• Mia1975

Pepptråd för No Cry Sleep Solution

Hej!

Har köpt boken och börjat läsa. Måste hitta en lämplig dag att logga. Men tyvärr har dottern blivit lite krasslig. Har haft feber och diarrée. Vaknar fortfarande av oro i magen och bajs i blöjan vid 4-5 tiden och vi får ränna av och an till skötbordet. Inte helt perfekt timing att börja med sovrutiner.

Har en tanke ändå att kanske börja lite smått med att försöka förlänga sovtiderna på dagen. Hon är också en 30-minuters bebis. Vaknar som en klocka efter 30 minuters tupplur på dagarna. Kanske kan börja med lite sovrutiner på dagarna i alla fall även om hon inte är helt kry...

• Mia1975

Killer: Enligt Pantley så behöver 6 månaders 14-15 timmar per dygn varav ca 10-11 på natten och 3-4 på dagen, en 9 månaders 14 timmar varav ca 11-12 på natten och 2 ½-4 på dagen.

Här är en länk till hemsidan där bl.a. tupplurar dagtid avhandlas...
    www.pantley.com/elizabeth/content/qanda/naptime.htm

• Mia1975

Hej!

Har köpt boken och börjat läsa. Har även följt tråden och blir allt mer inspirerad av era framgångar. Undrar när kan man börja introducera snuttefilt/gosedjur? Någon som provat eller som har gjort det tidigare utan att läsa boken, när började ni med det? Min lilla plutta är snart 7 månader. Tänkte att det kanske kan hjälpa henne somna om när hon vaknar på natten om hon har en extra trygghet i sängen iform av en "lovey", men vet inte om hon är mogen nog att förstå innebörden. Har det fungerat för någon av er andra?

Vi har även börjat med att försöka kliva upp lite tidigare för att hon ska kunna sova lite mer på dagen. Som det varit senaste tiden innan har det inte blivit mer än 2*30 på dagen och det tycker jag är i minsta laget. Vet inte om det är en tillfällighet men redan efter en dag har hon varit vaken mindre på natten. Så det verkar inte påverkar mängden sömn nattetid något ännu, vilket känns bra. Vill ju inte byta dålig sömn på dagenmot ännu sämre sömn på natten. Målet är endast ett uppvaknande med flaskmatning nattetid. Försöker proppa henne full med mat på dagen och kvällen så att hon inte ska bli hungrig. Funkar inte längre med nattamning. Hon blir inte mätt och somnar bara vid bröstet för att vakna igen efter 1-2 timmar. Som det verkar nu efter kort tid sover hon bättre på vällingen... Håller tummarna!

• Mia1975

OK, tack. Det kanske skulle kunna funka att införa en snuttis om man jobbar lite målmedvetet med det ett tag. Vi får lov att välja ut någon taktisk rätt sak som man kan byta ut eller tvätta utan att lillan märker det.

Till systernegativ: Enligt boken är det dags att göra förändringar i sömnrutinerna endast när man är redo för det, dvs när man börjar uppfatta det som ett problem. Att man anser att barnet inte får tillräckligt med sömn eller att sömnsvårigheter stör familjen i övrigt. Så om du och bebben inte störs av att amma fyrtioelva gånger på natten är det nog inte dags än för några nya sömnrutiner. Men som vårsol påpekade finns det inga garantier för att barnet bara helt plötsligt ska börja sova längre stunder på natten. Det är klart att för några funkar det säkert automatiskt rätt bra efter ett tag. Det är iaf vad man hör av vissa och det är ju bra. Men om det inte funkar tilltalar denna metod just mig och min man eftersom den inte är så drastisk och inte innebär att man måste lämna sitt barn att lära sig somna/somna om själv...

• Mia1975

Elsa 7 månader.
    Vår nya morgontid för uppstigning verkar börja ge resultat. Har kunnat få lilla damen att sova över en timme vid förmiddagsluren vid två tillfällen. Men jar inte fått till någon längre sovning på eftermiddagen än. Kanske måste det få bli vagnen då. Hon brukar oftast verka tycka det är skönt att bli nedlagd i vagnen och somnar snabbt under promenaden.
    En gång förra veckan kunde hon somna om själv efter ca tio minuter då hon vaknat till i vagnen. Gjorde ingen buisness av att hon vaknat utan låtsades som jag inte märkt det. Hon låg och blinkade och tittade lite en stund sedan somnade hon om. Ska prova det igen.
    Helgerna stökar tyvärr till lite, speciellt när man har långväga gäster som man ska underhålla. Lätt att missa trötthetssignalen och då kommer dottern snabbt in i andra andningen...

• Mia1975

Var inte tillräckligt snabb i vändningarna idag. Gick tillbaka försent för att söva om dottern när hon vaknade till efter en halvtimme på förmiddagen. Vilket resulterade i att hon blev övertrött redan mellan 12-13. Hon har precis somnat om nu. Jag ska vakta henne som en hök och försöka se till att hon sover lite längre den här gången.

Hur länge ska man behöva hålla på så här? Är det inte meningen enligt boken att de efter ganska kort tid ska börja sova förbi 30 minuters gränsen eller åtminstone börja känna att det är skönt att somna vid sovtiderna på dagen. Här blir det alltid lite tvångssövning för att hon ska somna. Får hålla henne tätt intill och buffa rumpan 5-10 minuter minst innan hon törnar in.

Endast en gång har jag kunnat lägga henne dagtid utan att ha sövt henne innan. Den gången var hon på väg att bli sjuk och hade sovit jättedåligt på natten. På kvällarna har hon dock alltid varit lätt att lägga. När hon är trött lägger man henne i sängen och stoppar om. Pussar henne och viskar godnatt. Hon somnar lugnt själv med sin napp i mun efter max två minuter. Ska det vara helt omöjligt att få henne att somna så enkelt på dagen?!

• Mia1975

Vårsol: Har börjat med rutiner förmiddagstuppluren. Vi sätter på lite lugnare musik typ ballader och visor. Hon får sina AD-droppar (vilka hon gillar), sedan läser vi två böcker (samma varje gång). Vi sitter i soffan varje gång och om det var mer än en timma sedan hon åt får hon amma (annars är det ingen idé, då blir det bara lek) om inte får hon nappen och sitta/halvligga i min famn medan jag puffar henne i rumpan. Försöker sedan några dagar tillbaka att starta denna procedur mellan 09.00-09.15. Hon brukar vakna mellan 07.00-07.25.

På eftermiddagen tänker jag försöka införa vagnssovning, eftersom det lämnar större flexibilitet om man har något ärende. Plus att det kan vara skönt med en promenad en gång om dagen, för mig. Sedan tänker jag mig att hon kanske när vi börjar få ordentlig rutin på sovtiderna, kan sova i vagnen på förmiddagen om vi ska iväg någonstans och eftermiddag i sängen...

• Mia1975

Vårsol:

Ska börja imorgon med samma rutin både morgon och kväll. Funderar dock på att flytta förmiddagsluren en halvtimme framåt. Detta pga att de senaste dagarna har dottern nästan varit fööör pigg kl. 9. Kanske funkar bättre om man startar 9.30. Antar att det som gjort att det funkat så snabbt för dig är att lillkillen lärt sig rutinen snabbare då ni användt den två gånger om dagen.

Idag har det varit lite upp och nedvänt. Fick henne inte somna om igen någon längre stund, efter halvtimmen idag heller. Sedan somnade hon i bilen när vi gjorde ett ärende vid ett tiden. Snabbade mig lägga henne i vagnen för att hon kanske kunde sova lite längre om vi prommade lite. Vaknade efter ca 30 minuter igen. Sedan blev hon trött precis efter middagen så hon har sovit igen mellan 17.30-18.00.

Önskade att det vore lika enkelt att få henne sova på dagen som det är på natten. Hon somnar nästan direkt när man lägger henne kl. 19.30-20.00. Och aldrig har hon vaknat efter bara 30 minuter på kvällen om hon inte varit sjuk. Varför vaknar hon inte till då!? Hon kan ju uppenbarligen sova längre än 30 minuter. Får kanske ta och skärpa till mig och göra våra rutiner verkligt fyrkantiga en vecka så kanske det kan fungera något bättre. Åtminstone utan gråt och grin när det ska sovas på dagarna...

Det värsta med att hon sover lite på dagen har kommit nu på slutet. Hon blir sååå grinig på eftemiddagen eller kvällen...

• Mia1975

Kottan81:
    Hur gick du tillväga när du introducerade den. Vävde du in den i själv läggningsrutinen eller har flickan själv "valt" filten? Inte så att jag tror att de riktigt aktivt väljer. Men det kan ju kanske vara mer eller mindre aktivt från förälderns sida vad som blir "snutten".

Fick med tunnare filt i ett bäddset jag köpte på IKEA. Det kanske kan vara något man kan dela upp i något mindre delar, så man kan ha på lager, när det behöver tvättas eller så... Ska tvätta den först bara så att min gullunge vänjer sig vid att den luktar någorlunda nytvättad...

Jag tycker att det går lite upp och ned men Elsa har varit lite lugnare vid förmiddagsvilan idag. Lyckades söva om henne så att det blev en drygt 1 ½ timmes sovning sammanlagt. Hoppas vi kan få till det lugnt och trevligt i eftermiddag också. Skulle helst vilja gå ut med vagnen eftersom det är så fantastiskt väder ute. Men jag ska försöka hålla mig till rutinen för sakens skull ändå. Får sitta nära fönstret så att man åtminstone kan titta ut på det fina vädret... Eller så blir det att sitta en stund på farstubro medan hon sover...

• Mia1975

Måste bara dela med mig lite. Yippiiiie! Mitt lilla hjärtegull sov förbi halvtimmesgränsen nyss. Iofs bara med en kvart. Men sedan gick det att söva om henne. Jag hoppas på två timmar eftersom det bara blev en halvtimme på förmiddagen.

Har inte hunnit till GRP i boken än. Men upptäckte en sak i natt. Min dotter hade lättare för att somna om själv och blev inte alls lika uppjagad när jag lade henne på mage. Hon är ju faktiskt sju månader nu och kan med lätthet vända sig både från mage till rygg och vice versa, så det borde ju inte vara någon risk längre. Men hade inte provat det förut (förutom någon gång när hon var pyttig då hon fick sova någon enstaka dagtupplur, under sträng bevakning, på magen eftersom hon sov lugnare så). Kanske kan detta vara ett steg på vägen mot att få till lite längre sovpass på natten. Sista 1,5-2 månaderna har det nämligen sällan varit längre stunder än 2-3 timmar mellan uppvakningarna.

Har inte kommit mig för det där med "snutten" än, men jag ska försöka ta mig tid endera dagen att dela upp den utvalda filten i mindre delar...

Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution