Inlägg från: mammamamma |Visa alla inlägg
  • mammamamma

Pepptråd för No Cry Sleep Solution

Vilken bra tråd! Jag ska ge mig på boken igen. Läste den i somras men då var det så mycket upp och ner med semestrar och annat så vi kom aldrig igång. Och sen har sömnen gått i perioder. Just nu vaknar han ganska många gånger per natt. Det är inte något dramatiskt problem men jag ska börja jobba den 1:a mars och då kommer jag inte ha samma möjligheter att t.ex. lägga mig och vila tillsammans med honom om natten varit jäklig.

En fundering. Han kan i vart fall då och då på kvällen somna utan bröstet i munnen. Han släpper då bröstet och rullar åt sidan och somnar. Då lyfter jag över honom till spjälsängen och han sover 1.a passet där eftersom jag helst inte vill lämna honom på vår säng eftersom han kan ramla ner. Men det kanske är dumt? För tanken är väl att det ska vara likadant när han vaknar till som när han somnar? Så att han kjan somna om och inte bli klarvaken p.g.a. att omgivningen är annorlunda. Han brukar vakna efter 1 1/2-2 timmar (ibland bara 40 minuter) och då söver jag om honom i vår säng och då går det inte att lägga ner honom i spjälsängen utan att han vaknar. Så då får man antingen gå och lägga sig med honom alternativt lägga massa kuddar runt och ha öronen på skaft.

Att lägga ner honom i spjälsängen då han är "vid medvetande" känns omöjligt, han vill absolut inte det.

Hur skulle ni gjort?

• mammamamma

Jag gissar att författarens titel är en anspelning på andra metoder som hon kallar "cry-it-out", typ 5-mintermestoden och andra liknande. Att det hon beskriver är en motvikt till dessa metoder. För mig är en knapp minuts smågnöl något helt annat än förtvivlad gråt. Men jag önskar ju att nattningen och sängen ska förknippas med något positivt och inte med protester och gråt, inte ens smågnöl. Och jag tror nog att du i boken kan hitta bra tips om du tycker att läggningssituationen inte är optimal.

• mammamamma

Vårsol: Låter som att det blir stressande för dig med dagssömnen just nu. Att hålla på och passa sovtider och hålla sig hemma. Kanke ska du fokusera på nattsömnen och låta dagssömnen vara ett tag? Du verkar ju göra ett jättebra jobb med nätterna. Var stolt över det. Jag tror att det kan bli väl mycket på en gång att ta itu med både dagar och nättter (när båda strular). Vad tror du?

Själv har jag inte börjat sömnlogga än. Och nu har vi haft några riktigt bra nätter så då känns det inte lika motiverat... Och sen när man har helvetesnätter så är man för trött för att orka. Ja ja vi får väl se.

Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution