• Knappamamma

När är det ok att lämna ett barn själv några minuter?

Ja som trådstarten säger. Tänk er ett barn som varken är tidig eller sen i sin utveckling. I vilken ålder kan det då vara ok att låta de vara själva hemma några minuter för att man som förälder åker och hämtar mat man beställt eller liknande? Barnet själv känner sig redo för det och de är ansvarsfulla. Handlar om max 5-10 minuter.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-01 18:23
    Skriv gärna en rad eller två om hur ni resonerar, alltid intressant att ta del av andras åsikter.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När är det ok att lämna ett barn själv några minuter?
  • cloudberry79
    Lavish skrev 2012-06-02 19:25:11 följande:
    Ganska tidigt, 4-5 om barnet verkligen känner sig redo. Alltså om man som förälder känner in att det är uppriktigt menat och inget barnet bara säger. Sen kanske barnet blir rädd ändå, men då är inte 5 minuter lång tid. Skulle kanske vänta några år till om det avser bilkörning, känns som lite större risk att något händer eller att man fastnar bakom en olycka eller så då. Men till lokala pizzerian 150 m bort skulle jag kunna gå.
    Håller med i princip. Jag kan gå ner till tvättstugan, sophuset eller till vår bilparkering som är en bit bort, däremot skulle jag inte bege mig iväg med bilen. Har en fyraåring som snart fyller fem, han har hyfsat bra koll på hur lång tid fem minuter är.
    Sur, grinig och på smällen.
  • holy shit

Min 4-åring kan vara ensam om jag går ner i tvättstugan eller springer ner och hämtar upp en pizza från pizzerian som ligger i samma hus som vi bor i. Blir max borta 10 minuter. Det funkar bra, ofta sitter hon och tittar på film eller leker med något på sitt rum.

• mandelblomma

Mina barn kunde nog vara själva en så kort stund när de var runt 5-7 år, minns inte exakt.
    Beror på många faktorer, hur barnet är såklart och hur man bor och hur snabbt man kan vara hemma då de ringer.

• Tjohalia

Jag har börjat lämna min tjej som precis fyllt 7 år kortare stunder nu, hon känner sig redo. Jag kan åka på affären tex och det tar ca 20-30 minuter. Nånstans måste man ju börja och hon har många kompisar i närheten vars föräldrar har mitt telefonnummer i fall något händer. Hon vet att hon kan springa hem till någon om hon behöver hjälp.

Flicka 050414 * Pojke 070309
  • KimPossible
    Rocket Mania skrev 2012-06-02 22:00:10 följande:
    Omöjligt att svara på, barn är olika.

Vissa barn vill men är alltför påhittiga, andra barn är lugna som filbunkar men vill inte lämnas ensamma.

Precis! Vår stora hade jag lätt kunnat lämna hemma redan när han var fyra, men han gillade inte det. Var nog närmare sju när han tyckte det var ok.

Lillsonen däremot...med en massa hyss och tokiga infall - nope! Trots att han hade älskat att få vara själv hemma en stund dröjde det nog till han var runt 6-7 år innan vi vågade lämna honom.
  • elska

Håller med om att det beror på barnet, situation osv.

Har lämnat min son ensam då jag lämnat lillasyster till dagmamman och han varit sjuk. MEN jag ser alltid till att någon annan vuxen vet att jag åker och att han är ensam hemma. Ett SMS till maken t.ex. när jag åker och ett nytt när jag är tillbaka. Jag är inte så orolig för vad sonen kan ta sig till, utan vad som händer om jag råkar ut för något på vägen.  

Helst av allt vill jag ju gärna vara hos mina barn jämt, så inget otäckt händer dem. Men mitt mål med min uppfostran är att skapa självständiga individer, som vet hur man tar hand om sig själv och andra och vet hur man beter sig i diverse situationer. Därför måste jag utmana hönsmamman i mig och t.ex. låta barnen gå själva till lekparken, till/från skolan/kompis, vara själv hemma osv. När sonen (nu 7 år) går själv hem från skolan, bestämmer vi väg och jag upplyser honom om att någon väntar på honom förväntar sig att han ska komma hem direkt när skolan slutat. Han vet också att han måste komma hem och berätta om han ska leka med någon osv. Framöver kommer han få gå hem tidigare från fritids, för att träna innan han slutar helt.

Ja, så här resonerar vi hemma hos oss. 

Baromsorg har man faktiskt rätt till ända tills barnet slutar 6.an och då är ca 12 år.  

Det är bara i motvind en drake lyfter
  • Mälaröbo
    elska skrev 2012-06-03 13:00:55 följande:
    Håller med om att det beror på barnet, situation osv.

Har lämnat min son ensam då jag lämnat lillasyster till dagmamman och han varit sjuk. MEN jag ser alltid till att någon annan vuxen vet att jag åker och att han är ensam hemma. Ett SMS till maken t.ex. när jag åker och ett nytt när jag är tillbaka. Jag är inte så orolig för vad sonen kan ta sig till, utan vad som händer om jag råkar ut för något på vägen.  

Helst av allt vill jag ju gärna vara hos mina barn jämt, så inget otäckt händer dem. Men mitt mål med min uppfostran är att skapa självständiga individer, som vet hur man tar hand om sig själv och andra och vet hur man beter sig i diverse situationer. Därför måste jag utmana hönsmamman i mig och t.ex. låta barnen gå själva till lekparken, till/från skolan/kompis, vara själv hemma osv. När sonen (nu 7 år) går själv hem från skolan, bestämmer vi väg och jag upplyser honom om att någon väntar på honom förväntar sig att han ska komma hem direkt när skolan slutat. Han vet också att han måste komma hem och berätta om han ska leka med någon osv. Framöver kommer han få gå hem tidigare från fritids, för att träna innan han slutar helt.

Ja, så här resonerar vi hemma hos oss. 

Baromsorg har man faktiskt rätt till ända tills barnet slutar 6.an och då är ca 12 år.  
    Hos oss är det fritidsklubb efter tredje klass som gäller och där får de komma och gå som de vill. Därför är det viktigt för oss att de får träna sina vingar innan. De vaknar ju inte upp efter skolavslutningen i 3:an och är ansvarsfulla helt plötsligt.
  • Lufsan

Hur kan man lämna en 4åring ensam hemma?? Ja jag förstår det inte alls i alla fall. 8 år valde jag. 

En dag i sänder.
  • Bonanza

Bara för att era fyraåringar inte går att lämna gäller ju det inte för allas. Barn är olika. Folk uppfostrar sina barn så konstigt att jag inte är förvånad över att de inte klarar av att vara ensamma hemma förrän framåt mellanstadiet. Det är ju inte barnen det hänger på då, utan föräldrarnas ovilja.

Svar på tråden När är det ok att lämna ett barn själv några minuter?