• Sandra H

Pepptråd för No Cry Sleep Solution

Vårsol: Ja, det är du det viktigaste att barnet mår bra av det! Vi får testa oss fram lite. Att hon somnade 20.20 idag är i alla fall ett steg i rätt riktning. /S

• Sandra H

akt: vad roligt att läsa!!! :))Låter ju fantastiskt bra! Underbart att ni kan lägga honom utan amning... Låter oxå skönt med din inställning, att man kankse inte alltid "måste" göra "rätt". Men, jag tycker att boken ger sådana signaler, man känner sig liksom inte dålig om man inte följer sina planer till punkt och pricka.Hoppas det fungerar bra i natt med! :)) Hur länge har ni hållt på med metoden?

hej hopp!

• Sandra H

Hej! Roligt med så mycket aktivitet på tråden!

Barbablond: känner igen det där med sömn över 3 timmar så känner man sig utvilad!? Märkligt hur saker och ting förändras. Hade det varit innan Garbriella hde jag tyckt 3 timmar var rena tortyren! ;)

Tille: Det är bara jag som läser boken, än så länge i alla fall. Sen pratar vi om det jag läst. Känns ok, för just nu gör vi så att jag tar nattningen. Ganbska natuligt eftersom Gabriella ännu endast ammar sig till sömns. Ännu - ska bli ändring på detta... :))

Vi har ännu inte riktigt börjat med själva metoden, men har redan ändrat våra kvällsrutiner så våra kvällar ser HELT annorlunda ut än tidigare!! Nu är det tyst och lugnt här hemma från 19.30 - och vi får tid att göra en hel massa saker!! Känns hur lyxigt som helst.

Men nätterna är det ingen ordning på. Hon sover max 2 timmar i sträck. Någon enstaka gång "råkar" hon sova 3 och då är jag SÅ lycklig. På dagarna handlar det om 30 minuters-vilor. Vore så himla skönt om det kunde ordna till sig. Men jag känner verkligen förtröstan. Tycker mycket om författarnes inställning till både barn och vuxna. Känns kärleksfullt och flexibelt. Inte en massa "måste" eller "borden" som man får dåligt samvete av.

Kram på er! /S

• Sandra H

zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz... haft en superjobbig natt... idag vimmelkantig och groggy... (tror G är på väg in in en ny utvecklingsfas och vill INTE ligga ensam en sekund helst)

men vi kör vidare och jobbar för lugnare tider...

hur går det för er andra?

kram på er! /s

• Sandra H

Hallå!

Idag något piggare! I natt sov G ett pass i över 4 timmmar!! :))

Har mest börjat lite försiktigt med att få de sista sekundrarna på amningen utan tutte och istället med ett finger på hakan. Jag är helt förundrad att hon inte protesterar vilt - det hade jag kunnat satt pengar på...

Några gånger i natt vände hon själv bort huvudet då hon snuttat klart!! Har inte hänt tidigare. Men än är det väl för tidigt för att se sådana resultat, antar jag.

mia1975: jag har oxå märkt att G vaknar lättare då vi kommer in och lägger oss, så kanske blir det egeet rum så småning om även för oss. Men än är vi långt där i från... (tror jag)

Tille: Grattis till boken! Då vet du vad du ska göra idag då?!

Hoppas ni som beställt boken får den SNART!! Jobbigt att vänta då det kliar i fingarna att få sätta igång!

Har G i bärselen nu, tänker försöka att få henne att vila i den idag och se om det går... :)

Hej hopp! /S

• Sandra H

Jippie!! Ännu en seger! G somnade i bärselen! Och har nu sovit i .... (???)... 1 timme och 20 min...Dessutom låg hon nöjd och glad och lekte med sin lilla tyghund då jag kom in... vad är detta??

M2TWO: Jag har precis börjat och vad vi verkligen har förändat är våra kvällsrutiner, de fungerar över ALL förväntan!

akl: tack för gratulationer!! :)) Jag hoppas att det är som du säger, att vi redan ser resultat... Fantastiskt i så fall! :))

Oj, oj, såhär brukar inte våra dagar se ut...Nu lite lunch!

• Sandra H

Trixan- jag kan inte särskilt mycket om Anna Wahlgrens metod, men vad jag uppskattar med Pantleys är dels det som M2TWO nämner att hon presenterar en mängd OLIKA lösningar, inte en, som man kan fundera kring och se vad som passar mitt barn - och inte, så tror jag inte det är hos Anna W.

Jag tror att Anna Walhgren är ganska kategorisk (min fördom??) och uttalar sig om hur man SKA göra, det gör inte Pantley - det uppskattar jag. Hon talar om hur man KAN göra och att det handlar om att göra det som känns bäst för mig och min bebis.

Sedan tror jag tempot i de olika metoderna är väldigt olika. Pantley verkar ju se det hela som en process som får ta sin tid, medan Anna W´s metod är betydligt mycket snabbare (men oxå mera gråt)

Ja, detta är som sagt vad jag TROR, jag kan ha fel!

Att den är på engelska gör faktiskt inte så mycket, den är faktiskt mycket lättläst ändå!

Min tjej är 6 månader, men det verkar vara alla möjliga åldrar på de som kört metoden och lyckats.

Hej hopp! /S

• Sandra H

Hej på er!

Nu har vi haft ett rejält "bakslag", eller vad man ska kalla det, vi hade ju inte direkt börjat, men ändå börjat se sådana trevliga förändringar... Hela helgen har varit uppochnervänd... Våra lugna kvällar då hon somnat har varit ersatta med evigt spring in och trösta olycklig bebis... Dagarna vilas det max 25 min i stöten om ens det...

Men, kanske har vi fått förklaring på det. Gabriella är jättesnuvig och håller dessutom att få sin första tand... Så vi hoppas att det handlar om det, ellerhur?

Reva och doktorinnan- Ni pratar om loggar, menar ni då loggarna var 10:e dag? För mer än det ska man väl inte logga?

En fråga: Pantley skriver i sin bok att man ska kolla att ens barn är helt frisk osv innan man sätter i gång, hur har ni gjort med det? Det kan väl inte skada att köra lite försiktigt med GRP fastän homn är förkyld? Eller? Känns så dumt att het sluta med allt för att hon är förkyld...?

Barbablond: Grattis! Vad kul med era framsteg!

akl: Låter SÅ mysigt att läsa om dina och Gabriels framsteg - sånt gör att man orkar lite till...

Systernegativ: Du har ju redan gjort framsteg INNAN boken! Inte illa! ;)) LÅter som du är inne på liknande tankar som Pantley.

Hej hopp!

• Sandra H

Hallå!

Linnet76- jag kan tänka mig att felet man ofta gör är att man ger upp för fort, vill se mer resultat snabbare. Eller så är i alla fall jag... Hur länge höll ni på med metoden? Enligt Pantley så får man väl räkna 5 timmar i sträck som en hel natt, var det inet så? Hur många timmar sover hon då mellan de 2 amningarna?

Här är det förkylt och det gör att hon vaknar en hel del pga av det! Men vi kör vidare lite försiktigt med våra kvällsrutiner och lite GRP och försöker att se tiden an. Känns bra.

Kram! /S

• Sandra H

hej! vi har haft uppkopplingsproblem i en veckas tid nästan och åh, vad jag har saknat er och hela FL!! men nu verkare det fungera bättre igen!

vi är nu inne på dag 9 och ska imorgon göra en 10-dagars logg, ska bli spännande. tycker redan vi märker framsteg. hon vaknar inte lika ofta på nätterna och ibland kan vi vyssja henne till söms igen!! har aldrig gått tidigare.

Bonanza: jag vet inte om du läst hela boken? jag tycket liksom inte att det handlar om att: "gör si eller gör så", utan så mycket om att ändra och skapa alla möjlga rutiner kring barnets sovande, fundera kring dagvilorna osv och utvärdera efter 10 dagar och då se vad man kaske kan ändra på. Jag tycker att det är en slag helhetssyn kring sömnen som har hjälpt mig i alla fall!

mia: kul att höra! känner igen en hel del från det du beskriver. vår lilla Gabriella har oxå varit sjuk under vå första 10-dagars period, men ändå märker vi förbättringar... :)

vi hörs! kram! Sandra

Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution