger dig företräde att ha barnet mer än barnets pappa?
    Jag är inte ute efter att anklaga dig men det är en väsentlig skillnad.

Eftersom ni har gemensam vårdnad kan polisen inte gör någonting, och socialtjänsten åker inte och hämtar barn heller utan det är polisen som gör det men det krävs mer för en hämtning än vad du har angett i tråden.

Sedan är det rent krasst så att ja, domar går att brytas och det enda som sker är att nya upprättas. Sedan beror det givetvis på vad det gäller och hur domen bryts men i det här fallet tvivlar jag på att det kommer bli några större konsekvenser för pappan.

Men som du fått råd om tidigare, kontakta ditt ombud för hjälp!
    Hämtar polis barn utan att ha fått en dom om verkställighet??
  • sirisdotter
    Anonym (hjälp!) skrev 2012-06-01 20:38:10 följande:
    Hur ska man veta utan att få prata med barnet?
    Det är möjligt att du får höra det spontant av barnet så småningom.
  • sirisdotter
    Anonym (ring ombudet) skrev 2012-06-01 23:18:02 följande:
    Nej!
    Nej,  det tror inte jag heller.
Svar på tråden Pappan tänker behålla barnet två veckor!