Inlägg från: systernegativ |Visa alla inlägg
  • systernegativ

Pepptråd för No Cry Sleep Solution

*bevakar under favoriter*

• systernegativ

Jag funderar också på att beställa boken... Har den här tråden under favoriter sedan start och följer er med stort intresse. Dock faller jag redan på första punkten: Anser ni att det verkligen föreligger ett sömnproblem? Och det gör det ju inte. Isak somnar vi halv åtta-åtta-halv nio och sover till sju-åtta på morgonen, ammar visserligen fyrtioelvatusen gånger på natten, men både han och jag vaknar hyfsat utsövda på morgonen. Dock är det inte hållbart i längden att amma så ofta nattetid som jag gör, men vafan. Grabben är bara fyra månader - det löser sig nog av sig själv på sikt. Så jag nöjer mig med att följa er än så länge

• systernegativ

Hej!
    Tack för förtydlingarna. Jag var medveten om att så är fallet, och det är också därför jag avvaktar. Eftersom jag kan sova medan jag ammar nattetid så håller jag ihop riktigt bra faktiskt Det är dock väldigt intressant att följa er, så det fortsätter jag gladeligen med

• systernegativ

Ja, det är dagsömnen som är vårt största aber. Han sover jättebra när jag är ute med vagnen eller har honom i sjalen och själv befinner mig i rörelse, men han har jättesvårt att sova någon längre stund i sängen dagtid. Det blir småsnuttar bara. Och jag orkar inte vara ute med vagnen och promenera hela tiden... Jag vill gärna passa på och göra något när Isak sover. Duscha eller sitta vid datorn eller sova en stund eller bara läsa en bok... Och det går ju inte när jag måste promenera Nåväl, han är ju så liten ännu. Det kanske blir annorlunda..... *drömmer mig bort*

När vi får lön kanske jag köper boken för att få lite tips

• systernegativ

Jag funderar mer och mer på att köpa boken. När vi får pengar, då jäklar! Offrar lätt några kronor av barnbidraget till det här. Vår dagsovning börjar bli ohållbar. Trettiominutersbarn, jaa. När han var mindre sov han ett enda pass på 2-4 timmar, höll igång till 22-tiden och sov sen praktiskt taget hela natten. Han var trött som en liten gnu på kvällen, men det var ändå värt det för att han sov så bra på natten. Efter vårt klassiska 4-månadersstrul har allting förändrats. Nu somnar han tidigare (ca 20.00) och vaknar därför också mycket tidigare (6-7). Därför blir han också tröttare tidigare, och sover ett förmiddagspass vid 8-9-snåret, blir trött igen vid 12, ännu en gång vid 3 och ytterligare en gång vid 5. Sen somnar han för natten igen då vid 19-20. Men han sover så kort stund varje gång att han inte blir utvilad! Han är fortfarande trött när han vaknar, men han kan inte somna om.

Nu har jag börjat lägga honom på mage ibland när han ska sova, och då somnar han mycket lättare och snarkar inte, och verkar också piggare när han vaknar. Han är dessutom lättare att söva om. Med buffar i rumpan och godnattsvisa dunar han in på några minuter. Problemet är att han poppar upp som gubben i lådan redan innan han slår upp ögonen. TJONG! säger det så tittar ett litet bebishuvud upp i spjälsängen, då har han höjt sig upp på armarna och virrar med huvudet.

Då är det fan lättare när han ligger på rygg. Då nöjer han sig med att kasta med huvudet och vifta med armarna och gnugga ögonen.

Kanske blir det lättare när han kan vända sig själv. Förmodligen vill han ju somna på mage men sedan byta ställning efter ett tag.

Försöker bryta vårt amma-tills-han-somnar-mönster och lägga honom vaken i sängen, men det är så svårt. Tycker det är svårt att veta när han egentligen har ätit färdigt - tar jag bort honom för tidigt så går han ju ändå inte att söva i sängen.

Konstigt egentligen.
    Det man får höra när man är gravid är att bebisar sover inte, bered er på vaka.
    Ändå står jag här och är förvånad.

• systernegativ

Nu har jag beställt boken. Jag fick nog inatt - har ammat konstant från midnatt till sex imorse, och sedan från åtta till tio. Nu ska snuttandet få sig ett slut.

• systernegativ

Jag har börjat (b)logga NCSS här på fl. Har loggat natten, och enligt anteckningarna var den inte så farlig: 00, 04, 06, 07. Förmiddagslur 09-09.50 - helt okej! Blir det här en bra dag månne tro? Ska till öppna förskolan på eftermiddagen, så vi får se hur det går med sovet då....

• systernegativ

Jag beställde också från adlibris, har väldigt positiv erfarenhet av dem sedan tidigare. För mig har det inte gått så lång tid ännu så jag har inte börjat vänta ännu.

Vi har haft en supernatt! Isak somnade tio i åtta, men vaknade snabbt igen och somnade på riktigt halv nio, och gick att lägga ner i sängen! Sen sov han där till - håll i er!!! - 3.15!!! Ammade en gång till förutom det, men det var mest för att jag vaknade i en mjölkpöl. Var så trött att hans morgonbajs kom i blöjan, men vi behövde inte göra morgon förrän halv åtta! Lycka!

Han somnade förmiddag halv nio till kvart över nio och börjar vara småtrött igen. Knasbebis

• systernegativ

Hoppas boken kommer nu i veckan! Den här tråden ger ju vissa tips, men jag känner att jag behöver läsa det Pantley själv skriver för att kunna dra egna slutsatser och anpassa allt till våra förhållanden.

Sedan sist har jag kommit på att jag kan lugna och söva Isak i famnen UTAN bröstet! Det ni! När han vaknar och är ledsen kan jag ta upp honom och vagga honom försiktigt och nynna lågt så somnar han om, utan att jag behöver amma honom. Det är ett STORT framsteg för mig! Försöker komma bort från slentrian-ammandet kvällstid. Ska bli så intressant att läsa om GRP också. Försöker använda mig av nåt liknande nu, men får inte riktigt till det...

• systernegativ

Vi har haft en mardrömsnatt med konstant snutt från 1-6.30. Hoppas verkligen att den här natten blir bättre!

Fick mail från adlibris och de skickade boken idag. Hoppas den kommer imorgon!

• systernegativ

Springer in här och hinner inte läsa vad som skrivit sen sist (ska göra det sen!), men jag har fått boken nu! Tjoho!

• systernegativ

Gud förbaskat, jag tror jag blir galen! Inatt har vi haft värsta natten hittils! Isak har legat klistrad vid mitt bröst EXAKT HELA NATTEN! Så fort jag har försökt lösgöra mig det minsta lilla har han VRÅLAT. Vid sextiden höll jag på att gå sönder av frustration, så då fick sambon gå upp med honom. Sen visade det sig att han haft ont i magen (vi har börjat med smakisar)... Stackarn. Idag har han dock kunnat sova på dagen, så nu finns det chans att natten blir bättre.

Jag läser boken nu och funderar på hur vi ska utforma kvällsrutinerna... Ikväll har vi badat, jag och Isak, och efter badet började han gnugga ögonen så då ammade jag honom godnatt trots att klockan bara var kvart över sex. Nu har han sovit sen halv sju ungefär, och vaknat 3 gånger redan - hungrig!

Han är så orolig nu! Det är så mycket rörelse i kroppen! Han har lärt sig snurra runt, och nu vill han bara röra sig åt alla håll och kanter, men han är fortfarande inte så himla duktig. Måste vara frustrerande för honom....! Det verkar vara mycket som händer för honom, och det har väl en stor del i hans nattliga krånglande....

• systernegativ

Och vi verkar ha fått ett genomslag på dagsovningen!

Mån: 45min + 30min + 30min +1h 20min (totalt: 3h 5min)
    Tis: 1h 40min + 25min + 30min + 1h (totalt: 3h 35min)
    Ons: 2h 15min + 2h 25min (totalt: 4h 40min)

Jag har börjat med att söva honom i vagnen dagtid och konsekvent vagna om honom när han vaknar och gråter. Jag passar honom efter 30 minuter, för det är då han brukar vakna, och somnar han bara då på en gång så kan han som ni ser få till riktigt hyfsade sovpass! Jag är så himla glad just nu! Lyckades söva om honom i sängen nu för en stund sedan utan att ta upp honom! Jag buffade honom till sömns i famnen och lade ner honom i sängen och nu lyckades jag söva om honom genom att lägga honom på mage och bara buffa i rumpan när han vaknade efter 30 minuter. Och nu verkar han ha gått ned i djupsömn

• systernegativ

Vi har haft fast läggningstid sedan några månader, med små variationer. Isak brukar börja bli trött vid sju, och då får han gå och lägga sig. Ofta sätter jag mig och ammar kvart över sju, och tio i åtta brukar han sova. Isak är såpass liten ännu (7 mån) och jag tycker det är svårt med en riktig sänggåenderitual när jag inte kan PRATA med honom liksom...

Hur ser eran ritual ut? Jag känner att jag behöver tips. Det känns som att man ska hålla det kort, men just nu tror jag att vi har lite för kort.

Som vi har nu så får han på sig ny blöja och pyjamas i badrummet, sen ibland är han inte tillräckligt redo, och då får han vara uppe i pyjamas en stund. Sen säger vi godnatt åt pappa, släcker nån lampa, går in i sovrummet, stänger dörren, drar ner persiennerna tillsammans ("Så blundar fönstret med ena ögat.... och så blundar fönstret med andra ögat".) Sen sätter vi oss i fotöljen, jag drar igång en speldosa i form av en sol, säger att solen går och lägger sig, lägger ner speldosan och börjar amma sprattelungen. Två gånger av tio somnar han sådär lagom så jag kan lägga ner honom i sängen. Åtta gånger av tio får jag söva honom i famnen med kramar och klapp i rumpan.... Lägga ner i sängen och söva där fungerar inte, då varvar han bara upp. Tror att jag skulle behöva göra en tydligare ritual.... Det blir lite snabbt nu, tror inte Isak hinner fatta att han ska sova innan jag börjar amma.....

Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution