Inlägg från: Doktorinnan |Visa alla inlägg
  • Doktorinnan

Pepptråd för No Cry Sleep Solution

akl: hoppas boken kommer snart... men visst har du väl läst någon väldigt välskriven och litterärt magnifik sammanfattning av den? *harkel*

Testade faktiskt tricket med vagnen och vinteroverallen idag! Tog på henne overallen (fast lämnade den öppen), la henne i vagnen och gungade lite... och hon somnade faktiskt och sov medans vi åt lunch, sen var det ju bara att knäppa overallen, dra på mössa och åkpåse och gå ut Över förväntan alltså...

• Doktorinnan

Vårsol: grattis Upplever du att du kan vara lite mer flexibel med vad ni gör nu när ni fått det att funka? Man tänker ju att det är värt att offra några veckors aktiviteter kanske, men på nåt sätt måste man ju få in en rutin som funkar i vardagen också på sikt!

• Doktorinnan

Vårsol: vad bra att ni har fått det att funka med vagnen!

Vårt problem är lite den totala avsaknaden av rutiner! Jag vet faktiskt inte alls vad jag ska göra åt det På kvällarna funkar det ok - vi kör nattningsrutinen och oftast somnar hon ungefär kl 19 (+- 30 min). Men på dagtid!? Om jag ska låta Ebbas sömn styra helt kan jag inte planera in någonting, någonsin.... jag har nämligen ingen aning från dag till dag när hon vill sova! Oftast vaknar hon kring 6, men ibland sover hon enda till 8, ibland visar hon tydliga trötthetstecken kring 8.30 (om hon varit uppe sen 6) och har sin första nap då, och sedan vid 12.30 - 13.30 sin andra. Men tex idag var hon inte ett dugg trött runt 8.30- 9.30... försökte söva henne ändå, men det var ju helt omöjligt. Istället blev hon trött runt 10.30, somnade och sov (med mig bredvid) till strax innan 12 - ja, och då är det ju inte så lätt att få henne att somna igen vid 12.30! Kl 14.30 ungefär visade hon lite trötthetstendenser igen, men sov bara ca 45 min i vagnen.

När på dan ska jag boka in bvc, tvättstugan eller annat jag måste göra? Hon kan ju vilja sova närsomhelst?? För att inte tala om allt jag skulle _vilja_ göra Men det är väl bara att glömma tills jag fått sömnen att funka...

• Doktorinnan

Grattis Vårsol!

Här går det sådär... får ingen ordning på tupplurarna.... Hon sover iofs bättre på natten (vaknar kanske 3 ggr mot 10!) MEN i morse vaknade hon 04.30 och tyckte på fullaste allvar att det var morgon "early to bed" ska ju inte betyda "early to rise" enligt pantley... *hmmmmm*

• Doktorinnan

Blä blä blä... i dag behöver jag verkligen lite peppning

Jag får inte alls dagsömnen att funka! Nu har jag försökt dra ner på aktiviteter och i dag var vi tex hemma hela dagen så att jag skulle kunna passa in hennes sovtider och få henne att somna och sova lääääng. Men inte då! Känns som om jag inte har gjort nångonting annat än att försöka få henne att sova hela dagen!!! Hon vaknade 6 i morse och framåt nio började hon bli trött (som vanligt) men det var helt omöjligt att få henne att somna! FÖrsökte rutinen med snutte, sång och amning - ögonlocken blev mindre och mindre, men efter en powernap på typ 30 sek var hon klarvaken och vägrade ligga still en sek till!! Sen försökte jag med vagn, dans, sjal... ALLT utan resultat. Gick och bar övertrött kinkbebis i flera timmar... kl 12 däckade hon äntligen i soffan. Men 30 min senare vaknade hon som en klocka - försökte söva om direkt men hon bara gallskrek och ville upp! Suck! Fortfarande trött och gnällig tog jag henne i vagnen kl 14 och tänkte att jag får väl promenera 1,5 tim så hon får sova... men hon vaknade ändå efter 40 min och vägrade somna om. Skitsur var hon och ingen sjal hade jag med (det var så himla halt och snömoddigt) så jag gick med skrikande bebis i vagnen hela vägen hem och kände mig som världens sämsta mamma... f*n f*n f*n vad ska jag göra för att hon ska sova mer än 20-40 min? Hon GÅR inte att söva om även om jag ligger bredvid och verkligen lurpassar på minsta tecken på rörelse....

Jag börjar känna att hon kanske inte alls ÄR så övertrött som jag tror på dagarna? Hon kanske kinkar av nån annan anledning som jag bara inte fattar? Jag tycker verkligen jag försöker följa med i hennes kommunikation och läsa hennes signaler så gott jag kan, men det är ju så j*a svårt ibland och jag känner mig så kapitalt misslyckad som förälder Vad gör jag för fel när hon bara är missnöjd och gnällig???????????? Jag kan höra svärmors: "det är bara för att du skämt bort henne och tar upp henne så fort hon skriker...." ringa i öronen (vilket jag INTE tror, men vad fasiken ska jag göra????)

Förlåt att det blev så himla långt och gnälligt, men ibland tappar man bara orken!

• Doktorinnan

Vårsol: vad skönt att höra att det kanske finns en lösning! Jag vet att jag är ddålig på det där med fasta tider - kanske ska testa det! Tänkte lite på det Pantley skriver om att man ska skippa rutiner etc om de viskar tydliga trötthetstecken, så jag har försökt gå mer på det.... men det knaske är dax för en ny taktik!?

• Doktorinnan

Vårsol: tack för tipset! Jag ska försöka testa det... vad har ni för fasta tider? Ebba vaknar vid 6-tiden på morgonen normalt sett, och vi försöker få henne i säng vid 19-19.30... så frågan är hur man bäst ska styra in tupplurarna så att det passar?

• Doktorinnan

Vårsol: hur länge innan börjar du med "nattning" på dagen? Vår nattning kvällstid tar säkert en timme, så jag hoppas man kan korta ned det lite dagtid...

• Doktorinnan

Hej! Måste bara berätta... i dag har jag tagit till ett "tjuvknep" - satte Ebba i babyskyddet och svingade - nu har hon sovit sen 10.20 (1,5 h)!!! weeeeeeeeeeeeeeh Har fått "svinga om" några ggr när hon vaknat till, men det funkar faktiskt!! Hon bör väl kanske inte sova i babyskyddet varje dag, men nån gång i bland för att få till en rutin kanske är ok?

• Doktorinnan

Skönt att det går framåt för de flesta Hur duktiga är ni andra med loggarna? Känner att jag helt glömt bort det...

• Doktorinnan

Här var det länge sedan jag skrev.... Vårt NCSS:ande har inte gått så lysande! I början märktes en viss förbättring, men senaste veckorna har vi varit tillbaks till 5-10 uppvaknanden/natt och helt katastrofal dagsömn Tror att jag inte varit tillräckligt konsekvent, framförallt med rutinerna för dagsömnen! Igår hade jag ett sammanbrott och bara satte mig och grät efter en hemsk mammagruppsfika där alla tyckte så synd om mig och Ebba som inte får sova och kom med allsköns oönskade råd och tips, tex att "det är ju så vikigt med sömnen, annars utvecklas de inte ordentligt", "Hon kanske äter så dåligt för att hon är för trött hela tiden" osv. Dessutom var jag ensam om att tycka att det borde gå att få dem att sova utan skrik! Jag fick kritik för att jag lär henne att "sängen är nåt otäckt som hon ska räddas ifrån" när jag plockar upp henne "hela tiden" när hon skriker (HUR ska hon känna sig trygg i sängen om hon får ligga där och skrika, undrar jag???), för att jag inte har henne i eget rum, etc etc. I vanliga fall brukar jag kunna försvara mina val och mina åsikter, men det är inte så lätt att vara kaxig och säga att mitt sätt är bra när jag är den ENDA vars barn inte sover hela nätter och två bestämda tider varje dag. (Och när alla andra barn är dubbelt så stora som min lilla matvägrande Ebba, fast de är yngre...)

MEN skam den som ger sig Nya friska tag from idag! Jag har gjort en ny plan, och nu ska Ebbas sömn vara högsta prioritet i minst två veckor, eller tills vi fått det att funka. Jag får helt enkelt tacka nej till roliga saker som "stör" schemat ett tag...

Ni kan väl hålla tummarna för mig!?

• Doktorinnan

Vårsol - japp, de rekommenderade tom att AW coachar spec besvärliga fall personligen... tack, men nej tack! (Hon är sju månader...)

• Doktorinnan

Vårsol: tack för peppet! Nej, egentligen är jag inte så orolig... men problemet är att hon inte går upp som hon "ska" (enligt bvc) - och det är ingen tillfällig utplaning utan hon började med att väga mycket (3600 vid födseln), passerade normalkurvan,´-0,5 -1, -1,5, osv (nästan -2 nu) i en stadigt nedåtgående trend. Hon har fortfarande strl 62 (2-4 mån). SÅ man börjar ju undra liiiite, men å andra sidan verkar hon ju glad och pigg - det är mest massa andra människor som har åsikter, och i bland trillar man ner i osäkerhetsträsket och börjar ifrågasätta allt man tror på! Det hör väl till som förälder antar jag?! Men nu hamnade vi lite OT kanske

• Doktorinnan

Gates: tack för tipsen Jag tycker att det där med tajmingen är lite knepigt - Pantley skriver ju också om det, men samtidigt om att följa rutiner och nattningsritual. Så vad gör man om hon gnuggar sig i ögonen när man precis börjat nattningen? Eller om hon verkar trött trots att det inte alls är sovtid? Säger din bok nåt om det?

I dag tex - hon sov dåligt i natt (surprise surprise ), men sov till kvart i sju i morse (istf 6), vaknade efter 40 min av fm-sömnen, var jättejättetrött precis innan lunch och somnade i mitt knä! Sen sov hon på eftermiddagen 3 timmar och nu blev ju hela dagsrutinen helt knasig... *suckar* Nu verkar hon trött igen, men om hon sover nu kommer hon ju aldrig somna i kväll??? Vad gör man? Hur har ni andra löst såna situationer?

• Doktorinnan

City: rullade ni honom i sanden - blev han inte sur när han fick grus i blöjan !!?? *trist humor*

• Doktorinnan

.... förresten så har vi tyvärr samma problem, så jag kan inte komma med några tips Hoppas det löser sig för er...

• Doktorinnan

Jojjo - vi har också haft det problemet i bland - har tyvärr ingen aning om varför... man känner sig så hjälplös

Vi skulle ju börja med nya rutiner... men nu har Ebba blivit sjuk Superförkyld, snorig, febrig, hostig... så vi får nog skjuta lite på planerna igen! Bara hon blir frisk så...

• Doktorinnan

Hej!
    FÖr ett tag sen skrev jag ju att vi skulle göra en nysatsning, och sen blev Ebba sjuk... nu har det visat sig att hon hade öroninflammation (trots att hon inte gallskrek som de säger att de "ska" göra). Så kanske har sömnproblemen haft nåt med det att göra? I alla fall på senare tiden... Hon har i alla fall börjat med antibiotika, och jag tycker mig märka en viss förbättring *peppar peppar* igår fick jag henne tex att sova två långa pass på dagen *glad*. Vi får väl se hur det går

Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution