Bonanza skrev 2012-06-04 11:27:43 följande:
Mmm... fast nu är det ju så att du har fel och jag har rätt eftersom du inte känner mina barn. Om DINA barn inte fattar vad som är farligt så är det ju dina. Min fyraåring simmar, läser, cyklar utan stödhjul, kan laga enklare mat, kan ringa mig/sin pappa/sin mormor/sin moster, kan gå själv till kompisar osv osv. Att hon inte skulle "se vad som är farligt" är skrattretande.
Om du anmäler en mamma som lämnar en fyraåring ensam i fem minuter hoppas jag att du verkligen skäms, för det var makalöst pinsamt gjort.
Exakt vad tänker du ska hända i hemmet på 5-10 minuter för en mogen, alltså inte en som dina barn, fyraåring?
Snacka om att gå för långt, du skäms inte att sitta och dra in småbarn i den här diskussionen? Vad har mina barn med detta att göra??
Förövrigt så kan min fyra åring det din kan plus att han kan engelska och klockan så han är inget pucko MEN har man någon koll på hur barn fungerar så vet man att det inte handlar om vad de kan utan vad de inte har förmågan att se....tex så kan en fyra åring lätt luta sig fårlångt genom ett fönster och ramla ut (det tar inte många minuter) det kan tex ramla ner från en rulltrappa och då blir det ett jäkla liv på FL om oaktsamma föräldrar (ja då fattar att ni inte har en rulltrappa hemma) de kan få för sig att de ska göra något tex skära frukt och ramla och få kniven i sig, de kan klättra och ha något vasst i handen utan att förstå att de kan ramla olyckligt....du har inte koll på hur en fyra åring fungerar och det är tragiskt faktiskt, hoppas verkligen att inget händer.
Man kan säga att man har tagit bort allt farligt och pratat med ens barn om at tde bara får sitta framför TV tex men barn är impulsiva och det går fort när de får för sig saker.
Förövrigt så var jag inte ensam om att ta det beslutet om att anmäla föräldrarna som lämnade fyra åringen själv, det var jag, två kolegor tll mig, förskolechefen och BVC, så jag vet att vi inte var ute och cyklade här.