• CaCC

Laktosfri tårta

Hjälp mig med laktosfria fyllningar till tårta och även dekorationer. Vår äldsta dotter fyller 3 år på måndag och vi testar laktosfritt på henne nu och jag trodde det gick att beställa laktosfritt på bageri för enkelhets skull. Men se det gick inte. De byter bara ut grädden men det är fortfarande mjölk i bottnarna. Hur är det med de färdiga bottnarna t ex ICA? Det är ju skummjölkspulver i dem och då är det väl laktos också?

• Svar på tråden Laktosfri tårta
  • Indiansommar

bakar egna bottnar och då kan man byta ut mjölk mot vatten eller låglaktos och använda laktosfritt smör.

• MrsC74

Nu finns ju i stort sett allt som laktosfritt. Jag saknar inte en enda grej i mejerihyllan.
    Undrar fortfarande varför inte bageriet kan fixa detta. Är ju bara att använda laktosfri mjölk i botten.

• skogsvitter

Men alltså alla klarar ju små mängder laktos och att det är minimala mängder i bottnarna spelar ingen som helst roll. De du pratade med trodde kanske att du menade helt mjölkfritt, och det är naturligtvis svårare.

Jag har i allra år gjort laktosfri tårta då min sambo är laktosintolerant, jag förstår inte alls svårigheten. Jag har vanlig laktosfri grädde och har jag vaniljkräm i så gör jag den på laktosfri mjölk. Svårare än så är det inte.

Han klarar vanligt smör och även vanliga mjölkprodukter i bakverk eftersom laktosen i princip försvinner helt och hållet under gräddning.

• skogsvitter
    CaCC skrev 2012-06-02 00:07:53 följande:
    Men allt finns ju inte som laktosfritt. Och jag ställer frågor för att jag undrar, om det stör dig så låt bli att svara istället för att bli otrevlig!
    Vad är det du vill ha som du inte hittar?
  • skogsvitter

Förövrigt skulle jag verkligen avråda från färdiga bottnar på typ ICA. Jag vet inte hur det är ställt med mjölk i dem (garanterat skummjölkspulver) men de innehåller ju hur många E-ämnen som helst och smakar verkligen skit. Att tuta i ett barn som redan i nuläget är känslig i magen sådana gigantiska mängder e-nummer i en enda tårtbit kan verkligen inte vara hälsosamt. Tom jag reagerar mot färdiga tårtbottnar! För att inte tala om hur äckligt det är, hur sunt kan det vara att hållbarheten är flera månader, kanske tom år?

• skogsvitter

Det är hur lätt som helst att slänga ihop en sockerkaksliknande tårtbotten typ 3 ägg, 3 socker, 3 mjöl och lite bakpulver.

• plett

Allt du kan göra med vanliga mejeriprodukter kan du även göra med laktosfria. Jag kan dock tipsa om att välja Arlas vispgrädde framför Valios då i alla fall jag upplever den som mer lättvispad.

• CaCC

Jag vet att det finns laktosfritt i mejerihyllan. Men det jag vill ha laktosfritt är t ex marsankräm som jag fattat som innehåller skummjölkspulver som i sin tur innehåller laktos om än i små mängder. Tårtbotten har jag hittat bra recept på. - Vi vill göra helt laktosfritt eftersom hon är under "utredning" för vad hon reagerar på. Och gällande färdiga tårtbottnar så har jag använt mig av dem hur många gånger som helst och jag tycker de är jättegoda. Det är inte mycket man kan äta om man ska undvika alla tillsatser och E-nummer.

• Parcae
    CaCC skrev 2012-06-02 12:52:11 följande:
    Jag vet att det finns laktosfritt i mejerihyllan. Men det jag vill ha laktosfritt är t ex marsankräm som jag fattat som innehåller skummjölkspulver som i sin tur innehåller laktos om än i små mängder. Tårtbotten har jag hittat bra recept på. - Vi vill göra helt laktosfritt eftersom hon är under "utredning" för vad hon reagerar på. Och gällande färdiga tårtbottnar så har jag använt mig av dem hur många gånger som helst och jag tycker de är jättegoda. Det är inte mycket man kan äta om man ska undvika alla tillsatser och E-nummer.
    Marsankrämen innehåller väl bara mjölkprotein, dvs inte laktos? Jag har i alla fall ätit laktosfri sådan.
  • honeydew

Gör egen marsansås, så gott! Här är ett av de enklare recepten som är svår att misslyckas med. Recept från Söta saker.

2 äggulor
    3 dl (laktosfri) mjölk
    3 msk socker
    1 msk potatismjöl
    1  vaniljstång

Dela vaniljstången och skrapa i kärnorna i en kastrull. Blanda i de övriga  ingredienserna och vispa ihop för hand. Låt blandningen sjuda på mellanlåg värme, samtidigt som du  vispar, tills krämen tjocknar. Låt den för allt i världen inte koka eller  brännas i botten, utan håll koll på den hela tiden. Låt den sedan svalna och  använd i kakor, bullar eller tårtor.

Läs mer:  http://sotasaker.com/vaniljkram/#ixzz1wdIjb2Kk

Använd sedan frukt och bär, laktosfri grädda så har du en supersmarrig tårta! Lycka till  
  • skogsvitter
    Det finns inte något skummjölkspulver eller liknande i helt vanlig marsankräm. Det finns inga mjölkprodukter alls i det pulvret. Åtminstone inte i den vi köper, icke snabbmarsan utan helt vanlig traditionell marsankräm som man kokar.
  • skogsvitter

Förövrigt är smör helt och hållet laktosfritt, man behöver inte köpa mjölkfritt smör. Det är bara en löjlig kampanj från vinstdrivande livsmedelsföretag att laktosfritt smör behövs, de tjänar pengar på laktoshysterin och att folk inte kan skilja mellan mjölkfritt och laktosfritt och inte har kunskaper om vad som innehåller laktos och inte.

• Parcae
    skogsvitter skrev 2012-06-02 14:26:03 följande:
    Förövrigt är smör helt och hållet laktosfritt, man behöver inte köpa mjölkfritt smör. Det är bara en löjlig kampanj från vinstdrivande livsmedelsföretag att laktosfritt smör behövs, de tjänar pengar på laktoshysterin och att folk inte kan skilja mellan mjölkfritt och laktosfritt och inte har kunskaper om vad som innehåller laktos och inte.
    Det är det väl inte? Smör kan innehålla upp till 1 g laktos (per 100 g)
  • skogsvitter

Det beror ju visserligen på vad det är för smör, men vad jag läst innehåller riktigt smör ca 0,5 g laktos vilket är näst intill obefintligt. Ska man dessutom smälta det för att ha i bakning så har man ju helt garanterat fått bort minsta lilla spår av laktos. Dock skrev jag kanske lite dumt för jag syftade på både smör och margarin i alla de former som finns, inte bara just äkta smör. Det finns flertalet olika matfettsblandningar som är laktosfria, men som inte marknadsförs som "laktosfria" utan finns i de vanliga hyllorna för normalt pris istället för den skyhöga kostnad som gäller för produkter på hyllan för särskilt laktosfritt. Milda culinesse använde vi ofta förut tex och den är helt laktosfri. Vanliga milda innehåller 0,3 g laktos som även där försvinner när man smälter margarinet. Så man ser ju att det inte rör sig om några mängder utan detta kan alla människor klara, i synnerhet så här små barn eftersom de är skapta för att fortfarande klara bröstmjölk i den här åldern, som i sig innehåller mycket stora mängder laktos.

• Parcae
    skogsvitter skrev 2012-06-02 14:56:15 följande:
    Det beror ju visserligen på vad det är för smör, men vad jag läst innehåller riktigt smör ca 0,5 g laktos vilket är näst intill obefintligt. Ska man dessutom smälta det för att ha i bakning så har man ju helt garanterat fått bort minsta lilla spår av laktos. Dock skrev jag kanske lite dumt för jag syftade på både smör och margarin i alla de former som finns, inte bara just äkta smör. Det finns flertalet olika matfettsblandningar som är laktosfria, men som inte marknadsförs som "laktosfria" utan finns i de vanliga hyllorna för normalt pris istället för den skyhöga kostnad som gäller för produkter på hyllan för särskilt laktosfritt. Milda culinesse använde vi ofta förut tex och den är helt laktosfri. Vanliga milda innehåller 0,3 g laktos som även där försvinner när man smälter margarinet. Så man ser ju att det inte rör sig om några mängder utan detta kan alla människor klara, i synnerhet så här små barn eftersom de är skapta för att fortfarande klara bröstmjölk i den här åldern, som i sig innehåller mycket stora mängder laktos.
    Inte försvinner väl laktos vid upphettning? Det trodde jag bara var en myt.

Ah, du menade margarin också. Då är jag med.
  • skogsvitter
    Parcae skrev 2012-06-02 15:01:03 följande:
    Inte försvinner väl laktos vid upphettning? Det trodde jag bara var en myt.

Ah, du menade margarin också. Då är jag med.
    Nej det försvinner inte men det är ju det som lägger sig på botten tillsammans med mjölkproteinet och de där sista lite vitare dropparna används ju inte utan stannar ju kvar i kastrullen. Nu misstänker ju jag att detta främst är mjölkprotein eftersom mängden laktos är så minimal, men är man rädd så kan det ju vara bra att känna till att laktosen faktiskt separeras när man smälter smör/margarin.
  • skogsvitter

Mig veterligen är just det där med att inte använda det sista vita i baket när man smälter smör välkänt, vet dock egentligen inte riktigt varför men har fått för mig att proteinerna inte är bra att ha i när man bakar, kanske skapar någon process eller så. Hur som helst, lite OT, särskilt som TS ändå inte ska ha smör i tårtbottnen. Men ville bara förtydliga detta med smör i bakverk. Detsamma gäller ju även bröd och allt annat med smör i.

• plett
    Oatly har vaniljsås som kan vispas tjockare :)
Svar på tråden Laktosfri tårta