Pepptråd för No Cry Sleep Solution
Doktorinnan: mitt livs styrs mycket av hur och när lillan sover. Kan inte planera in något när hon måste sova, struntar man i det blir det bara trött och gnälligt och det man planerat blir ändå inte inte särskilt lyckat. Brukar boka aktiviteter vi de tider så hon oftast har sovit, vilket känns väldigt begränsande.
Läste boken i höstas och har lagt till kvällsrutin och en gosenalle som hon tycker mycket om nu, men den hjälper henne inte att sova dock. Försöker varje kväll få henne att somna tidigare men slutar oftast med att hon somnar ca 22.00. Har provat GRP lite till och från beroende på tänder (fått 6 st, är 10 månader nu och de har kommit sen hon var 6 månader), förkylning och hur trött jag varit. Det som hänt är att hon accepterar att jag tar bort bröstet eller släpper själv och vänder sig om och somnar/sover vidare. Några gånger var hon vaken ca 5 minuter innan hon somnade. Rullande runt lite och gnällde lite, men var inte ledsen. Inget av detta har lett till att hon vaknat färre gånger eller somnar utan bröstet helt. Att logga skulle jag aldrig orka! Lillan sover bara ca 10 timmar per natt och måste göra så lite som möjligt för att kunna somna om.
Vad gäller dagssömnen är det långpromenad med vagnen 1-2 timmar som gäller eller amma i sängen och bevaka henne så att jag snabbt kan snutta på så hon somnar om. Känner mig lite som en slav för hennes sömn, men har valt att göra så här för det är enda sättet att hon blir utsövd. För tillfället får hon snutta så mycket hon vill för hon är förkyld och äter dåligt.
Har funderat på att prova vagna henne på natten, men nu är hon så stor att hon lätt kan ramla ur vagnen så det är nog ingen bra idé. Annars kan pappa få henne att sova i vagnen inomhus på dagen. Vad tror ni, är det en bra idé? Vara vaken kanske och kolla henne.