• Knappamamma

När är det ok att lämna ett barn själv några minuter?

Ja som trådstarten säger. Tänk er ett barn som varken är tidig eller sen i sin utveckling. I vilken ålder kan det då vara ok att låta de vara själva hemma några minuter för att man som förälder åker och hämtar mat man beställt eller liknande? Barnet själv känner sig redo för det och de är ansvarsfulla. Handlar om max 5-10 minuter.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-01 18:23
    Skriv gärna en rad eller två om hur ni resonerar, alltid intressant att ta del av andras åsikter.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När är det ok att lämna ett barn själv några minuter?
  • gryning2

Jag röstade 6 år. Jag tycker kravet är att min son ska kunna ringa själv till min mobil eller till mormor/farmor om det är någonting. Alternativt att han kan gå in till någon av våra grannar som vi känner och be om hjälp. Han är nu 4,5 och jag skulle inte lämna honom ensam ännu. Jag kan gå ut på gården en stund eller ner i källaren och säga det till honom innan. Ändå så kan han glömma efter en stund vart jag är och bli rädd så han börjar leta efter mig. Skulle inte kännas OK att han var ensam då.

Mamma till H född 071017 och E född 110708
  • tahira
    Knappamamma skrev 2012-06-01 19:42:30 följande:
    Men det skulle ju lika gärna kunna hända dig något på promenaden som hindrar dig att komma hem som en avstickare med bilen 5 min, nu dock har ni kanske inte något ställe ni kan åka till på 5 min men om det hade gått
    Fast man kommer ju längre med bil på fem minuter. Kör man i fem eller tio minuter och bilen går sönder t.ex. så är man ju längre bort från hemmet än om man promenerar och stukar foten.
    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • PinkSugar

När jag var 7-8 så fick jag vara ensam hemma hela dagar när jag var för sjuk för att vara i skolan. Inga problem

• Majken

Det värsta som kan hända under en promenad vore väl att stuka mig och då kan jag ringa hem och meddela vad som hänt. Men i en bil kan jag bli påkörd av t.ex. ett rattfyllo och inte alls förmedla till henne vad som hänt - där är skillnaden, iaf för mig!!

• Knappamamma
    tahira skrev 2012-06-01 20:00:25 följande:
    Fast man kommer ju längre med bil på fem minuter. Kör man i fem eller tio minuter och bilen går sönder t.ex. så är man ju längre bort från hemmet än om man promenerar och stukar foten.
    jag syftar på att vara borta i 5-10 minuter inte köra den sträckan och sen tillbaka så är man halvvägs i promenaden så tror jag nog att jag kommer hem fortare än en som stukar foten och ska halta hem
  • tahira
    Knappamamma skrev 2012-06-01 22:42:44 följande:
    jag syftar på att vara borta i 5-10 minuter inte köra den sträckan och sen tillbaka så är man halvvägs i promenaden så tror jag nog att jag kommer hem fortare än en som stukar foten och ska halta hem
    Ja, det är ju olika hur man tänker .

Jag skulle inte åka iväg i något fordon om min son var ensam hemma, för det känns inte bra. För andra känns det helt okej och då kan de ju göra det.
    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • Mälaröbo

Min dotter ville och kunde vara själv en stund från hon var ca 5 år. Sonen däremot skulle kunna men vill inte och han är 7 år.

• Den vita staden

" Barnet själv känner sig redo för det och de är ansvarsfulla. "  Här har du svaret, svaret är ingen ålder, utan man får gå efter hur både barnet och man själv känner.

• canmamma
    Den vita staden skrev 2012-06-01 23:49:04 följande:
    " Barnet själv känner sig redo för det och de är ansvarsfulla. "  Här har du svaret, svaret är ingen ålder, utan man får gå efter hur både barnet och man själv känner.
    Precis, men det spelar också in om barnet kan använda telefon och om det finns grannar eller andra bekanta i närheten, som barnet själv kan uppsöka vid behov.
  • vampyria2

Tänk vad olika man är, jag skulle aldrig åka i väg och lämna en 8 åring själv faktiskt, de är inte tillräckligt stora för att agera rätt om något händer, de har inte riktigt koll på läget än.
    De hade en doktor på tv 4 som var och pratade ganska ofta tidigare och han tyckte att när barnen är runt 10 så är det lagom att börja låta de vara hemma själva en kortare stund, då har de en mognad att söka hjälp om något händer istället för att springa och gömma sig, det har jag följt efter som jag tyckte att det lät vettigt.

Svar på tråden När är det ok att lämna ett barn själv några minuter?