Inlägg från: vampyria2 |Visa alla inlägg
  • vampyria2

När är det ok att lämna ett barn själv några minuter?

Tänk vad olika man är, jag skulle aldrig åka i väg och lämna en 8 åring själv faktiskt, de är inte tillräckligt stora för att agera rätt om något händer, de har inte riktigt koll på läget än.
    De hade en doktor på tv 4 som var och pratade ganska ofta tidigare och han tyckte att när barnen är runt 10 så är det lagom att börja låta de vara hemma själva en kortare stund, då har de en mognad att söka hjälp om något händer istället för att springa och gömma sig, det har jag följt efter som jag tyckte att det lät vettigt.

• vampyria2
    Bonanza skrev 2012-06-02 08:14:32 följande:
    När är tio år förväntar jag mig att de kan vara en hel dag ensamma hemma. De har ju inte fritids då heller. Att vara ensam hemma behöver man träna på och det blir väldigt konstigt om man vid 10 år ska klara alla eftermiddagar själv, när man inte har fått vara hemma och tränat förut.

Det låter dessutom som absurd curling att inte låta ett barn under 10 få vara ensam hemma. Och lite inkräktande på deras privatliv om jag ska vara ärlig.

Och om ni åker iväg med bilen och en olycka sker är det väl jävligt mycket bättre ifall barnet är hemma än om de är med i olyckan?!
    Men om det händer en olycka hemma så är barnet inte moget att agera sunt (oftast) och bör därför alltid ha tillgång till en vuxen.
    Sen hur kan det inkräkta på deras privat liv? De har ett eget rum där de får göra vad de vill utan att jag hänger där, dessutom så är jag väldigt sällan i väg hemmi från över lag så det är väldigt sällan något av mina barn har varit ensamma hemma även som tonåringar.
    Hur menar du att man inkräktar på deras privat liv, tycker du att man ska uppfinna saker att göra bara för att man ska låta barnen vara själva hemma eller hur menar du?

Jag tycker inte att det är att curla barnen snarare att det är oansvarigt att inte ha koll på vilka rekommendationer som finns och om an har det och struntar i dem så är man oansvarig.
    Det finns massor av fall där barn tex har sprungit och gömt sig när det har börjar brinna för att de blir rädda, barn som har bränt sig och inte kommer ihåg vad man ska göra då, m.m finns massor av olyckor som har blivit värre pga att ingen vuxen var i närheten och kunde hjälpa barnet.
  • vampyria2

Jag har fyra barn och är faktiskt ingen hönsmamma eller curlignförälder alls men jag blir faktiskt skrämd när jag ser att ni lämnar så små barn som fyra-fem år själva hemma, det finns inget barn i den åldern som är moget att vara själv hemma, förstår ni verkligen inte vad som kan hända och de är inte rustade alls för att ta hand om sig själv om olyckan är framme.

Barn i den åldern har tusan rätt till att alltid ha en vuxen i sin närhet som kan hjälpa dem om något händer.

• vampyria2
    Bonanza skrev 2012-06-04 08:09:56 följande:
    Bara för att era fyraåringar inte går att lämna gäller ju det inte för allas. Barn är olika. Folk uppfostrar sina barn så konstigt att jag inte är förvånad över att de inte klarar av att vara ensamma hemma förrän framåt mellanstadiet. Det är ju inte barnen det hänger på då, utan föräldrarnas ovilja.
    Nej du har så fel, det finns inte en enda fyra åring som man kan lämna själv hemma, de har inte förmågan att se vad som är farligt och inte.

Jag vet att soc skulle göra en utredning på föräldrar som lämnar så små barn själva hemma, jag har själv anmält e mamma som gjorde det och hon blev tvingad att gå föräldrakurs genom soc pga.

Jag har jobbat i många år med barn i den åldern och vet hur de fungerar, de har inte ett fullt konsekvenstänk och kan utsätta sig för enormt farliga saker, vet du om att de allra flesta olyckor med barn i den åldern händer i hemmet?

Jag tycker som vissa här att lämna kortare stunder kan man börja med när de är runt 7 år, längre stunder runt 10 år.

Det kan omöjligt finnas någon bra anledning till varför man prompt måste lämna sina små fyra åringar själv hemma, det är en sån sak man bara inte gör.
  • vampyria2
    Bonanza skrev 2012-06-04 11:27:43 följande:
    Mmm... fast nu är det ju så att du har fel och jag har rätt eftersom du inte känner mina barn. Om DINA barn inte fattar vad som är farligt så är det ju dina. Min fyraåring simmar, läser, cyklar utan stödhjul, kan laga enklare mat, kan ringa mig/sin pappa/sin mormor/sin moster, kan gå själv till kompisar osv osv. Att hon inte skulle "se vad som är farligt" är skrattretande. 

Om du anmäler en mamma som lämnar en fyraåring ensam i fem minuter hoppas jag att du verkligen skäms, för det var makalöst pinsamt gjort. 

Exakt vad tänker du ska hända i hemmet på 5-10 minuter för en mogen, alltså inte en som dina barn, fyraåring? 
    Snacka om att gå för långt, du skäms inte att sitta och dra in småbarn i den här diskussionen? Vad har mina barn med detta att göra??

Förövrigt så kan min fyra åring det din kan plus att han kan engelska och klockan så han är inget pucko MEN har man någon koll på hur barn fungerar så vet man att det inte handlar om vad de kan utan vad de inte har förmågan att se....tex så kan en fyra åring lätt luta sig fårlångt genom ett fönster och ramla ut (det tar inte många minuter) det kan tex ramla ner från en rulltrappa och då blir det ett jäkla liv på FL om oaktsamma föräldrar (ja då fattar att ni inte har en rulltrappa hemma) de kan få för sig att de ska göra något tex skära frukt och ramla och få kniven i sig, de kan klättra och ha något vasst i handen utan att förstå att de kan ramla olyckligt....du har inte koll på hur en fyra åring fungerar och det är tragiskt faktiskt, hoppas verkligen att inget händer.
    Man kan säga att man har tagit bort allt farligt och pratat med ens barn om at tde bara får sitta framför TV tex men barn är impulsiva och det går fort när de får för sig saker.

Förövrigt så var jag inte ensam om att ta det beslutet om att anmäla föräldrarna som lämnade  fyra åringen själv, det var jag, två kolegor tll mig, förskolechefen och BVC, så jag vet att vi inte var ute och cyklade här.
  • vampyria2
    Bonanza skrev 2012-06-04 11:30:03 följande:
    Förlåt, jag tar tillbaka det sista. Jag visste inte att nästan alla av dina barn har diagnoser, då förstår jag att du inte kan relatera till hur andra, t.ex. mina, barn fungerar. Att jobba med barn är inte samma sak som att ha dem själv, vilket vi ju alla vet.

Fy fan att du inte skäms Kräks  Jag har åtminstone en dotter som i dag är 20 år och är helt frisk så jag vet vad jag pratar om, det plus att jag så gott som hela livet har jobbat med barn ger mig en bra kunskap om hur barn fungerar.
    Sen är inte mina barn så jäkla funktionshindrade som du verkar tro, min ena dotter har gått i vanlig klass hela livet, tar studenten 1 år tidigare pga att hon är duktig i skolan.
    Tro inte att du vet hur mina barn är bara för att du vet att de har diagnoser.

Dessutom så har jag tre bonusbarn som är helt friska som har bott hos mig sen de var små, så jag vet allt vad jag pratar om...
  • vampyria2
    KimPossible skrev 2012-06-04 11:50:05 följande:
    Men menar du nu att man inte ens kan lämna en 4-åring själv för att t ex slänga sopor, hämta post en bit bort eller hämta upp en tvätt. Något som kanske tar max fem minuter. 

No offence, jag är mest nyfiken. Det hade ju blivit svårt för alla de som bor på gård eller med stor tomt. Ibland kan man helt enkelt inte släpa med sig barnen på allt, vilket meck!
    Jo det skulle jag kunna göra och har gjort helt klart, men att vara borta långt hemme från tex till affären eller liknande det är inte okej, hämtar man post eller tvätt så har man troligtvis lite koll ändå och kan snabbt komma hem.

Men jag skulle tex inte ställa mig och hänga tvätt i tvättstugan om jag hade en fyra åring hemma.
  • vampyria2

Jag tycker att det är en stor skillnad på att låta barnen vara ute själva eller hemma faktiskt, hemma är de helt ensamma och ingen kan hjälpa dem om något händer, är de ute finns det oftast nån annan människa i närheten om olyckan skulle vara framme.

• vampyria2
    NiniMe skrev 2012-06-04 13:11:34 följande:
    Finns betydligt fler risker  ute kan jag tycka än i hemmet (om man har barn).... Hemma har vi barnsäkrad spis, barnsäkrade fönster och en låst grind till trappen osv... På lekplatsen kan ju barnet trilla ner och slå sig ordentligt, så vad hjälper det om där finns vuxna runt omkring, olyckan har ju redan skett..
    Fast om man tittar på statistiken så är det så att de flesta olyckor faktiskt sker i hemmet Drömmer
Svar på tråden När är det ok att lämna ett barn själv några minuter?