Inlägg från: NiniMe |Visa alla inlägg
  • NiniMe

När är det ok att lämna ett barn själv några minuter?

Jag tror att man får se mycket efter hur barnet är...
    Jag har lämnat min ena son själv som är 4 år när jag gått in till min syster som vi bor granne med, har även gått till tvättstugan själv... Detta är för han själv säger att han inte vill följa med, men han har klart för sig var jag är och han kommer om han inte vill vara själv längre... Sen lillebror vet jag inte om jag känner mig redo för att gå ifrån så när han är 4, han är lite vildare men det får vi se då.... 
    När jag var liten så var jag hemma i några timmar själv efter fritids tills mamma kom hem från jobbet, då var jag 5-6 år och hade egen nyckel hem, men detta var på 80-talet,... Jag hade inga problem med det utan jag lärde mig.... 

• NiniMe

Som sagt, jag blev lämnad själv när jag var liten och jag minns bara att jag tyckte det  var kul med ansvar, jag var ett lugnt barn och min mamma visa att hon litade på mig, jag var bara 5 år då och fick vara själv ett par timmar... Det är samma för min ena son här hemma, han hittar till tvättstugan som finns 10 meter bort och han hittar in till min syster som bor en lägenhet mellan... Jag har ju aldrig lämnat mina barn i flera timmar utan det rör sig om 10-15 min och det är bara med min ena son som är 4...
    Skulle 3 åringen också vara hemma så hade jag inte gjort det...
    Och som sagt alla barn ÄR olika, och man känner sitt barn bäst själv.. Så bara för att du inte känner att du vill eller kan  pga barnet så betyder det inte att det är så för alla,....

• NiniMe
    vampyria2 skrev 2012-06-04 12:49:51 följande:
    Jag tycker att det är en stor skillnad på att låta barnen vara ute själva eller hemma faktiskt, hemma är de helt ensamma och ingen kan hjälpa dem om något händer, är de ute finns det oftast nån annan människa i närheten om olyckan skulle vara framme.
    Finns betydligt fler risker  ute kan jag tycka än i hemmet (om man har barn).... Hemma har vi barnsäkrad spis, barnsäkrade fönster och en låst grind till trappen osv... På lekplatsen kan ju barnet trilla ner och slå sig ordentligt, så vad hjälper det om där finns vuxna runt omkring, olyckan har ju redan skett..
  • NiniMe
    vampyria2 skrev 2012-06-04 13:28:17 följande:
    Fast om man tittar på statistiken så är det så att de flesta olyckor faktiskt sker i hemmet Drömmer
    Ja i åldrarna 0-3 år, sen blir det mer i utelekar som fallskador osv även trafikskador.... Olyckorna blir värre och värre desto äldre barnen blir, (större skador)
Svar på tråden När är det ok att lämna ett barn själv några minuter?