• sextiotalist

Pappan tänker behålla barnet två veckor!

Om du menar straff, så är detta inget som regleras av brottsbalken, såvida det inte är kidnappning eller att barnet mår dåligt.

Hans agerande kan ge konsekvenser, ja, men då i förlängningen. Misstänker du att barnet far illa, då skall du agera direkt, men far barnet inte illa, utan det bara är att domen inte fullföljs, då är det bara att köra den mjuka linjen.

Men skulle din son ringa och be dig hämta honom, då kan du absolut göra det.     

• sextiotalist
    sirisdotter skrev 2012-06-01 08:05:03 följande:
    Vet inte vem du riktar dig till med "du".    Är det inte egenmäktighet att behålla barn utöver vad domen avsett?   Har ts nämnt att hon vill ha exet straffat?
    Både ja och nej, har de gemensam vårdnad så är det inte så lätt. Det krävs betydligt mer än att barnet stannar två veckor.

Nej, pappan kommer troligen inte dömas, ens till böter, om Ts driver det vidare. Däremot hade han tagit barnet, rest bort, inte låtit Ts träffa barnet på ett halvår, så hade det varit lite annorlunda.

Om barnet går i skolan, så kan Ts åka och hämta barnet efter skolan, hindras barnet däremot att gå till skolan, då kan Ts anmäla detta, då det är skolplikt.

Vad som däremot kan hända, det är att det kan slå tillbaka på pappan om det skulle bli en vårdnadstvist.

Men far barnet illa, då är det en helt annan sak.        
  • sextiotalist
    sirisdotter skrev 2012-06-01 08:31:21 följande:
    Jaså,  är det i sin ordning att hämta tillbaka barn  från förskola /skola?
    Det tror jag absolut, på samma sätt som pappan meddelade att han kommer behålla barnet i två veckor, kan mamman meddela att hon hämtar barnet efter skolan.
  • sextiotalist
    Anonym (Hämta) skrev 2012-06-01 09:06:37 följande:

Men vad oempatiska alla är. Oavsett allt annat är det väl inte många som vill vara ifrån sitt barn i två veckor i sträck. Och om domen säger varannan helg och TS ändå tyckte att barnet kunde får vara där extra så är det väl inte konstigt att hon reagerar på att pappan bara självsvådligt behåller barnet en vecka. Även fast barnet inte mår dåligt där.

Det måste ju finnas en anledning till att man inte dömde varannan vecka och om pappan hur som helst anser sig ha rätt att skita i vad domen säger blir ju det en helt meningslös pappersprodukt och det är förstås inte avsikter.

Och varför skulle hon förlora boende och vårdnad om hon hämtar sitt barn i skolan en måndag, när domen säger att pappan ska ha varannan helg? Hämta du ditt barn som om allt var som vanligt, vad ska han göra åt det? Du har ju inte gjort något fel som agerar precis som vanligt och i enlighet med det som rätten dömt.

Självklart är det jobbigt för TS, men frågan är vad denna dom i praktiken innebär. Jag har själv skrivit att hon har all rätt att hämta barnet på skolan (men bör meddela pappan).
    Men Ts ex kommer varken få fängelse eller böter för att han gör detta. Det var det hon frågade efter. 
    Jag tror inte heller att hon varken förlorar boendet eller vårdnaden om hon hämtar barnet efter skolan och meddelar pappan "Nej, jag går inte med på att du har barnet så länge, jag går efter domen"

• sextiotalist
    Anonym (ring ombudet) skrev 2012-06-01 09:13:50 följande:

men du tror det kan slå  tillbaka på pappan om de har en tvist igen.. hur då?
    Om pappan upprepar det, ja, absolut, om det är ett enstaka tillfälle, nej
  • sextiotalist
    Anonym (hjälp!) skrev 2012-06-01 10:00:33 följande:
    Vi har en dom av en anledning, eller hur?

Varför ska en dom inte följas?
    Såklart det är avsikten, men det är mycket som skall följas som inte görs. Men frågan är vad DU kan göra. Du kan hämta tillbaka barnet efter helgen, du kan hämta barnet vid skolan etc. Men du har inga stora verktyg att ta till. Det finns ingen inskriven straffskala på att bryta ett avtal och har ni inga vitesbelopp inskrivna i domen, så har du inget att hämta där.
  • sextiotalist
    Anonym skrev 2012-06-01 13:48:27 följande:
    Om du har en dom och pappan överträder den så ska väl polisen ingripa och hämta hem sonen till dig.? Eftersom pappan överträder dommen så kan det bli så att pappan tappar vårdnaden helt i en ev ny rättegång. En dom är en dom.
    Och hur bra mår ett barn om polisen kommer och hämta barnet, barnet kommer må jättebra efteråt eller?. De gångerna jag kan se det som giltlig orsak är när barnet med tvång hålls ifrån den andra föräldern. 

Svar på tråden Pappan tänker behålla barnet två veckor!