Inlägg från: Barbablond |Visa alla inlägg
  • Barbablond

Pepptråd för No Cry Sleep Solution

Hej
    Har inte köpt boken ännu men det kanske är läge. Vår lille kille är dock ett år, funkar bokens metoder fortfarande då? Det verkar som de flesta av er har lite yngre barn...

• Barbablond

Går det att köpa boken i bokhandel tro, eller måste man beställa den? Nån som vet? Jag är nämligen inte så himla tålmodig... Vill gärna ha den idag nu när jag bestämt mig för att köpa den.

• Barbablond

Så, nu har jag beställt boken också. Nu är det bara att vänta....

• Barbablond

Nu har vi fått boken också. Har läst lite och den första omedelbara förändringen vi inför är betydligt tidigare läggning - vid 19.30 tills vidare. Nattningsrutinen blir i stort sett samma som vi haft tidigare, men jag ska försöka dra ner på amningen och utveckla alternativa insomningsassociationer.

• Barbablond

Ja, vilka är vi som precis har börjat eller som ska börja? Vi kanske ska starta en ny tråd och komma tillbaka hit och fråga er mer erfarna om råd sedan om det behövs...

• Barbablond

Tredje dagen för oss... Två nätter var jättejobbiga som vanligt - 11 uppvaknanden (!) men inatt har jag och lillkillen sovit 3½ timmar i sträck tror jag. Om inte vi var vakna nån gång däremellan fast jag har glömt det.... Fast det tror jag inte, jag känner mig väldigt utvilad idag.

• Barbablond

Hittills har bara jag läst boken, men sambon har lovat att läsa den denna veckan. Det blir lite konstigt annars, om jag ska tala om för honom hur han ska göra... Det är iofs mest jag som har hand om sovandet, men nattningen är vi ju två om.

• Barbablond

Killer
    Jag var helt färdig efter att ha skrivit häromdan när han vaknade upp elva gånger. Det blir svårare och svårare att tyda mina krumelurer... Men för mig var det nödvändigt att skriva ner, annars har jag _ingen aning_ om hur många gånger jag varit vaken.

• Barbablond

puh... måste fråga om råd...

Har kört NCSS i snart en vecka. Det funkar bra med läggningen, han somnar vid 19.30-20.00 men vaknar som vanligt 5-12 gånger/natt. Och nu i går ville han inte sova alls vid 13-tiden som han brukar (ca 1 tim) utan somnade först vid 15.00. Idag har han inte sovit alls, förutom en liten stund i bilen. Jag promenerade som vanligt vid 13.00 och då brukar han alltid sova i vagnen. Vad ska jag göra? Jag får känslan av att han är mer utsövd efter natten och helt enkelt inte är trött mitt på dagen. Hjälp!

• Barbablond

akl:
    1 år och några veckor
    Vid 8 - 8.30
    Vanligtvis ett pass, ca 1-1½ timme

Verkar som om det är likadant idag. Han har varit vaken sedan 8 och inte sovit ännu. Sambon försöker lägga honom nu (igen, har försökt ett par gånger redan). Hjälp!

• Barbablond

Tack akl! Han somnade vid 15-tiden, så lite dagssömn har han fått idag i alla fall. Hoppas att han sover bättre i natt än vad han gjorde i går natt. Men det gör han nog.

• Barbablond

Idag har det gått bättre - gick upp vid åtta och fick till en middagslur mellan 13-14.30. Har gjort allt ca en halvtimme tidigare idag än de andra dagarna. Efter att han somnade 19.45 sov han oavbrutet i två timmar! Det var väldigt länge sedan, vi brukar få gå in till honom varje halvtimme tills vi går och lägger oss. Så än har vi inte gett upp...

• Barbablond

Trixan: Det där låter precis som vår son... Skulle gärna få lite tips angående avvänjning... Någon?

• Barbablond

Ja, jag... eller jobbar och jobbar. Min förhoppning var att om han började sova hela nätter så skulle amningen ebba ut "av sig själv" eftersom jag nästan bara ammar på natten. Vi har kört NCSS i drygt en vecka och jag märker ingen skillnad när det gäller antal tillfällen. Hur länge dröjde det för er andra innan ni började se positiva resultat av NCSS?

• Barbablond

Vi har inte heller märkt någon direkt bättring ännu, men i natt var första natten han fick sova i spjälisen alldeles intill vår säng så att jag inte stör honom i sömnen. Får se hur det går.

Bonanza: Vet inte, men kanske kan ni prova något annat samtidigt som ni vaggar ett tag - exempelvis att han får känna på ditt hår, massera, killa i håret eller nåt annat. Samma sak varje gång! Och så går ni över till det mer och mer. Så har vi gjort med amningen - Elliot ammar sig inte till sömns, när han ammat färdigt känner han på mitt/pappans hår tills han somnar.

• Barbablond

Vi har inte heller sett några framsteg ännu... Tvärtom har lillkillen börjat ta lång tid att lägga, både på dagen och för kvällen och det har aldrig varit några problem innan. Vet inte vad vi ska göra, men tror fortfarande på NCSS så vi kör väl på. Kanske ska jag dock försöka sluta med nattamningarna och ge honom lite vatten i stället - i natt gick det bra 3 gånger i sträck! Någon som har tips angående avvänjning?

• Barbablond

Det känns som om lillkillen börjar sova lite bättre nu. I går natt tror jag bara att han vaknade fyra gånger, varav två efter att vi hade gått och lagt oss. I natt var det nog lite fler, men ändå inte så många som det varit ibland. Det går också bättre med dagvilorna nu, vi har släpat fram barnvagnen som han hade när han var liten och så får han sova där någon av passen, vilket det verkar som om han tycker om. Får se hur det blir nu framöver...

Hur gör ni när ni ska bort? Vi ska nämligen på middag hos vänner på lördag och vi vill ju inte sabba det nu ifall han börjar komma tillrätta med sovandet.

• Barbablond

Nu äntligen känns det som om det börjar hända saker! Sedan ett par kvällar är det pappan som lägger lillkillen, han får lite mjölk i soffan innan tandborstning i stället för vid sänggåendet som tidigare. Det var lite protester första dagen men igår somnade han utan något gråt eller nånting. Iofs vaknade han flera gånger i natt, men inte så många som vanligt och han somnade lätt om utan mjölk flera av gångerna. Hoppas verkligen att det kommer att funka nu!! *håller tummarna*

Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution