Inlägg från: Doktorinnan |Visa alla inlägg
  • Doktorinnan

Pepptråd för No Cry Sleep Solution

Åh, vilken bra tråd.... Har börjat läsa boken och tycker hon har väldigt vettiga idéer om barns sömn och hur man ska förhålla sig till den! Har dock inte hunnit omsätta några av idéerna i praktiken än så jag får återkomma när jag har mer "kött på benen".

Lite OT kanske, men jag skrattade gott åt frågan om JAG hade kunnat somna om ifall jag somnat i en varm, gosig säng och vaknade utan täcke på köksgolvet

• Doktorinnan

Lilla My och Vårsol: det är precis vårt stora problem också! Ebba vill inte sova på dagarna, vilket resulterar i övertrötthet, gnäll och svårt att sova på natten... Hoppas verkligen på att jag ska hitta en lösning!

• Doktorinnan

Vårsol: precis! Jag tror verkligen på den teorin... Har fösökt ligga bredvid, och det funkar ibland... Hon somnar lättare, men vaknar tyvärr om jag rör mig lite.

• Doktorinnan

Vårsol: hmmm... det är nog vårt stora problem - avsaknad av rutiner! Ska försöka hitta på nåt bra... Sover er alltid middag på samma tid? Hur gammal är han?

• Doktorinnan

akl: jag köpte min på adlibris tror jag, men jag vet inte om den går att få tag på i någon välsorterad bokhandel också!? Brukar ju vara smidigt att beställa via nätet annars, tycker jag!

• Doktorinnan

Jag har inte orkat ta tag i nattamningen alls - men Ebba är ju bara 5 1/2 månad än, så det är ju ingen fara...

Vi kämpar just nu mest med att försöka göra ett schema/en rutin för dagen med fastare tider för middagssovning och för att försöka få till längre sovstunder dagtid! Men det är så himla svårt - både att hitta en rutin som passar in i ens liv, med bvc-besök, mammagrupp, babysim..... (allt på olika tider varje dag såklart) och att få henne att somna och sova mer än 20 min dagtid!

En annan sak som vi pratade om igår och som jag skulle vilja fråga om - lite OT kanske, men handlar ändå om boken - är Pantleys syn på samsovning. Hon menar ju att ingen annan än mamman ska sova bredvid bebisen (inte pappan heller) för det är bara hon som har de reflexer som krävs för att skydda barnet (hon uttrycker sig inte exakt så, men ni fattar kanske vad jag menar). Jag tolkade det som nåt hon måste skriva för att de är så hysteriska i USA och hon inte vill bli stämd... men min man blev orolig när hanläste det och oroar sig nu för att han kan vara en potentiell fara för Ebba i sängen! Hur ser ni andra på det? Har ni hört liknande varningar från andra länder? Hur gör ni (som samsover...)?

• Doktorinnan

Lara Croft: jag skriver på ett block som ligger i sängen (i mörkret) - väldigt lustigt sen när man ska försöka tyda sina kråkor på morgonen

I går lyckades vi få Ebba i säng lite tidigare än vanligt - men då vaknade hon kl fem och tyckte att det var morgon... Pantley menar ju att det inte ska bli så - och det är väl svårt att säga med så knapp erfarenhet - men hur har ni andra upplevt det? sover de lika länge på morgonen även om de kommer tidigare isäng?

• Doktorinnan

Grattis vårsol! och trist natt för er jessi74...

Här har det gått ok - i går lyckades jag få henne att sova två riktigt långa pass! Ett genom attt ligga bredvid och ett genom att gå med vagnen (i sjalen blir hon nog för varm, för då sover hon inte mer än 20 min tyvärr)! Hon somnade vid 20-tiden och har sovit rätt ok i natt. Vaknade kanske tre ggr, varav en för att hon var snorig - och då hade h on svårt att somna om, så klart. MEN sen sov hon till efter 7!!!!!

• Doktorinnan

Puh, här är det också upp&ner... det är ju så himla svårt att få i hop det här med rutiner! Dagsömnen blir verkligen lite hur som - ibland lyckas jag få till en lång tupplur (1-1,5 h) genom att ligga bredvid, eller gå med vagnen. Men det blir olika tider varje dag, och oftast måste vi i väg någonstans och så är hela rytmen sabbad... suuuuuck! Man vill ju så gärna följa hennes mönster, och respektera hennes tider och behov - men samtidigt vill man ju inte behöva tacka nej till allt och aldrig mer gå ut. Det är så svårt att veta i förväg hur det kommer bli från dag till dag så det är nästan omöjligt att boka in bvc, tandläkartid, fikor mm så att det passar! Hur får ni andra dagsrutinerna att gå i hop????

Nattsömnen har varit ok - hon har vaknat och gnällt några ggr, men hon är rätt gnällig på kvällarna (och lite på dagarna) också, så jag misstänker att det är något "fel" - antingen nån förkylning på g eller kanske tom tänderna?

Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution