• vårsol

Pepptråd för No Cry Sleep Solution

Suza - jag har för mig att det finns ett avsnitt om hur man lägger ner barn i sängen och att de somnar där... typ att man ska hålla barnet och vagga det hela vägen ner i sängen eller hur det nu var... jag skumläste bara för min son somnar inte i famnen utan liggandes i sängen ammandes.

• vårsol

Oskar har sovit bra inatt med men dagssömnen är åt h*****. Fick rådet av min mamma att inte bekymra mig så mkt över hans sömn utan istället låta honom vakna efter 30 minuter om han gör det och så får han gå upp då... ja, jag ska testa ett tag för det stressar mig så mkt att passa sovtider och försöka söva om honom hela tiden.

• vårsol

mammamamma - ja, det låter vettigt det du skriver. Jag ska nog göra så. Idag har han inte sovit allt mycket på dagen men ändå var han ovanligt lätt att lägga på kvällen. Han kanske inte behöver så mkt dagssömn som jag tror?

Jessi74 - jag fattade det som att man inte ska kolla hur det varit under 10-dagar utan att man ska ha en som man skrev för 10 dagar sen och jämföra med den man skrev idag. För att kunna se framstegen på så vis.

• vårsol

Doktorinnan - ja, jag tycker också att det känns jobbigt med dagssömnen. Men nu har jag gjort så att han får sova i vagnen istället om jag vill iväg just då han ska sova.

• vårsol

Jessi74 - jag tror att hon börjar sova längre pass snart men att det kanske tar lite tid. Ett steg i taget kanske?

Själva har vi haft en jobbig kväll och natt men jag tror att det kan bero på att han blev lite överstimulerad och att det bara var en engångsföreteelse.

• vårsol

Nu har vi hållt på i tre veckor och känner att vi i stort sett är i mål. Visst, det är lite fin justeringar kvar, men nu har vi en hållbar situation. *så glad* Det som jag tror gett största resultatet är att vi låtit sonens sömn vara prio ett hela tiden, varje nap, varje kväll. Vi har avstått från ganska mycket under tiden men åååå vad värt det där är nu!!

• vårsol

Doktorinnan - på kvällen prioriterar jag fortfarande sömnen först. Men dagtid kan jag styra hans sömn lite så att det passar våra aktiviteter. Som imorgon när vi ska till öppna förskolan på eftermiddagen. Han sover vanligtvis middag klockan nio och klockan halv två. Imorgon försöker jag skjuta upp första napen så mkt det går (vilket inte är så värst mkt för han är trött om förmiddagarna) och sen åker vi till öppna förskolan som öppnar klockan ett och stannar där till ungefär halv tre. Då går vi därifrån och han får sova i vagnen på vägen hem. Vissa dagar kan man även tidigarelägga sömnen något om det passar aktiviteterna bättre. Ett stort plus är att han äntligen börjat kunna sova i vagnen och då är det ju mycket lättare att vara iväg än förut då han bara somnade av amning och knappt det.

• vårsol

Doktorinnan - sådär hade vi också förut och jag gjorde så att jag höll honom vaken till en viss tidpunkt och då var han toktrött och lätt att lägga (vi hade ju problem med att lägga honom dagtid). Sen väckte jag honom om morgnarna så att han vaknade samma tid varje dag. Då blir det lättare att planera in naparna också.

• vårsol

Kottan - vi köpte en ny vagn När han blev ett år så tyckte jag att det kändes okej att ha honom framåtvänd och då köpte vi en sulky (scooter) och den verkar väldigt bekväm för honom plus att han gillar att åka framåt. Innan har han i stort sett vägrat att åka vagn alls. Däremot somnade han ganska så lätt i bärsjal om han var trött, så det är kanske ett alternativ om du vill vara flexibel men ditt barn inte vill sova i vagn?

• vårsol

Oj... såg nu att du hade en sjal. Så går det när man läser slarvigt Oskar sover bara ca 30 minuter i vagnen också.

Svar på tråden Pepptråd för No Cry Sleep Solution