• Anonym (hjälp!)

Pappan tänker behålla barnet två veckor!

Jag har lämnat barnet till sin pappa som skulle ha barnet till på söndag. Nu har han mailat att han inte kommer att lämna tillbaka barnet förrän den 17:e juni!

När jag åkte med barnet till pappan sa han ingenting om det här. Vad ska jag nu göra? Vi har en dom från tingsrätten på umgänge varannan helg men vi har gemensam vårdnad och nu hade pappan missat förra helgen han skulle ha barnet och jag ville vara snäll så jag förslog att han skulle ha barnet från idag och det gick han med på.

Snälla hjälp mig, vad kan jag göra?

• Svar på tråden Pappan tänker behålla barnet två veckor!
  • Anonym (hjälp!)
    vampyria2 skrev 2012-05-31 22:06:58 följande:
    Hur gammalt är barnet, tror du att barnet kommer att fara illa av att vara lite längre hos sin pappa?
    Barnet är i 10-års åldern. Vill inte skriva exakt.

Nej, inte direkt men jag ska ju ha boendet!
  • Anonym (hjälp!)
    Tramsa skrev 2012-05-31 22:18:42 följande:
    Har han inte talat om varför liksom? Jag antar att det finns skola att gå till ett par veckor till? Bor han så att barnet kan sköta skolgången?
    Jag vet inte, han är väl sur att jag fick boendet. Skolan blir inget problem tyvärr så det kan jag inte använda mig av. men jag ska ha barnet när det blir skolavslutning nästa fredag är det meningen....
  • Anonym (hjälp!)
    Anonym (nytt avtal?) skrev 2012-05-31 22:27:05 följande:
    Eftersom det inte är någon direkt fara för barnet (antar jag helt fräckt) så får du väl kontakta familjerätten imorgon och tala om att han har för avsikt att bryta mot ert avtal. Be dem kontakta honom så ni kan få ett möte där och se om umgängesavtalet ska göras om eller vad det är han har tänkt sig med det hela.
    Nej, ingen direkt fara för barnet men en ny dom har vi!! Vad kan familjerätten göra menar du?
  • Anonym (hjälp!)
    Anonym (nytt avtal?) skrev 2012-05-31 22:31:22 följande:
    de kan åtminstone hjälpa dig att som utomstående och neutral att ta kontakt och kolla varför han tänkt bryta det avtal ni har
    Tror du att de kan det? Jag vill inte vara utan mitt barn så länge..
  • Anonym (hjälp!)
    Anonym (nytt avtal?) skrev 2012-05-31 22:36:24 följande:
    Klart de kan hjälpa dig med den kontakten, men de kan inte få hem ditt barn till dig, de har liksom inte riktigt den "makten" trots allt. Däremot kanske de kan tala honom tillrätta, genom att berätta vad det innebär om han bryter mot ett avtal som gått igenom i tingsrätten och vad det kan få för följder i framtiden för hans (och framför allt barnets!) del. Det är väl vad du kan hoppas på iaf om du kontakter dem.
    Vi har en ny dom och den ska gälla! Pappan och barnet får inte bryta mot den. Jag vill inte ha ett nytt avtal då jag egentligen är nöjd med domen.

Är det tingsrätten jag ska be om hjälp av?
  • Anonym (hjälp!)
    Anonym skrev 2012-05-31 22:46:45 följande:
    Du är nöjd med domen ja men vad säger att pappan och ungen är det? Varför får inte de bryta mot dommen för du inte vill vara utan undenden tiden och vad får dig att tro att pappan vill vara utan sin unge den tid han måste?
    Vi har fått en dom av en anledning! Han får inte bryta mot domen.

Hur lång tid tar en ansökan om verkställighet?
  • Anonym (hjälp!)
    Anonym skrev 2012-05-31 22:47:20 följande:
    Varför har du större rätt till barnet än pappan?
    Vi har en NY dom! Domen säger att barnet ska bo med mig!!
  • Anonym (hjälp!)
    Anonym (varför?) skrev 2012-05-31 22:53:59 följande:
    Vad är anledningen till din starka oro ts?
    Hoppas det löser sig!!
    Om han bara kan behålla barnet när han vill utan att straffas så då finns det ingen mening med att ha en dom från tingsrätten.Rynkar på näsan
    Tack!
  • Anonym (hjälp!)
    vampyria2 skrev 2012-05-31 22:59:11 följande:
    Ärligt talat du skriker om en jäkla dom, det är inte det vi frågar dig om utan om du tror att ditt barn far illa av att vara hos sin pappa och om han inte gör det så va tusan gormas det om????
    Ska ha och ska ha vad vill pojken, han kanske verkligen behöver två ynkla veckor med sin pappa och kommer att må jätte bra av det, om pappan är helt okej och utgår man i från det du har skrivit så verkar han ju vara det.

Ärligt vad är en dom egentligen? En bit papper men om du som är den vinnande i den här frågan ser att ditt barn vill vara mer hos sin pappa och att det funkar då är du inte riktigt okej där uppe om du nekar barnet det,

Barnets viktigast är alltid nummer ett och vi föräldrar ska göra allt i vår makt för att de små ska ha det så bra som de bara kan!
    Men alltså, då spelar det ingen roll att jag vann alltså? Han kan göra som han vill även om domstolen tyckte barnet ska bo med mig? Det är sjukt, galet och helt sanslöst!

Vet någon hur lång tid det tar att få upp en verkställighetsansökan i tingsrätten?
  • Anonym (hjälp!)
    Coyote skrev 2012-05-31 23:06:18 följande:
    Det låter ju verkligen som att det här är en prestigegrej för dig, barnets välmående kommer liksom i andra hand, huvudsaken är att DU vann och DU ska ha barnet hos dig?
    Men alltså, jag har inte ens fått prata med barnet! Mobilen är avslagen. Jag vet inte alls vad h*n vill.Gråter
  • Anonym (hjälp!)
    Coyote skrev 2012-05-31 23:11:38 följande:
    Tror du att barnet far illa av att vara hos sin pappa? Och jag tycker inte du borde prata om det med barnet innan söndagen är här.
    Jag vet inte om h*n vill stanna så länge. Vi har det bra hemma tillsammans. Det är inte rätt att pappan bara bestämmer dig för att ha mer än 2 veckor och jag egentligen ska ha vårt barn hemma.
  • Anonym (hjälp!)
    Coyote skrev 2012-05-31 23:18:04 följande:
    Men va? Ni har kommit överens om att barnet ska vara hos pappan till på söndag, det måste ju barnet vara medvetet om, eller hur? Det är väl inget du behöver prata med barnet om? Ni har det säkert bra hemma tillsammans, men tror du att barnet far illa av att vara hos pappan?
    Men 2 veckor? Som är min tid med barnet? Vi ska fira skolavslutningen och jag har planerat massor.
  • Anonym (hjälp!)
    sirisdotter skrev 2012-05-31 23:26:00 följande:
    Ts,  först kände jag med dig,   Sedan läser jag att barnet är 20 år.   Har barnet inte varit de sedvanliga  fyra sommarveckorna med sin pappa -  du verkar ovan vid att inte ha barnet hos dig?

Sedan såg jag att du skrev att du VANN...    Det finns knappast någon vinnare i  fall som gäler barn som går till domstol.

Verkställighet av dom -  min erfarenhet är  att sådant tar något längre tid än 14 dagar.    Och om barnet är så gammalt finns kanske möjlighet att försöka få fram barnets vilja  -  tror knappast att polisen med glädje ingriper för att hämta en 10-åring.

Härdad som jag blivit gratulerar jag dig till att pappan från början deklarerat att det bara gäller 14 dagar....   Vad jag förstår har du till och med möjlighet att träffa barnet i skolan  på vardagarna  om din längtan blir för stor!
    20? 10 är barnet ungefär.

Barnet har bott med pappa några år och efter en jobbig tvist i domstol fick jag hem barnet igen. Jag vann tvisten om vårt barn! Barnet har det bäst med mig enligt domstolen. Det måste väl vara värt något?

Hur lång tid tar verkställighet ungefär?

Kan jag inget göra för att domen ska följas eller vad menar du?
  • Anonym (hjälp!)
    sirisdotter skrev 2012-05-31 23:38:11 följande:
    Begära verkställighet är vad du kan göra,  antar   jag,  tack vare att dom finns.

Kan du inte fråga ditt ombud,  du  hade  väl  någon advokat /jurist  i boendetvisten?   De som dagligen arbetar med liknande fall torde veta hur lång tid det kan ta att få verkställighet.
    Tvisten kostade ju skjortan så jag vill helst inte blanda in min jurist igen. Men tack för tipser.
    Anonym (ring ombudet) skrev 2012-05-31 23:39:37 följande:
    Vänd dig genast till ditt ombud och begär verkställighet av domen.

Domen säger att det är din tid då ska barnet tillbaka till dig.
    Domen har ni fått för att inte behöver komma i konflikt och nu går pappan emot den.

Klart domen gäller.

Åk och hämta ditt barn !!

Tack för dina kloka råd! Jag ska göra så! Jag tycker också att domen är det som gäller.

Kan jag göra det? Om jag åker på måndag efter skolan och hämtar mitt barn så är det alltså okej?
  • Anonym (hjälp!)
    sextiotalist skrev 2012-06-01 09:14:48 följande:
    Om pappan upprepar det, ja, absolut, om det är ett enstaka tillfälle, nej
    Men om jag inte anmäler nu så kan han göra samma sak igen och det blir också et "enstaka tillfälle" eller? Hur ska jag få honom att sluta bryta mot domen för nu känns det som om det har blivit high chaparall av allt, även om vi har en dom som skulle förhindra just det.
  • Anonym (hjälp!)
    mirre67 skrev 2012-06-01 09:54:39 följande:
    Men pappan måste ju vara ifrån sitt barn två veckor i sträck i och med att han bara får träffa sitt barn vh. Varför är det så självklart för vissa att en pappa ska fixa det men en mamma ska inte behöva göra det??
    Vi har en dom av en anledning, eller hur?

Varför ska en dom inte följas?
  • Anonym (hjälp!)
    mirre67 skrev 2012-06-01 10:34:32 följande:
    Vad är anledningen då? Far barnet illa på något sätt av att vara hos sin pappa?
    Pappan har jäklats med umgänget förut och ställt in när jag skulle ha barnet. Så det kunde gå nästa 4 veckor mellan tillfällena vi fick träffas. Det var inte bra så klart.

Så om han inte kan göra något kan jag göra på samma sätt och behålla barnet hemma även om det är umgängeshelg och vi har en dom på umgänget? Är det så ni menar?
  • Anonym (hjälp!)
    mirre67 skrev 2012-06-01 12:48:14 följande:
    Ts, varför kan du inte svara på frågan om barnet far illa hos sin pappa på något sätt?? Du har ju upprepade gånger fått den frågan men bara struntat i att svara på den.
    Jag har svarat på det...
  • Anonym (hjälp!)
    Anonym skrev 2012-06-01 20:35:23 följande:
    Eller så VILL barnet prata med mamman, men får inte ... För att pappan är dum i huvudet och bryter överenskommelser och tingsrättens dom..
    Hur ska man veta utan att få prata med barnet?
Svar på tråden Pappan tänker behålla barnet två veckor!