Inlägg från: Mammatilltretroll |Visa alla inlägg
  • Mammatilltretroll

Pepptråd för No Cry Sleep Solution

**** "During the first year of life, a baby wakes up frequently during the night. As you have learned, this is not a problem. It is a biological fact." ****

Håller absolut med ovanstående citat!!
    Dock måste vi pga min hälsa ( kronisk sjukdom som gör att jag måste få en god nattsömn för att jag ska vara relativt frisk)

Meja är 11,5 månad och Nu ser det ut såhär hos oss vad gäller sovning:
    05.00 (!!!!) Vaknar
    9.30 Sover 1 tim
    14.00 sover 1 tim
    18.00 dödstrött
    18.30 sover
    (ca) 20.30 vaknar och behöver sövas om genom sång/vyssa
    (ca) 21.30 vaknar och behöver sövas om genom sång/vyssa
    (ca) 01.00 vaknar och vill ha välling/tutte för att somna om
    (ca) 03.30-04.00 vaknar och vill ha välling/tutte för att somna om

Vi sover i samma rum men hon sover i egen säng... Det är i stort sett alltid Pappa som tar nätterna eftersom jag verkligen behöver min sömn för att fungera nästa dag.. men hon är så ledsen när hon vaknar och skriker så länge att jag inte kan sova ändå..

Jag vill INTE lägga henne i eget rum då jag tycker att hon är för liten för eget rum snligt min uppfattning och hon är extremt rädd för att bli lämnad ensam..

Jag vill INTE kära 5mm av samma anledning som ovanstående

Jag vill INTE kännas vid AnnaWahlgrens märkliga sovkurer..

Men jag HOPPAS på att hitta en annan lösning som gör att hon sover bättre..

• Mammatilltretroll

Oj SORRY!
    Det var ju inte meningen att skicka det..
    Slulle ju skriva massa frågor också först om NCSS..

1) Vilken av Elisabeths böcker är det som gäller för ettåringar?
    2) Hur lång tid tar det innan det brukar bli bättre?
    3) Måste det vara mamman/pappan som tar alla nätter eller kan man dela på det?
    4) Måste jag sluta amma på dagarna också för att detta ska fungera?

• Mammatilltretroll

Jag ska hämta boken (köpt den av en tjej på FL) nästa vecka..

Men vi har på egen hand improviserat lite senaste veckan..

Förut:
    Meja sov på dagarna i sin säng väldigt oregelbundet och 40 min pass... Var jättegnällig och trött 18 och gick inte tat hålla vajen längre och ville inte äta ngt alls på dagen, 18.30 sov för natten och vaknade 22,01,03 och ville gå upp 05!!
    Vi fick sjunga mantran om natten för att i bästa fall få henne att somna om...
    Oftast så grät eller var hon arg innan hon somnade alla pass!

Åtgärder:
    Om dagarna sover hon bara i vagnen för att göra skillnad mellan dags och nattsömn, hon sover på mer fasta tider och sover nu 10-12 samt 16-18, (vaknar hon under dagssömnen så vaggar jag lite med vagnen och säger ssshhh så somnar hon om, är glad och pigg bebis på kvällen och som äter frukost, lunch och middag.. ho är pigg och glad tills att vi lägger henne 20-20.30-tiden.
    Då har vi ny rutin: Blöja, Saga, Säga godnatt till 2 gossedjuren, säga godnatt till Meja, välling och ett par vaggvisor tills hon börjar bli riktigt trött.. då tar vi bort vällingen om inte den är slut, och säger bara "sssshhhhhhh" och sen somnar hon Utan gråt!

Resultat:
    HURRA!
    Sov inatt 20.15-04.30 och fick välling, somnade om till 06.30!!
    HURRA!!

• Mammatilltretroll

Vi ska börja föra log nu och jag undrar:

Om alla nätter skiljer sig åt så mycket bör man då föra sleep log fler dagar för att se var problemet ligger?

som inatt - då sov hon hela natten nästan..
    Och igår natt vaknade hon 8 ggr...

Svårt att veta då var problemet ligger tycker jag... Fundersam

*~Mejas Mamma~*
Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution