• B Elanna

Pepptråd för No Cry Sleep Solution

jojjo113: Samma här. Sonen skriker först och vaknar sen.

Alla: Jag har läst om Pantleys förslag om "Early bedtime", och att om barnet ändå vaknar efter en stund, som om det hade tagit en tupplur ska man söva om barnet. Problemet för mig är dock att sonen är SUPERPIGG efter "tuppluren" han tar (lägger sig vid typ 19.30-20.00 och vaknar en halvtimma efter det) och är hopplös att få att somna om. Någon som varit med om liknande och fått bukt på det?

Sen är jag lite nyfiken på vad ni har för nattningsrutiner? Är det någon som kan ge mig förslag på hur jag kan utforma sista timmen? Bad är uteslutet för sonen har för torr hud. Han är för övrigt 7 månader.

Ha en skön vinterdag!

• B Elanna

vicky7: Han somnar i sin egen säng med napp och snuttefilt. Sen håller jag på att ta bort nappen enligt Pantleys removal plan. Men när han vaknar efter 30-60 minuter försöker jag återigen ge napp och snuttefilten, men han bara spottar ut nappen och försöker sätta sig upp. Han ger inte alls några trötthetstecken efter den "tuppluren" utan är klarvaken. Väl uppe igen brukar han somna om igen vid 21.30-22.00...

Sandra H: Tack för att du delade med dig. Stefan Nilsson...hmm...det är jättebra sovmusik juh. Tror jag har en skiva här hemma nånstans..måste leta upp den!

• B Elanna

Sandra H: Tyvärr är han ingen bra dagsovare heller. På förmiddagen tar han alltid en lur självmant, men på eftermiddagen är jag alltid ut och går med vagnen för att få honom att somna alls. Men visst...JAG har ju mer ork på dagarna än på nätterna så på så vis vore det ju bättre att ta bort den dagtid!

• B Elanna

Stefan Nilsson är en hmm....modern klassisk kompositör kanske man kan uttrycka det som?

Jag vet inte om han släppt många skivor, den jag har hemma heter helt enkelt "Filmmusik Stefan Nilsson" tror jag. Det är det enda som står på fodralet iaf. På skivan är det musik som var till skärgårdsdoktorn, juloratoriet, jerusalem m.m.

• B Elanna

Här har jag faktiskt de senaste nätterna lyckats få sonen att somna vid 20-snåret och sova för natten efter det. Han har dessa tre nätter eller vad det är inte vaknat upp efter en 30-60min och trott att han haft tupplur... Skönt!

Däremot har han varit hysteriskt gnällig de senaste dagarna istället. Jag tror att det är för att han sover för lite. Idag har han t.ex. sovit 1h på förmiddagen och 1h på eftermiddagen (han är 7 månader), dvs. alldeles för lite! Han har nyligen fått två tänder nertill och kanske är det de som spökar fortfarande, jag vet inte?

Nåväl. Nu när han äntligen lägger sig lite tidigare så får jag väl så smått börja klura ut hur jag ska få honom att sova mer på dagarna och börja ladda för att köra removal plan med nappen på nätterna. Just nu känns det orimligt att jag ska få honom att somna om av sig själv när han i dagsläget somnar om med napp + lätta buffar i rumpan (han ligger på sidan).

• B Elanna

Hmm..precis när jag skrivit klart inlägget vaknar han ju såklart....

Gallskrek i 20 minuter, lät honom ligga i famnen och vyssjade och tröstade. Tror han har ont av tänderna ändå, ingenting var bra, varken sång, napp eller bärande. Sen somnade han igen i ren och skär utmattning....stackarn.

• B Elanna

Reva: Vet du om denna fas kan börja redan vid 7 månaders ålder? Min son är kinkig mest hela dagarna nu och idag sov han bara en tupplur på en timme!! Jag begriper inte hur han har kunnat hålla ögonen öppna ikväll!

Sömnvanorna blir liksom sämre snarare än bättre just nu....*suckar* Inatt var jag nog upp en gång i timmen. Till slut kapitulerade jag och orkade inte försöka mig på nån removal plan utan jag stoppade bara in nappen i munnen och kraschade i säng igen.

• B Elanna

Här går nätterna faktiskt framåt. De flesta nätterna har han numera ytterligare ett (1) nattupvak mindre än förut, så nu börjar det hela faktiskt bli ganska drägligt (peppar, peppar ta i trä). Detta TROTS att jag mot slutet av nätterna kapitulerar och bara trycker in nappen utan att köra RemovalPlan!

Så nu somnar han 20 och vaknar han en bra natt ca.00 (söver med napp), 02 (söver med napp), 05 (ammar, han är hungrig då) och sover en sista stund innan han vill gå upp 06. (gääääsp)

Jag har med tipsen i boken lyckats få sonen att:
    * Sova kl. 20-20.30 istället för 21.30-22.
    * Skapa en nattrutin som faktiskt verkar funka. Stefan Nilsson kan söva vem som helst!
    * Somna in utan napp och somna om några nattpass utan napp.

Vad som återstår är att:
    * få en ännu tydligare nattningsrutin. Vi har samma grejor varje kväll, men ibland gör vi dem i olika ordning..måste skärpa oss där. Pyamas +kvällstoalett, äta gröt, titta på när mamma&pappa äter, mysa i soffan, lyssna på stefan nilsson liggandes på mammas bröst/mage, läggas i sängen och höra mamma ramsa nattningsord.

*Orka köra removal plan hela natten

* få honom att sova tillräckliga tupplurar på dagarna UTAN att mamma behöver promenera ihjäl sig.

********************************''

Så summa summarum är typ 3-4 nattupvak mindre per natt hittills!

• B Elanna

En förträfflig natt för tre nätter sen. Sonen sov för första gången i sitt liv hela natten typ. 20.00 - 04.00. Ammade 04 och sen somnade han om till 07.00. Jag höll på att smälla av!?

Jag vågade mig på en gnutta hopp om att sovsituationen ÄNTLIGEN hade löst sig för oss.

Men den fantastiska natten fick jag betala för... De senaste två dagarna har det varit tillbaka till ruta ett, dvs. han har vaknat en gång i timmen. Jag har kapitulerat båda nätterna och efter typ tre nattuppvak stoppade jag bara in nappen och gick och la mig igen.

VILL JU BARA SOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOVA. Förstår inte varför det svänger så kraftigt fram och tillbaka nu då?

• B Elanna

Ahh..här håller jag på att gå under. Fortfarande tillbaka på ruta ett och sonen vaknar flera gånger i timmen om nätterna igen.

Jag har varit hos doktorn och tagit prover på mig själv eftersom jag mår kass, har yrsel och blodsmak i munnen, men fick bara diagnosen: "Utmattning" och de uppmuntrande orden: "Det hör småbarnsåren till, försök sova mer.".

ELLER HUR?!

Orkar ju inte köra GRP heller, jag har inte orken för förändring just nu. Känns som jag måste få den sömn som går på nätterna för att orka med sonen på dagarna. Hemskt men sant. Vet inte vad jag ska ta mig till?! Peppande ord och/eller förslag är välkomna!

Idapida: Vi har samma problem med dagssömnen. Det enda som funkar är att gå promenad med vagnen (men då får ju inte jag sova), eller att söva honom liggandes på mitt bröst med napp går också rätt ok, men då sover han inte så långa pass...oftast inte en timme i sträck.

• B Elanna

Tack för era stöttande ord!

Det är lite värre än vanligt just nu på avlastningsfronten. Svägerskan har låst in sig och pluggar inför tenta, farmorn är sjuk, mina föräldrar är bortresta. Sambon är sjuk just nu och har mycket på jobbet, men han tog iallafall förra natten och ska även ta den här natten. Jag ska precis gå och lägga mig på soffan och stoppa in öronpropparna! Skööööööönt!
    Synd bara att man bor litet...jag vaknade i natt iallafall när de var uppe och stökade, men jag slapp ju gå upp iallafall!

Sen en fråga också. Jag lånade boken på biblioteket och blev tvungen att lämna tillbaka den (det var kö på boken). Vad säger Pantley om "lovey"? Ska man bara ha snutte när det är dags att sova för natten, eller kan man ha den på tupplurar under dagen också?

Hur går det för er andra?

• B Elanna

Vårsol: Jag tänkte ta mig iväg och träna, men det blir aldrig av. Men jag går iallfall en promenad varje dag på minst en timme med vagnen. Utan den friska luften och motionen skulle jag gå under tror jag!

Sandra H: Sambon tog 4 nätter i rad medan jag sov ut på soffan med öronproppar. Tog bara sonen vid 5-tiden varje natt för då vill han amma.

Så status just nu är mycket bättre. Inatt vaknade han bara två gånger och det fixar jag utan problem! En gång somnade han om med napp och nästa gång var det dags att amma. Så länge nattuppvaken är färre än typ 4st så klarar jag mig rätt hyggligt. Nu hoppas jag att den där perioden med flera gånger i timmen är över för den här gången...

Hur går det för dig Sandra och för alla er andra?

Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution