• Jessi74

Pepptråd för No Cry Sleep Solution

Jag håller på och läser boken nu och tycker den är mycket tankvärd och delar min syn på barn. Vi har inte så jättemycket problem längre men jag skulle vilja få bort nattamningen och har tänkt använda mig av Pantleys metod. Insomningen på kvällen fungerar bra. Hon sover inte så jättemycket på dagen och kanske kan vi få hennes sovstunder då att bli bättre också.

• Jessi74

Vi har inte problem med insomnandet på kvällen, det funkar bra och hon somnar själv i sin säng, men hon vaknar ju flera ggr/natt och vill amma. Det är ju så lätt att bara låta henne snutta och sen somnar vi båda två snart. HUR ska jag orka vara vaken och se till att hon inte somnar med bröstet i munnen?! Har ni några tips på hur ni gjorde? Kanske hjälper att sätta sig upp, men hur orkar man det? Jag är verkligen trött och slut just nu...

• Jessi74

vårsol - ja det är väl bara att bestämma sig helt enkelt. Ska anstränga mig, tror jag måste sitta upp och amma för att inte somna.

• Jessi74

Vi samsover och hon ligger mellan min man och mig. Har gjort så ända sedan hon föddes. Ibland skjuter jag henne nära min man också eftersom jag sover bättre med lite utrymme och han inte har svårt att sova med henne klistrad intill sig (som hon vill). Jag känner mig inte alls orolig. Om min man har druckit alkohol (jag ammar och dricker aldrig) så sover han inte bredvid henne, men det är ju så sällan.

• Jessi74

Skulle vara vaken vid varje amningstillfälle och avbryta amningen innan hon somnade. Gick ju inte så bra. Första amningen var jag vaken och avbröt samt lyckades lägga ner henne bredvid mig innan hon somnade. Resten av amningarna låg hon bredvid mig och båda somnade. Jag är sååå trött, vad ska man göra?!

• Jessi74

Skumpis - Pantley skriver om napp också, men det är väl samma tillvägagångsätt att bli av med den som med bröstet om jag kommer ihåg rätt från boken.

Natten var kaotisk. Det är så svårt att orka vara konsekvent och hon blir sååå ledsen om man tar bort bröstet innan hon sover. Hjälper inte att sätta ett finger på hakan som Pantley skriver. Hon gapar efter bröstet, ibland ger jag napp då bara för att slippa amma om jag ammat länge. Någon som har tips?

• Jessi74

En något bättre natt men fortfarande lite stökig. Kan tänder på G påverka sömnen? Jag ammade i famnen halv tolv, halv ett och halv fem. Körde GRP men jag tycker det är svårt för hon blir så ledsen när jag tar bort bröstet. Efter några gånger funkade det iaf någorlunda, men ibland ger jag napp så att jag får lägga mig... Kl fem var hon jättepigg och levde runt så då fick hon ligga bredvid mig och jag ammade tills hon somnade.

• Jessi74

Det är en sak som jag inte riktigt fått kläm på. Ska man skriva anteckningar varje dag och natt över naps och nattsömn? Jag måste det, för hur ska man annars komma ihåg och kunna utvärdera var 10:e dag? Men jag läste någonstans i boken att "det är ingen idé att skriva ner oftare än var 10:e dag". Hur gör ni?

• Jessi74

vårsol - Okej, då fattar jag. Så man skriver bara ner var 10:e dag alltså? Men det varierar ju så jättemycket för oss, så har man otur är det en dålig natt om 10 dagar.

• Jessi74

Inatt vaknade Isabella bara två gånger MEN den andra gången hon vaknade var hon vaken i två timmar.... Vet inte vilket som är värst... Kanske berodde på att hon sov typ tre timmar under dagen igår?! Hur kan ett grundläggande behov som sömn vara sååå svårt?!?!

Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution