• CaCC

Laktosfri tårta

Hjälp mig med laktosfria fyllningar till tårta och även dekorationer. Vår äldsta dotter fyller 3 år på måndag och vi testar laktosfritt på henne nu och jag trodde det gick att beställa laktosfritt på bageri för enkelhets skull. Men se det gick inte. De byter bara ut grädden men det är fortfarande mjölk i bottnarna. Hur är det med de färdiga bottnarna t ex ICA? Det är ju skummjölkspulver i dem och då är det väl laktos också?

• Svar på tråden Laktosfri tårta
  • Smurry

Jag gör allt från botten till fyllningen med laktosfri mjölk :) blir lika gott som vanligt!

• Parcae

Men det är ju bara att använda vanliga recept på fyllningar, byt bara ut det som innehåller laktos mot laktosfritt. Det är så jag själv gör.

• MrsC74

Fast vad konstigt att bageriet inte kunde fixa det. Jag beställer ofta laktosfri och alla bagerier jag beställt på fixar det utan problem.

• CaCC
    Liten elak och intelligent skrev 2012-06-01 23:09:34 följande:
    Det är ju inte svårt att gör egna men varför misstänker man laktosintolerans hos ett så litet barn?  www.lakartidningen.se/engine.php...

Hon har varit väldigt dålig i magen en längre tid och har även långdragen hosta och utslag så vi har kört mjölkfritt i några veckor och hon blev bättre i magen så nu testar vi laktosfritt för att se vilket hon reagerar på.
  • CaCC

Men jag undrar en sak, det är ju skummjölkspulver i väldigt mycket, är det inte laktos i det?

• Cornette

Jo skummjölk innehåller laktos. Men det finns ju massor av laktosfria produkter! De flesta affärer har ju en egen avdelning för det. Vad är problemet?

• Cornette

För övrigt så kan jag tipsa om att köpta maränger inte innehåller ägg, men däremot skummjölkspulver...

• CaCC
    Cornette skrev 2012-06-01 23:59:31 följande:
    Jo skummjölk innehåller laktos. Men det finns ju massor av laktosfria produkter! De flesta affärer har ju en egen avdelning för det. Vad är problemet?

Men allt finns ju inte som laktosfritt. Och jag ställer frågor för att jag undrar, om det stör dig så låt bli att svara istället för att bli otrevlig!
  • Parcae
    CaCC skrev 2012-06-02 00:07:53 följande:
    Men allt finns ju inte som laktosfritt. Och jag ställer frågor för att jag undrar, om det stör dig så låt bli att svara istället för att bli otrevlig!
    Vad är det du vill ha laktosfritt?

Skummjölkspulver innehåller laktos ja.
  • Indiansommar

Jag brukar göra marsankräm på låglaktosmjölken och blanda i mosad banan. Sylt på andra lagret, mosade bär, laktosfrigrädde och skivade jordgubbar kan man också ha mellan lagren

Svar på tråden Laktosfri tårta