När är det ok att lämna ett barn själv några minuter?
Jag resonerar ca såhär:
När jag t.ex tvättar eller så tar jag en diskussion med barnet (om säkerhet och om vart jag går) och lämnar det alltid med telefon och nummer. Tvättstugan ligger på samma gård som vårt hus, nära alltså så jag har kontrollen över vår lägenhet, jag ser om det börjar brinna, jag hör brandlarmet, jag ser om barnet förs ut ur lägenheten eller springer iväg o.s.v...
Jag tycker att innan barnet får gå hem från skolan (eller kanske förskolan) själv måste det kunna låsa upp själv. Innan får det träna på det lite. Också tidsuppfattning och uppfattning om vägen hem krävs. Samt uppfattning om grannar och sådär man kan fråga. Också gärna en telefon (mobil alltså). Det bror ju också på hur mycket trafik det är, hur många elskåp, bråddjup, sluttningar och sånt där det är, hur många i barnets omgivning som känner barnet (glömma nyckel-situationer e.t.c), om det är några kidnappare/rånare/våldtagnings-personer/mördare/bilfyllon/knarkförsäljare/langare e.t.c som man vet bor här/ håller sig här eller hur stor risk av andra faktorer det är till liknande.
Jag lämnar inte barn ensamma i köket eller vid farliga apparater förrän jag verkligen litar på dem (5-10 år). Det bror också på hur nära dem jag är, hur farligt det är o.s.v.
Sitter barnet en helt vanlig dag framför teven eller vid leksakerna drar jag mig inte för att gå in i ett annat rum, iallafall inte en kortare stund. Det bror ju också på ålder e.t.c. Barn upp till ca 5-7 år lämnar jag inte längre tid vid t.ex pärlor längre tid.