• jojjo113

Pepptråd för No Cry Sleep Solution

Hej!

Lägger till denna tråden till mina favoriter. Har precis fått hem NCSS boken för toddlers. Min pojke är 18 månader och vaknar allt för många gånger varje natt.
    Har inte kommit så långt i boken, så vi har inte direkt startat ännu, men vi planerar massor med hans nya säng och lite hur vi ska gå till väga osv.

Jag har en fråga bara. Min pojke får helt ny blöja precis innan han somnar (vid halv 8 vanligast) Klockan 1-2 är den överfull och läcker igenom och självklart vaknar han ju då, även på morgonen (vid 5) när han vaknar så är den full med kiss.. I natt var det t o m så mycket kiss att det gick igenom till madrassen osv. Hur ska vi göra med det? För jag förstår ju att det är en av de anledningar som gör att han vaknar.
    Kan tillägga att han är väldigt lättväckt så byter vi blöja när han sover så kommer han vakna av det..

Alla tips mottages tacksamt

• jojjo113

En sak till jag undrar över.

Vår pojke sover nog samanlagt förlite per dygn.
    Innan jag fick boken trodde jag att jag skulle börja med att dra ner på dagssömnen (han kan sova upp till 3 timmar utan problem)för att kunna sova mer på natten. Men nu när jag börjat läsa i boken så förstår jag att jag kanske inte sak dra ner på den sömnen utan låta honom sova så han får sina timmar? Eller har jag missuppfattat det?

Som sagt, har inte läst hela boken ännu, men är ändå lite nyfiken på vad ni andra tycker..

• jojjo113

Ingen som hade några tips till mig?

• jojjo113

akl -- Tack för svaren!

Angående att byta på han eller låta han kissa innan vi går och lägger oss så har vi funderat på det. Men de gånger vi bytt på han blir han ofta ganska klarvaken och det tar en bra stund innan han somnar igen.
    Men jag vill ju inte att han ska sova i sitt kiss, hur kul kan det vara?!
    Vi får nog prova oss fram..

Angående vaknandet på natten, så vaknar han "halft" ( alltså inte direkt klarvaken och ofta blundar han fortfarnade) och skriker. Somnar ofta om av att vi gungar han eller klappar honom på ryggen. Ofta tar max 5 minuter innan han somnar om. Ibland (ganska ofta) tar vi upp honom (för att han inte lugnar ner sig med skriket) och gungar honom till sömns stående. Han är aldrig hungrig på natten, vill aldrig ha mat, så det är inte problemet.
    Ibland lägger vi oss t o m på madrass på golvet för där sover han ganska bra, mest för att man då är snabb att gunga honom om han vaknar. Hoss oss i sängen vill han inte sova, jag tror att han tycker det är för varmt och trångt fast vi ger han mycket utrymme.

Men jag väntar med dagssömnen då. Han sover en gång 2-3 timmar på dagen ungefär..

Vi ska få en ny säng till honom nästa helg. En vanlig säng (90cm) och vi hoppas att han ska trivas bättre i den Han verkar vilja ha bra utrymme när han sover.

Så nästa helg när sängen kommer ska vi försöka oss på NCSS, då hinner jag läsa igenom boken ordentligt också.

• jojjo113

Reva -- Tack för ditt svar!
    Jag kommer då låta dagssömnen vara tills vidare i alla fall..
    Ja det var skönt att det var någon mer med barn som är lite äldra, man känner sig lite ensam med sina problem

Har du haft problem med att han vaknat på nätterna mycket? Eller har det varit annat som stört?

• jojjo113

Reva -- Jo han är ledsen när han vaknar. Annars hade inte jag heller sett det som ett problem direkt. Barn vaknar ju. Ibland vaknar han bara två till tre gånger per natt (men sover väldigt oroligt fram mot morgontimmarna) och det är ju en bra natt.. Men ibland vaknar han flera gånger i timmen hela natten, så varken han eller vi får någon sömn alls. Däremot så somnar han om ganska fort, han blir aldrig klarvaken och inte vill sova alls..

• jojjo113

Min kille vaknar och skriker.. Han ligger alltså inte vaken för att börja skrika, utan skriker det första han gör..

Är det någon som vet varför barn gör så?

• jojjo113

tinanilsson-- Den finns än sålänge bara med engelsk text.. Men den är väldigt lätt att förstå även om man inte läser på engelska så ofta..

Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution