• fatooooosh

    urvalsgrupp, tacksam för svar....

    Hej där,

    snabb fråga, 

    3-4 urvalsgrupper finns för högskolan ,
    http://www.kau.se/utbildning/anmalan-antagning/vilka-far-platserna/urvalsgrupper


    I grupp 1, eller direktgruppen, ingår sökande som söker på sitt gymnasiebetyg, utan kompletteringar. I grupp 2, eller kompletteringsgruppen, ingår sökande med gymnasiebetyg som har kompletterat på komvux för att få behörighet eller högre betyg. Hit hör även de som har behörighetskompletterat på folkhögskola och de som har gått ett basår. I grupp 3 ingår de som har utländska och internationella gymnasiebetyg, med undantag för dem som gått IB (International Baccalaureate), EB (European Baccalaureate), har åländsk gymnasieutbildning eller läst vid Lycée Internationals svenska sektion. I grupp 4 ingår sökande som studerat vid folkhögskola och fått ett studieomdöme. Jag vill bara veta grupp 2 säger gymnasiebetyg som har kompletterat på komvux för att få behörighet eller högre betyg. 

    Betyder det att jag som läst på komvux för att få slutbetyg beräkans som grupp 2?

         
  • Svar på tråden urvalsgrupp, tacksam för svar....
  • katalysator
    fatooooosh skrev 2012-06-01 13:47:30 följande:
     Betyder det att jag som läst på komvux för att få slutbetyg beräkans som grupp 2?
    Ja. Har du läst in delar av eller hela gymnasiet på komvux hör du till gruppen som "kompletterat på komvux för att få behörighet", alltså grupp 2.
  • LitetBus

    TS, har du läst ALLA kurser på komvux för att få slutbetyg så hamnar du i urvalsgrupp BI, alltså gymnasiebetyg UTAN kompletteringar.

  • fatooooosh

    Tack för svaren , fick reda att jag tillhörde BII eftersom jag kompletterat på komvux som katalysator skrev..

    Blir det enklare att komma in på högskolan då?   Eftersom jag ser att mindre snittbetyg på ett slag kurs för BII jämfört med BI , alltså BI får det högre med snittbetyget för samma kurs..

  • litenlur
    fatooooosh skrev 2012-06-16 14:35:09 följande:
    Tack för svaren , fick reda att jag tillhörde BII eftersom jag kompletterat på komvux som katalysator skrev..

    Blir det enklare att komma in på högskolan då?   Eftersom jag ser att mindre snittbetyg på ett slag kurs för BII jämfört med BI , alltså BI får det högre med snittbetyget för samma kurs..
    Det kan vara så. Det är en miss med hela det här systemet, som man inte hade förväntat sig. Meningen var att det skulle vara svårare att ta sig in med betyg som kompletterats (då platser flyttas från B2- till B1-gruppen), men det visade sig att B2-gruppen trots det har lägre betygsgräns för att komma in i många fall, eftersom betygen hos personerna i den gruppen generellt ligger så pass mycket lägre.
  • Sweet life
    fatooooosh skrev 2012-06-16 14:35:09 följande:
    Tack för svaren , fick reda att jag tillhörde BII eftersom jag kompletterat på komvux som katalysator skrev..

    Blir det enklare att komma in på högskolan då?   Eftersom jag ser att mindre snittbetyg på ett slag kurs för BII jämfört med BI , alltså BI får det högre med snittbetyget för samma kurs..
    Det är färre platser i regel till BII än till BI, så det är oftast svårare att komma in...
  • litenlur
    Sweet life skrev 2012-06-18 09:32:34 följande:
    Det är färre platser i regel till BII än till BI, så det är oftast svårare att komma in...
    I praktiken är det ofta lättare att komma in i B2. Det var inte det som var meningen och högskolorna är inte nöjda med det; många försökte varna för det innan systemet infördes, men så blev det i alla fall.
  • Lilas

    Men på min ansökan står det BI, BII och högskoleprov, betyder det att jag kan komma in via 3 olika sätt.. alltså att jag "tävlar" om en plats i 3 olika urvalsgrupper? Jag har slutgiltigt gymnasiebetyg men har även läst in kurser efter att jag tog studenten..

  • litenlur
    Lilas skrev 2012-06-20 23:03:24 följande:
    Men på min ansökan står det BI, BII och högskoleprov, betyder det att jag kan komma in via 3 olika sätt.. alltså att jag "tävlar" om en plats i 3 olika urvalsgrupper? Jag har slutgiltigt gymnasiebetyg men har även läst in kurser efter att jag tog studenten..

    Ja, du kan vara med i alla urvalsgrupper du kvalificerar dig för.
  • älskarlivet81

    Jag måste fråga om någon vet hur det funkar med.sen anmälan. Jag har gjort en sådan och,i min urvalsgrupp fick jag typ "poäng" 980 av 999. Hur räknas dessa poäng ut?

  • Elaifiknow
    älskarlivet81 skrev 2012-06-21 06:54:42 följande:
    Jag måste fråga om någon vet hur det funkar med.sen anmälan. Jag har gjort en sådan och,i min urvalsgrupp fick jag typ "poäng" 980 av 999. Hur räknas dessa poäng ut?
    Din ansökan är 19 dagar sen. Det börjar på 999 och sedan dras en dag av för varje dag som din ansökan är sen. De sena ansökningarna behandlas sist, efter alla behöriga sökande.
  • Nemanja
    litenlur skrev 2012-06-19 20:58:05 följande:

    I praktiken är det ofta lättare att komma in i B2. Det var inte det som var meningen och högskolorna är inte nöjda med det; många försökte varna för det innan systemet infördes, men så blev det i alla fall.


    Nej det är inte lättare alls. Antagningen är högre för b2 gruppen än b1 och det är just de som är fel med detta landet att de finns en diskriminerande grupp som heter b2.
  • Nemanja
    katalysator skrev 2012-06-01 14:34:27 följande:

    Ja. Har du läst in delar av eller hela gymnasiet på komvux hör du till gruppen som "kompletterat på komvux för att få behörighet", alltså grupp 2.


    Nej det stämmer inte har man lästa hela gymnasiet på komvux så deltar man i gruppen b1
Svar på tråden urvalsgrupp, tacksam för svar....