• vårsol

Pepptråd för No Cry Sleep Solution

Jag har förstått att vi som håller på med NCSS (eller är intresserade av den) behöver få dela med oss av våra erfarenheter och få lite råd och pepp när det går trögt.

So... here comes!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-01-21 18:35:27:
    NCSS går i korthet ut på:
    *beskrivning om hur bebisars sömn fungerar
    *författaren ger tips om åtgärder som man kan göra för att få barnet att sova bättre. Till skillnad från många andra sovkurer behöver barnetinte vara ledset under tiden man genomför kuren.
    *man väljer själv vilka av råden som passar en och sen använder man sig av tiodagarsloggar för att se framstegen.

Boken finns bara på engelska ännu så länge men är väldigt lättläst även för den som inte är van att läsa på engelska.

Beställ boken här:
    www.adlibris.se/product.aspx&s=1

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-02-01 08:00:45:
    Tänkte tillägga lite för den som är intresserad men inte vet om det är värt allt slit.

Vi hade en helt ohållbar situation med mycket gråt från både mamma och barn. Dagarna var kaos och kvällarna ännu värre. Efter två-tre dagar med NCSS hade vi lyckats få bort det mesta av gråten och hade en något sånär fungerande situation. Efter tre veckor sover Oskar sju timmar i sträck på natten, somnar på två minuter när han ska sova middag och på en kvart inför kvällen. Han är GLAD när han ska gå och lägga sig och hans mamma är lycklig över att se hur väl han mår (och att få sova hela nätter )

Så DET ÄR HELT KLART VÄRT ATT PROVA om man själv, eller ens barn har problem med sömnen.

• Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution
  • YtseJam

Kan någon förklara lite kort vad det innebär eller länka till info om metoden? Är grön på detta..

• Syster Y

Jag har beställt boken, men inte fått hem den ännu. Hoppas dock att den kommer att hjälpa oss. Våra sömnrutiner (eller rättare sagt: sonens sömnrutiner) är katastrofala nuförtiden.

• vårsol

Så här har det gått för oss "so far":

(jag har inte orkat göra såna loggar som hon gör utan har gjort så här istället)

Dag 1

Situation: Ohållbar! Varje nap föregås av ångest, bråk och gråt. Oskar napar i bästa fall 3x30 minuter men oftare bara 2x30 minuter. Somnar vid tio-elva på kvällen, eller ännu senare, och vaknar vid nio på morgonen, efter många uppvaknanden under natten, outsövd. Han är konstant trött och gnällig. Dagarna är en lång kamp om att försöka få honom att sova och jag är desperat och orkar inte ens försöka lägga honom längre.

Åtgärder: Införande av en nedvarvande rutin inför varje nap. Lugn musik, soft belysning, saga och sen tutte. Oskar sover med bröstet i munnen för att förlänga sovtiden. Inför en nattningsrutin som börjar direkt efter middagen med bad, blöja, pyjamas, saga och sen tutte-sova i mörkt rum.

Dag 10

Situation: Oskar sover middag två gånger om dagen, varje nap är 1-2 timmar lång. Efter ett par dagar rationaliserade vi bort sagan på dagen eftersom den inte behövdes. Vi spelar fyra lugna låtar när han ska sova, i början fick jag själv ta vid och sjunga tusen vaggvisor innan han somnade, det var även bråk och gråt. Nu somnar han utan bråk under första eller andra låten. Han sover fortfarande middag i min famn men den första halvtimmen på förmiddagen sover han själv nu.

På kvällen börjar det också fungera bättre nu. Vi gjorde om kvällsrutinen på följande vis. Bad efter middagen, sen pyjamas och saga i soffan med både mamma och pappa. Sen går Oskar och mamma in i sovrummet och har en liten lampa tänd där inne. Där får han leka med den nyintroducerade sovkatten tills första trötthetstecknet visar sig, då släcker vi lampan och ammar. Det tar lång tid fortfarande men det är mycket mindre bråk och gråt än innan.

Framsteg: Han somnar snabbt dagtid. Han somnar utan bröst på kvällen, släpper bröstet när han blir trött, bökar runt och somnar sen. Han sover 2-3 timmar efter nattningen utan att vakna och i natt sov han 6 sammanhängande timmar.

Åtgärder: Vi fortsätter köra på rutinerna men ska försöka få honom att somna på lite alternativa vis vid dagssömnen, tex i vagn eller sjal.

• vårsol

hm.. funkar inte men googla på no cry sleep solution så kommer det upp en massa

• Jessi74

Jag håller på och läser boken nu och tycker den är mycket tankvärd och delar min syn på barn. Vi har inte så jättemycket problem längre men jag skulle vilja få bort nattamningen och har tänkt använda mig av Pantleys metod. Insomningen på kvällen fungerar bra. Hon sover inte så jättemycket på dagen och kanske kan vi få hennes sovstunder då att bli bättre också.

• cookiemonster

Vårsol:
    tack för inbjudan. Lägger genast in tråden i mina favoriter och kommer följa den.
    Skall nog ta och läsa om delar av boken igen.

• mammamamma

Vilken bra tråd! Jag ska ge mig på boken igen. Läste den i somras men då var det så mycket upp och ner med semestrar och annat så vi kom aldrig igång. Och sen har sömnen gått i perioder. Just nu vaknar han ganska många gånger per natt. Det är inte något dramatiskt problem men jag ska börja jobba den 1:a mars och då kommer jag inte ha samma möjligheter att t.ex. lägga mig och vila tillsammans med honom om natten varit jäklig.

En fundering. Han kan i vart fall då och då på kvällen somna utan bröstet i munnen. Han släpper då bröstet och rullar åt sidan och somnar. Då lyfter jag över honom till spjälsängen och han sover 1.a passet där eftersom jag helst inte vill lämna honom på vår säng eftersom han kan ramla ner. Men det kanske är dumt? För tanken är väl att det ska vara likadant när han vaknar till som när han somnar? Så att han kjan somna om och inte bli klarvaken p.g.a. att omgivningen är annorlunda. Han brukar vakna efter 1 1/2-2 timmar (ibland bara 40 minuter) och då söver jag om honom i vår säng och då går det inte att lägga ner honom i spjälsängen utan att han vaknar. Så då får man antingen gå och lägga sig med honom alternativt lägga massa kuddar runt och ha öronen på skaft.

Att lägga ner honom i spjälsängen då han är "vid medvetande" känns omöjligt, han vill absolut inte det.

Hur skulle ni gjort?

• timberhochmandie

En stilla undran: Hur definierar ni "no cry"? Jag menar, gråt är gråt, skrik är skrik, men vad säger ni om "kink"? Dvs. en sorts protest, men varken gråt eller skrik, inte högljudd eller desperat och inte mer än en minut. Får de inte ge något ljud alls ifrån sig när man lägger dem för att det där med NO cry ska vara uppfyllt, eller är det just det där mer förtvivlade man åsyftar?

*kram*

• mammamamma

Jag gissar att författarens titel är en anspelning på andra metoder som hon kallar "cry-it-out", typ 5-mintermestoden och andra liknande. Att det hon beskriver är en motvikt till dessa metoder. För mig är en knapp minuts smågnöl något helt annat än förtvivlad gråt. Men jag önskar ju att nattningen och sängen ska förknippas med något positivt och inte med protester och gråt, inte ens smågnöl. Och jag tror nog att du i boken kan hitta bra tips om du tycker att läggningssituationen inte är optimal.

Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution