• akl

Pepptråd för No Cry Sleep Solution

Gömde ju säga vad det är vi har ändrat på!

* ordentliga kvällsrutiner
    * varvar ner, myser en stund innan sänggående
    * ammar sista gången i soffan
    * lägger mig brevid honom i sängen med nappen i munnen, buffar lite (mörkt i rummet)
    * tar ur nappen precis innan han somnar in
    * försöker gå ifån INNAN han somnar (detta håller vi på med nu )

Dessutom har jag varit beredd när han är på väg att vakna under dagsovningen (brukar vara vid 40 min). Då har jag sett till att han inte hinner vakna ordentligt, utan drar vagnen (han sover där dagtid) tills han somnar om. Nu sover han oftast 1,5 timme utan "vagning"

• akl

SandraH
    Gabriel (5½ mån) somnade alltid vid 23-tiden genom amning innan NCSS och nu somnar han vid 19,30-20,00 och det verkar han må jättebra av!

Igår var första gången han fick sova i sin säng i sitt rum Han somnade 20,00 UTAN amning, endast nappen och lite buffning i rumpan. Vaknade 01,30 och då lade jag honom brevid mig och ammade. Tyvärr somnade vi så vi sov där resten av natten... men det gjorde iofs inte så mkt, det var faktiskt mysigt
    vaknade för lite mat igen vid halv 7 och sen sov vi till 08,00 !

Idag la vi honom i sitt rum igen och han somnade själv !!
    Har inte vaknat än, så vi får väl se hur det går inatt!!

Efter NCSS har vi alltså lyckats med GRP och få honom att somna själv i egen säng. Vaknar 1-2 ggr/natt för mat. Från nattning till godmorgon går det 12 timmar Är supernöjd !!!

• akl

Sandra H
    Vi har hållt på drygt en vecka Vi verkar haft turen att Gabriel har tyckt om dom förändringar vi gjort med en gång !

Igår vaknade han dock strax efter att jag skrev här, men jag tror att det var vällingen som vi introducerade igår som gav lite magont. Efter en jätterap så somnade han gott igen... själv !!! Och vaknade inte förrän 05,00!!!

Det är som du skriver.... det som är bra med boken är att det finns inga rätt eller fel! Vill du samsova så är det OK, vill du att dom skall sova själva är det Ok osv. Och så ges det tips på hur man KAN göra, inte SKA göra!

Nu somnade han själv idag igen, har sovit sedan 20,00 än så länge! Får se hur länge det håller i sig inatt !

• akl

Inatt sov Gabriel i egen säng ända till halv 4 !!! Efter att ätit lite sov han vidare till 08,00 i vår säng! Underbart !

• akl

Lycka till alla som fått sina böcker och ni som står i startgropen !

• akl

Nej, starta ingen ny tråd...SNÄLLA!!!
    Vill ha er här med oss, vi är ju inte SÅ många !

• akl

Det är bara jag som läst boken, eftersom sambon engelska inte är den bästa Men jag har översatt dom delar jag tyckt skulle kunna funka för oss och så har vi tillsammans beslutat vad vi ville göra

• akl

Denna natten var märklig!
    Gabriel somnade som vanligt själv vid 20,20. Men så vaknade han redan vid halv 1 och då tog jag in honom till mig och ammade. Men det verkade han inte vilja ha. Somnade om ganska snabbt, men har legat och låtit hela natten. Vaknade igen vid halv 4 och då försökte jag med amning igen, men han var ganska ointresserad även denna gång. (fast båda gångerna åt han ändå, men oroligt)Efter den sista gången har han vaknat och somnat om flera ggr och när klockan var halv 7 fick jag nog och gick upp!

Undrar om jag skulle försökt söva honom i sängen där vid halv 1 och inte tatt honom till mig redan då? Han var ju inte hungrig och inte jätteledsen...
    Ska jag börja lägga tillbax honom i sin säng efter amningen... är han redo, tro?

Hmmm... får fundera på dom sakerna under dagen och bestämma hur vi skall göra inatt...

• akl

Sandra
    Grattis till 4-timmarspasset !
    Vad kul att GRP verkar funka bra för er!!! Visst kan det ge snabba resultat... det gjorde det för oss! Annars är det helt enkelt så att barnet egentligen ÄR redo för det, fast det är vi föräldrar som förväntar oss värsta scenariot
    Och det gäller samma med eget rum... bara några dagar efter att vi börjat med NCSS så flyttade vi in honom i eget rum, vilket jag aldrig trodde skulle funka. Det var första gången han sov 6 timmar i sträck ! Så man skall aldrig säga aldrig...

M2TWO
    Visst funkar det i praktiken oxå ! Hos oss över förväntan!

• akl

Trixan
    Gabriel är 5½ månad och vi har hållt på i några veckor nu!

Fördelen, som jag ser det jmf med AW SHN-kur, är att i denna boken ges det flera olika lösningar på olika "problem". Men därmed inte sagt att man har sömnproblem för att barnet vaknar flera ggr... det är du som förälder som bestämmer var gränsen går och hur du vill att nätterna skall se ut!

T ex
    Om du vill samsova så skall du göra det,
    om du tycker det är ok att amma 5 ggr/natt så är det okej,
    om du vill amma till sömns så är det ok osv...

Men om du vill ändra på ngt eller flera av dessa saker så kommer Pantley med olika förslag på hur man kan göra. Och om inte ett sätt funkar, så kan prova ngt annat.... allt för att komma fram till en lösning som passar BÅDE förälder OCH barn.

Vad som är likt med SHN-kuren som jag kan komma på så här på rak arm är väl att ganska strikta rutiner bör finnas. Och att tidig nattning är en klar fördel. Och att barnet bör sova bra på dagen.
    Men tillvägagångssättet är olika.

Det här var bara min uppfattning !

Lycka till!

Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution