• vicky7

Pepptråd för No Cry Sleep Solution

Hej!

Jag har precis köpt pantley boken för att min son som nu är 3 månader har börjat krångla så mycket på nätterna. Han somnar(eller vi vagnar han till sömns för han kan inte somna själv) vid 19. Sen sover han 2-3 tim. Därefter är natten ett evigt springande. han vaknar med 20 min mellanrum. Någon enstaka gång sover han 1 tim. Vad sa man göra. Vad beror det på? Han är ju inte hungrig varje gång. Han har napp men det har han haft tidigare också så det kan väl inte vara problemet??

Han är oftast ledsen när han vaknar. Det är någon enstaka gång runt 0430 på natten som han ligger vaken och bara smågnäller, men annars gråter han jämt när han vaknar. Vad beror det på??? Beror det på att han är trött bara? Eller?

Jag tycker att jag redan gör mycket av det hon skriver. Men har tänkt på en sak. Hon skriver att barn vid 3 mån ska sova 5-6 tim på dagen ca 3ggr och att de ska klara vara vakna ca 2 tim. Min lille klarar 1 tim innan han blir gnällig så han sover många fler ggr än vad hon skriver. Sen vaknar han oftast efter 45 min och får sövas om. Han är nu beroende av att man vagnar honom till sömns. Hur bryter man detta?

Oj detta blev mycket och lite rörigt. Hoppas ni fattar ärndå och kan hjälpa mig!

Kram Vicky

• vicky7

det jag har hört om när barn vaknar ledsna så beror det på att de fortfarande är trötta ochvill somna om...men man vet ju aldrig....

Ja det är jobbigt med nattvaknande...vår lille kille är van att man gungar sängen så det räcker ej bara att stoppa in nappen...har nu 2 saker att avvänja...gungandet och nappen...men tar nog bara en sak i taget annars blir han väl helt förkrossad...börjar medgungandet....

• vicky7

B.elanna. Hur gör du när du försöker söva om honom då??

• vicky7

Hej!

Har ni rutiner för era småttingar(alltså fasta sovtider)?

Såg vad du skrev Reva om att din bebis ibland grät medstängda ögon. Jag läste iboken att bebisar kan gråta i sömnen, men jag har så svårt att avgöra om han gör det i sömnen eller är vaken!!!Har ju mörkt i sovrummet på natten och när han gråter så ser jag ej om han sover eller inte, och även om han sovså eskalerar gråtet hela tiden och till slut är han väl vaken...han vaknar just nu var 20e min som värst och som bäst sover han en timme...stoppar jag in nappen igen så spottar han ut den och vrider sig och gråter. Ibland gråter han bara med stängd mun som om han ej vill ha napp(och då sover han kanske)....men oavsett om han sover eller är vaken när han gråter så blir han lugnar när man vaggar sängen , men det orkar man ju ej göra hela natten.

Såg även i boken att Elisabeth i början , innan hon visste att barn gör ljud i sömnen, sprang upp och tog upp sin bebis vid minsta gråt. Och att hon på så sätt lärde honom att vakna oftare. Det kanske är det man gjort?? Hur förändrar man det i så fall? Ska man låta han gråta i sängen och tro att han sover?.Suck!

Oj vad långt och rörigt detta blev. Hoppas ni hänger med.

• vicky7

reva: ja något måste ju bearbetas...för att vakna efter 20 min är ju inte bra...jag vet ej riktigt vad man ska göra...på bvc uppför de sig som att det är normalt när de är så små...men det tror inte jag...han är 3 mån så att stoppa in nappen själv går tyvärr inte än...

• vicky7

jag undrar en sak....enligt boken ska man lägga bebisen när den visar trötthet....men man ska också ha tupplursrutiner?...hur går det ihop?...har kollat på min kille nu och försökt se ett mönster men icke...jo förresten han orkar vara uppe ca 1 -1,5 tim i stöten...sen sover han ca 45 min ibland längre....om han sover längre på en tupplur så rubbas ju schemat...samma sak om han blir trött innan tupplurstiden...

ett ex idag...min lille sov 1 tim ....vaknade...skulle äta...gav ers +amma...efter det gnugga han ögon och var matt...bara i säng igen ....(så nu är ju dagsrutinen helt annorlunda)...hur gör man då....han är 3,5 mån....

• vicky7

nu är det något nytt som hänt min lille på 3 mån o 1 v...runt 1700 blir han trött och grinig...lägger honom men det ökar och han skriker upp sig jättemycket och man kan ej få han att sluta...han sover tupplurar på dagen när han blir trött så han får ju sova...varför har han nu börjat få dessa skrikperioder????

i ncss så står att man ska tidigarelägga läggning så går det bättre på kvällen och det gjorde jag för 3 v sen så han lägger sig 1830-1900...men nu blir han ju trött 1700 och skriker sig till sömns...hur blir det då där med läggning 1900...det går ju inte!....som igår så skrek han och somnade...sov då till 20...då tog jag upp han och hade nattningdå....så la jag han sen 2115.....ska man ändra tiderna nu eller???.....rutinerna ändras ju....

Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution