• CaCC

Laktosfri tårta

Hjälp mig med laktosfria fyllningar till tårta och även dekorationer. Vår äldsta dotter fyller 3 år på måndag och vi testar laktosfritt på henne nu och jag trodde det gick att beställa laktosfritt på bageri för enkelhets skull. Men se det gick inte. De byter bara ut grädden men det är fortfarande mjölk i bottnarna. Hur är det med de färdiga bottnarna t ex ICA? Det är ju skummjölkspulver i dem och då är det väl laktos också?

• Svar på tråden Laktosfri tårta
  • Cornette

Baka egna bottnar? Resten är ju bara att göra som vanligt men med laktosfria produkter (grädde, smör etc).

• CaCC

Har hittat recept på botten som inte innehåller mjölk. Men det är förslag på fyllningar som är mest intressant.

• jbo

Är marängbotten ett alternativ? Har gjort en marängtårta med smörkräm då jag kan äta låglaktos och lakrosfritt smör och grädde .

• CaCC

Nej maräng vill jag inte ha den här gången. Men tack ändå.

• Cornette
    Liten elak och intelligent skrev 2012-06-01 23:09:34 följande:
    Det är ju inte svårt att gör egna men varför misstänker man laktosintolerans hos ett så litet barn?

www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=17...
    Det är väldigt ovanligt men det förekommer. Jag själv är en sån ovanlig som föddes laktosintolerant och min dotter som är 14 månader mår helt klart bättre i magen med en laktosfri kost.

TS
    En av mina favvofyllningar är att vispa grädde tillsammans med Varma Koppen Hallon & Blåbär (ca 1 dl/påse), gott och enkelt! Smörkräm är ju enkelt att vispa själv också Annars tycker jag att färska bär är bäst!
  • anka22

när vi gjorde prinsses tårta så gjorde vi laktosfria, tror vi hade marsan sås och sylt emmelan lagren. Bara använda laktos fri mjölk och grädde =)

Svar på tråden Laktosfri tårta