• Gates

Pepptråd för No Cry Sleep Solution

Jag behover lite peppning! Dottern sov 20-8 fran 2 manaders alder, hon ar nu 5 manader. Vi borjade med NCSS efter nyar eftersom laggningsrutinen tog tva timmar och var stressful for oss alla. Det har gatt bra, vi haller om henne och vaggar nar hon ligger i sin spjalsang innan hon somnar och laggningstiden inklusive amning tar bara 30-45 minuter. Det ar skont, men det ar annu skonare att det inte ar sa stressfullt och skrikigt. MEN!!!.. for ungefar en vecka sedan vaknade hon mitt i natten och ville ha mat. OK, no problem, hon somnade direkt efterat och det gjorde jag med. Natten efter sov hon hela natten igen. Sedan skar det sig rejalt och hon har okat nattvaknandet succesivt till igarnatt nar hon vaknade kl 20.45, 22.45, 3.40 och 6.50 innan hon var utvilad och kom upp for dagen kl 8.30, men var inte lika utvilad som hon vanligtvis ar da. De forsta tva gangerna rackte det med att ga in och vagga henne lite sa somnade hon om. 3.40 var hon hungrig, men var vidvaken efter mat och det tog over en timme att fa henne att somna. Efter 6.50-vaknandet somnade hon om utan mat. Nagon som har haft liknande erfarenheter? Hoppas att det bara ar nagon fas hon gar igenom for jag gillar NCSS och har rekommenderat till kompisar. Jag har svart att sova for jag ligger och vantar pa att hon ska borja grata hela natterna. Ska forsoka folja NCSS, men ar sa trott. Min man hjalper saklart till, men han maste ju ga och jobba pa morgonen! Ar det nagon annan som har gatt baklanges med NCSS? Vad hande? Vad gjorde ni? Ordnande det sig nar ni holl er till NCSS?

• Gates

Doktorinnan:
    Ta ett djupt andetag.... Sadar ja. Det kommer att fixa sig! Laste dina inlagg och ville dela med mig nagra saker som hjalpt mig. Jag tycker ocksa att lata babisen ligga och skrika sig till somns ar valdigt stressfyllt och har jobbat med NCSS. Fick nyligen bakslag och dottern var uppe 5 ggr/ natt fran att ha sovit 20-08. Upptackte att hon faktiskt grater lite i somnen da och da och istallet for att rusa dit med en gang vantade jag ett tag. Elizabeth Pantley skriver om det har i sin bok, skillnaden for min dotter var att om jag gar dit och borjar vagga henne som Pantley beskriver, sa vaknade hon och trodde att det var dax for mat. Sedan jag upptackte att det ar battre att ge henne ett par minuter att somna om har hon borjat sova mycket battre -igar natt vaknade hon inte en enda gang! Peppar, peppar! Tycker inte att det raknas som att lata henne skrika sig till somns. Den andra upptackten jag gjorde var att hon ar kanslig for ljus under dagen. Nu drar jag ner en mossa over ogonen pa henne och jag far ibland ga och vacka henne for att hon inte ska sova for lange. Ska forsoka fa maken att hjalpa mig med att morklagga fonstret mer i helgen for att slippa mossan!

Vi markte ocksa stor skillnad nar vi flyttade henne till hennes eget rum. Du skrev att du inte gillade det, men om hon har svart att sova for att hon hor era sovljud sa kanske det kan vara vart att prova? Plus att det tar langre tid att ga in till henne. Hon kan ju alltid flytta tillbaka till ert rum om det inte fungerar Vi har en san dar baby monitor, vi hor varenda andetag om vi drar upp volymen.

Ytterligare en grej som har hjalpt mig oerhort: Boken "Healthy Sleep Habits Happy Child" av Marc Weissbluth. Helt underbar bok som handlar om att "tajma" somnen nar barnet ar som mest fardig att somna- ungefar som man "tajmar" en vag nar man surfar. Har tillbringat manga timmar med att vagga dottern for sent eller for tidigt innan jag nu har nagotsa nar koll pa nar hon ar redo. Det ar helt otroligt nar hon bara somnar! Han foresprakar "let cry" om man missar "tajmingen", men pratade med en tjej i en mammagrupp som hade anvant hans "tajming" i kombination med NCSS med goda resultat. Detta har hittills fungerat for mig ocksa! Om all somn fixar sig tror jag att viktokningen kommer pa kopet! Lycka till och skriv in till traden hur det gar!

• Gates

Hej igen! Tillbaka fran kombinerad forkylning och magsjuka for bade mamma och pappa- dottern fick bara forkylningen, men vi andra har varit totalt utslagna.

Till Doktorinnan: Det dar med "tajming" AR jattesvart! Men det fungerar sa himla bra nar man borjar fa koll pa det. Min bok sager att man skall borja sova ner barnet inom tva timmar efter att det vaknade sist for det ar sa lange ett barn under 6 manader kan vara vaket utan att bli trott. Nu ar din dotter lite aldre plus att det dar med tva timmar fungerade aldrig med min dotter! Titta pa klockan nar hon vaknar och sedan nar hon borjar gnugga sig i ogonen i en dag och fa koll pa ungefar hur lang tid hon klarar att vara vaken. Borja sedan att sova en halvtimme tidigare. "Min" bok pratar om alla tecken som barn lar ha nar de borjar bli trotta, antligen ar jag helt okanslig eller sa har min dotter inte dem, sa det fungerade inte. Jag kom fram till att det var ungefar 3 timmar hon kunde halla sig frasch, sa borjade med att sova efter 2,5 timme. Det kanns lite fanigt att borja sova en pigg unge, men det ar tid man tillbringar med sitt barn da det inte grater och man myser ihop. I borjan kanns det som man ar en slav under det har 2,5 timmarsschemat. Sjalva sovningsmetoderna anvander jag Pantley's tips istallet for "Let Cry" som boken foreslar, och det har fungerat bra. Hoppas att det gar bra for dig!

Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution