• Kjell2

Skäl för ensam vårdnad?

Ja - samarbetssvårighet är en grund för EV,

Just att vägra skriva på papper om pass, skola mm, om det är vettiga beslut, brukar räknas som samarbetssvårigheter.

• Kjell2
    Anonym skrev 2012-06-01 11:18:21 följande:
    Tack för ditt svar! Jag vet att samarbetssvårigheter kan ligga till grund för ensam vårdnad, men gör just vår situation det? Nu påverkar inte vårdnaden umgänget men biopappans frånvaro under flera års tid borde ju ändå klart och tydligt visa att intresset från hans sida är lika med noll.
    Som jag skrev - "att vägra skriva på papper om pass, skola mm, om det är vettiga beslut, brukar räknas som samarbetssvårigheter."

Bristande intresse och begränsat eller inget umgänge är däremot inget solklart tecken på samarbetssvårigheter.
  • Kjell2
    Anonym skrev 2012-06-01 11:23:30 följande:
    Är det mer gynnsamt att dra upp det nu än om några år?
    Min oro är att tingsrätten ska vilja få igång ett umgänge igen, något som jag är rädd ska skaka runt barnets hela världen. För biopappan kommer med all sannolikhet inte att genomföra något umgänge igen, utan det han kommer  göra är att dyka upp som lekfarbror ett par gånger för att sedan försvinna igen.
    Risken är inte vad tingsrätten vill utan om vad pappan gör. Han kanske yrkar på umge i samband med att du yrkar på EV.
Svar på tråden Skäl för ensam vårdnad?